Obrazovanje i digitalno društvo

Tržište traži stručnjake iz STEM područja

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Hrvatska kakvu trebamo - obrazovanje i digitalno društvo
21.03.2017.
u 09:15
Za dvadeset godina 50 posto poslova na tržištu rada bit će vezano uz digitalni razvoj i STEM. Gospodarstvo će rasti bude li obrazovanje prioritet, ističe rektor Damir Boras
Pogledaj originalni članak

Obrazovanje mora biti prioritet Hrvatske, a u središtu pozornosti, osim novog, modernog obrazovnog sustava, plana i programa, mora biti učenik koji zna kritički promišljati, ali i profesor koji više nema nužno predavačku nego mentorsku ulogu i koji je educiran za moderan obrazovni sustav. Zajedničke su to poruke sedmero sudionika panel-diskusije o obrazovanju i digitalnom društvu – Dijane Vican, rektorice zadarskog sveučilišta, Pave Barišića, ministra obrazovanja, Damira Borasa, rektora zagrebačkog sveučilišta, Borisa Jokića, znanstvenika s Instituta za društvena istraživanja, Ivana Vidakovića iz Microsofta Hrvatska, Hrvoja Balena s Otvorenog učilišta Algebre, i Saše Kramara, člana uprave Hrvatskog telekoma.

I bez eksperimentalnog roka

Svi oni složni su da je uvođenje informatike, kao obvezni predmet na kojem učenici već od prvog razreda osnovne škole uče programiranje, nužno, i da naš obrazovni sustav odugovlačenje više ne trpi.

Toga je stava i ministar obrazovanja Pavao Barišić koji je poručio da kurikularna reforma koju je izradila ekspertna skupina na čelu s Borisom Jokićem nastavlja primjenu. Dapače, neki su kurikuli toliko dobri da bi ih, kako je kazala Dijana Vican, mogli u nastavne programe uvesti bez eksperimentalnog roka. Baš kao što je to slučaj s predmetom informatike.

– Ako je i jedan kurikul postigao konsenzus, onda je to kurikul informatike i naš je cilj što prije ga primijeniti – kazao je Barišić, poručujući kako je javna rasprava o 55 dokumenata završena i da se sada čeka imenovanje ekspertne radne skupine kako bi se definiralo koji su kurikuli spremni za primjenu.

– Predložena kurikularna reforma je uvažena, sada će se imenovati članovi ekspertne radne skupine koji će utvrditi koji su kurikuli zreli za ulazak u škole – potvrdila je i Dijana Vican naglašavajući kako je za to da se informatika po pripremljenom kurikulu odmah primijeni u srednjim školama. Da sve ide u smjeru STEM područja, kojem se obrazovanje mora prilagoditi, mišljenje je ne samo rektora Damira Borasa nego i poslodavaca, kojima su stručnjaci iz tog područja nužni, a trenutačno ih s hrvatskih fakulteta na tržište rada ne izlazi dovoljno.

– Obrazovno društvo je digitalno društvo i to je ono što moramo shvatiti. Znamo li da se digitalna ekonomija razvija sedam puta brže od ekonomije kakvu poznajemo, jasno je u kojem smjeru moramo ići. Zato je nama kao poslodavcima neprihvatljivo da je informatika u školama još izborni predmet. Uostalom, 50 posto naših zaposlenika dolazi iz STEM područja, a u budućnosti će nam ih trebati još i više – kazao je Saša Kramer iz Hrvatskog telekoma.

Logika već u osnovnoj školi

Da je nužno stvoriti Hrvatsku zadovoljnih ljudi, mišljenje je Ivana Vidakovića, a takvi ljudi postoje samo u gospodarstvu koje raste.

– Obrazovanje jednostavno svima mora biti prioritet kako bismo dosegli rast gospodarstva i kako bismo kao društvo napredovali – kazao je Vidaković. Da već sada moramo misliti na budućnost u kojoj će za dvadeset godina 50 posto poslova na tržištu rada biti vezano uz digitalni razvoj i STEM, naglasio je i rektor Boras.

– Učenike već od osnovne škole treba podučavati logici, naučiti ih logično misliti, ali i matematici kao i stranim jezicima. Ta znanja moraju usvajati ranije – kazao je Boras. Ta su znanja nužna, pokazuju to i posljednja istraživanja i testovi po kojima su naši učenici, barem što se matematičke pismenosti tiče, deset bodova ispod prosjeka Europske unije.

– Matematička pismenost je prije deset godina u Hrvatskoj bila zadovoljavajuća i ono u čemu smo bili dobri i poznati sada je doživjelo pad. Jednostavno se u naše obrazovanje moraju uvesti nove tehnike i načini učenja – kazao je ministar Barišić naglašavajući kako do 2020. godine Hrvatska na raspolaganju iz fondova EU ima na raspolaganju 12 milijuna kuna samo za obrazovanje, a uz navedeni iznos i novca za promjenu strukovnog obrazovanja.

– Hrvatska ima jedinstvenu priliku postati zemlja bogata znanjem, ali ako se baš ništa ne promijeni postat ćemo zemlja kuhara i konobara jer ona društva koja žive u prošlosti nemaju baš nikakvu šansu. Jednostavno se u školama treba poticati kritičko mišljenje i kreativnost učenika – jasan je u svojim stavovima Boris Jokić.

– Zamislite svijet u kojem su učitelji usmjereni na razvoj potencijala i potrebe mladih koristeći se informacijsko-komunikacijskim tehnologijama. U školama tog svijeta učenici na 3D printerima prolaze kreativni proces od ideje do realizacije. E, to je svijet današnjice – kazao je Jokić.     

>> Plenković: Trebamo Hrvatsku obrazovanih ljudi koji će svoje ambicije moći ostvariti u domovini

>> 'Ova zemlja ima i potencijal, ima i snagu i znanje. Krajnje je vrijeme da se krene na novi put'

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 7

TR
Trnjanec
09:56 21.03.2017.

Tržište traži STEM stručnjake, a država im onda uzme 50-60% od bruto plaće i još optereti poslodavca velikim bruto 2... Pa onda jedan stručnjak s plaćom od 2000 eura neto poslodavca košta 4000 eura. I onda stručnjak ode van, gdje poslodavac ima 6000 eura, od čega stručnjak dobije 4500.

SD
sdpesticid
15:31 21.03.2017.

a zašto onda štrajkaju oni s ff-a kada ovdje svi govore koja je budućnost tržišta rada ?

FE
fefellerunt
20:08 21.03.2017.

kakve veze ima reforma sa kvalitetom obrazovanja, ako su dobri radnici u obrazovanju biti će i rezultati , iako je člinjenica da od šuvarovog sustava idemo sve lošije i lošije, a pogotvo je nakaradnost nastala uvođenjem "bologne", gdje su troškovi znatno porasli a kvaliteta pala na višem obrazovanju . Ali n emože s eočekivati od zaposlenih na državnom koritu koji odrade efektivno 1 sat dnevno još i odgovornost