PROJEKT NA METI KRITIKA

U BiH počinje gradnja autoceste od 297 milijuna eura: devet mostova, 23 nadvožnjaka, sedam vijadukta…

Foto: Ivica Galovic/PIXSELL/Ilustracija
Bosanska Gradiška: Svečano obilježen početak radova izgradnje mosta preko rijeke Save
Foto: Damir Spehar/PIXSELL/Ilustracija
Križevci: Radovi na kraku dionice A12 ulaze u završnu fazu
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Radovi na 3. i 4. etapi rekonstrukcije Radni?ke ceste do Domovinskog mosta
11.08.2022.
u 13:04
Predviđena je gradnja 23 nadvožnjaka, deset podvožnjaka, devet mostova, sedam vijadukta, jednog prolaza za životinje i jednog obostranog odmarališta
Pogledaj originalni članak

U Bosni i Hercegovini 2. rujna počinje gradnja autoceste Banja Luka – Prijedor, najavio je vršitelj dužnosti direktora “Autoputeva Republike Srpske” Slobodan Stanarević. Naveo je da je rok za izgradnju dionice Prijedor-Banja Luka u dužini od 42 kilometra pet godina, da radovi kreću iz Prijedora te da je Kinezima cilj da sve završe i prije roka kako bi što prije krenulo razdoblje koncesije od 30 godina.

Projekt vrijedan oko 297 milijuna eura već je četiri godine na meti kritika, a zamjerki je više. Od nikada javno objavljenih detalja dogovorenog posla s kineskim investitorima zna se samo da Ugovor o koncesiji predviđa da RS 30 godina plaća godišnju naknadu za raspoloživost autoceste u iznosu od 32,5 milijuna eura. Iznos, naime, treba biti osiguran od naplate cestarine. Ako to ne bude dovoljno, ostatak će biti osiguran iz proračuna RS. Druga glavna zamjerka jest neisplativost dionice, prenosi Vecernji.ba.

Transparency International u BiH pokušava riješiti tajnosti koncesijskog ugovora sudskim putem, a početkom godine pokrenut je upravni spor protiv Ministarstva prometa i veza Republike Srpske. Kako navodi Damjan Ožegović za portal Buka, od početka je bio vidljiv manjak integriteta i transparentnosti Ministarstva te je postupak bio pun nepravilnosti. Transparency International BiH ima i Preporuku Institucije ombudsmana za zaštitu ljudskih prava, u kojoj se navodi da je Ministarstvo provelo postupak na nepravilan i nezakonit način.

– Ugovor ovako velike vrijednosti za čijim sadržajem javnost ima povećan interes trebao bi biti javno dostupan u svakom demokratskom društvu, a obrazloženje Ministarstva da izvođač kao treća strana ne dopušta javnu objavu ugovora zaista je problematičan jer je Ministarstvo također strana potpisnica i to uime svih građana. Vrijednost ugovora velika je i izvođaču se gradnja umnogome isplati te je upravo to bio razlog zašto smo tražili da vidimo pod kojim se to uvjetima troši javni novac. Javni interes mora imati prednost nad osobnim i privatnim, a tamo gdje nedostaje transparentnosti uvijek postoji sumnja na koruptivne rizike i neke skrivene interese – kaže Ožegović.

Objavljivanje ugovora krajem prošle godine najavio je i predsjednik Vlade Republike Srpske Radovan Višković. Rekao je da će se objaviti kada to dopuste investitori, jer, kako je naglasio, “oni to u ovom trenutku ne dopuštaju”.

Što se tiče detalja koji su poznati, predviđena je gradnja 23 nadvožnjaka, deset podvožnjaka, devet mostova, sedam vijadukta, jednog prolaza za životinje i jednog obostranog odmarališta. Naplatne kućice bit će na tri lokacije, neposredno poslije petlje Kuljani, na čvoru u Omarskoj i na čvoru Prijedor. U sklopu čvora Omarska predviđen je prostor za izgradnju Baze za održavanje autoputa. Investitor je kineska tvrtka preko poduzeća SDHS-CSI BH koje je osnovala u Banjoj Luci.

VIDEO Osumnjičenik za krvavi pohod u Hercegovini poznat je mještanima, prije 20 godina u obračunu upotrijebio bombu.

STVARNI PODACI

Hrvatski povjesničar suprotstavlja se tvrdnjama sarajevskih političara: 'Hrvatsku je branilo 4200 Bošnjaka muslimana'

Upozorava da se na popisu stanovništva 1991. godine kao Musliman po nacionalnosti izjasnilo ukupno 43.469 osoba pa bi brojka od 25.000 branitelja značila da se u obranu zemlje uključilo gotovo 60 posto svih hrvatskih Bošnjaka muslimana, uključujući i žene, djecu i starce što je, upozorava, daleko više od odaziva Hrvata i očito nevjerodostojan podatak.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 36

DU
Deleted user
13:21 11.08.2022.

Jel ta cesta ide igdje po tlu? Al će ekipa omastiti brke......

TO
tolitol
14:20 11.08.2022.

Znači autocestu od 42 kilometra koja je prema procjenama naručitelja vrijedna 300 milijuna eura, platit će gotovo milijardu eura. Našim lokalnim suverenistima koji svako malo pljuckaju po Briselu bih preporučio da se dobro zamisle nad ovim, a i primjerice, srbijanskim željezničkim projektima u Vojvodini od gotovo 2 milijarde dolara pa će možda malo manje jamrati kad se u Hrvatskoj gradi s 85 posto bespovratnih sredstava EU-a, a ne s basnoslovno skupim kineskim zajmovima.

GE
geler203
13:50 11.08.2022.

Da se gradi kod nas koštala bi 1297 milijuna.