Nova aviokompanija

Letovi tvrtkom PragusaOne na ljeto realan projekt ili mamac za ulagače?

Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Foto: Zarko Basic/PD/PIXSELL
10.03.2021.
u 12:48
Krešimir Budinski iz Velike Gorice osnovao aviokompaniju sa sjedištem u Londonu
Pogledaj originalni članak

Hrvatska i Dubrovnik dobit će na ljeto izravne zračne linije s New Yorkom, Los Angelesom, Kuala Lumpurom, Chengduom, Pekingom, Tokijem, Singapurom i Johannesburgom. Tu senzacionalnu vijest objavio je prvi specijalizirani portal za avijaciju Simpleflying, a potom se ona proširila internetom diljem svijeta i, naravno, i u Hrvatskoj. Vijest da novoosnovana aviokompanija nazvana PragusaOne pokreće interkontinentalne letove iz Dubrovnika i Praga, otud i naziv kompanije Prag i Ragusa – staro ime za Dubrovnik, tako je dospjela i na stranice IATA-e, Međunarodne udruge za zračni prijevoz.

Razmišljanje izvan okvira

PragusaOne bi, prema tim informacijama, imala u floti širokotrupne zrakoplove airbus A330 i A350. No nigdje nije bilo riječi o tome tko je vlasnik te kompanije koja sjedište ima u Londonu. Mi smo otkrili da je osnivač kompanije PragusaOne Hrvat s adresom u Velikoj Gorici Krešimir Budinski. On je u kolovozu 2020. osnovao tu tvrtku, a na njegovu profilu na Linkedinu je uz tu informaciju navedeno i da trenutačni tržišni uvjeti u zrakoplovnoj i putničkoj industriji stvaraju puno prilika te da je za stvaranje tvrtke PragusaOne korišten novi poslovni model i razmišljanje izvan okvira. Budinski je osnivač i direktor, kako je naveo, tehnološke tvrtke ATA, također sa sjedištem u Londonu.

U Hrvatskoj je bio direktor tvrtke Paulane koja se bavi projektiranjem automobilskih sjedala. A bavio se, među ostalim, i razvojem električnih bicikala. Jučer smo razgovarali s Budinskim, nije nam htio otkriti tko su investitori u projektu PragusaOne, a nakon što smo mu poslali njegu izjavu na autorizaciju, odgovorio je da to ne može autorizirati i da mu pošaljemo pitanja, što smo i učinili. No odgovore nismo dobili. Stručnjaci iz avioindustrije vrlo su skeptični prema novom projektu Budinskog. Gojko Mavrinac, vlasnik portala croatianaviation.com, kaže da je 2019. neki takav projekt pokrenut i da ne bi rekao da je to nemoguće.

– Ali sad, u ovoj kriznoj godini i sa svim restriktivnim mjerama koje su na snazi, ne vjerujem da takav projekt ima velikih izgleda za uspjeh. Istina je da su zrakoplovi danas nikad jeftiniji s obzirom na krizu jer ih ima viška, što do prije dvije godine nije bio slučaj, pa su se mnogi upustili u realizaciju sličnih projekata poput ETF Airwaysa, nove hrvatske čarterske aviokompanije ili SundAira. No PragusaOne je puno veći projekt s obzirom na to da se radi o širokotrupnim zrakoplovima, većoj planiranoj mreži destinacija i tu se vrti veći novac – objašnjava Mavrinac.

Dodaje da bi u Hrvatskoj takva dva širokotrupna zrakoplova bila stacionirana u Dubrovniku, što u tehničkom smislu za tu zračnu luku nije problem, no napominje da nema servisnog centra za zrakoplove kao što su A350 u regiji.

Je li održivo u koronakrizi?

– Realno, za projekt poput PragusaOne ove godine nema velikih izgleda, zbog potražnje i putničkih restrikcija. Radi se o novoj kompaniji koja je potpuna nepoznanica na tržištu i sumnjam da će je prepoznati sami putnici već u ovoj sezoni koja je pred vratima – zaključuje Mavrinac.

Zrakoplovni stručnjak Alen Šćuric smatra pak da se u slučaju PragusaOne radi o prijevari i da od cijele te priče neće biti ništa.

– Smatram da se samo navlače investitori, a da kompanija nikad neće poletjeti. Poslovni model je apsolutno neodrživ i za najbolja moguća vremena za avioindustriju kakva su bila 2019., a pogotovo je taj poslovni model neodrživ u koronakrizi kad ZL Dubrovnik ima samo 300 tisuća putnika – kaže Šćuric, koji je vlasnik i portala zamaero.com.

 

>> VEČERNJI TV Poduzetnik otkrio što prvo moraju provjeriti svi koji kupuju novi stan

PREDRAG MIŠIĆ PEĐA

Zbog rata s obitelji u Srbiji ne razgovara. Na pitanje je li ikad zapucao na brata, kazao je: 'Vjerojatno.... da. Teška tema'

Predrag Mišić Peđa vukovarski je branitelj koji je agresorima pružao otpor sve do pada grada 18. studenog kada je sa 182 suborca odveden na Ovčaru. Bio je zarobljen u srpskom logoru. I danas se bori da Vukovarci žive bolje, a spominje se kao mogući DP-ov kandidat za ministra branitelja. Sve užase koje je u ratu proživio ispričao je svojedobno za Večernji list

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

DU
Deleted user
19:49 11.03.2021.

Budinski je sa svojim "Bioplanet" EBikom prevario na stotine i stotine ljudi koji su uplatiti za bike i nikada ga nisu vidjeli. Svom bivšem kompanjonu i prijatelju duguje i dan danas 5000 funti! On je hochstapler i prevarant na najvišem nivou! Od te kompanije ne bu Pragusa nego Golaguza za eventualne naivce koji budu tu ulagali ili kupovali karte!

HS
HSPP
10:05 11.03.2021.

Za Boga miloga Bohutinski, zar je Šćuric, čovjek sa završenom srednjom školom i bez dana rada u zrakoplovstvu predstavljen kao "zrakoplovni stručnjak"? Stvarno bi trebali paziti koga citirate

Avatar BOSNAROSNA
BOSNAROSNA
13:15 10.03.2021.

Samo misljenje! Neobazirite se na Korona pasos i mozete ovo mozete ono! Ako te lufthansa nece u avion bez Korona ausvajsa :-) oce ko oce business ce nac put! Uvjek ce bit nacina!! Ako ga nema otvori ti avio kompaniju koja netrazi pasos za vakcinu!! Samo primjer!