Kolumna

Kome odgovaraju laži na internetu u kampanji

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Kome odgovaraju laži na internetu u kampanji
02.04.2019.
u 08:20
Ni DIP, ni Ministarstvo uprave, pravilnik treba izraditi ministar financija?!
Pogledaj originalni članak

Gotovo nevjerojatno zvuči podatak da danas, u doba društvenih mreža, izborna pravila u Hrvatskoj još ne poznaju mogućnost financiranja političkih kampanja tim komunikacijskim kanalima.

Posebice kad se zna da brojne studije otkrivaju kako se povećava broj onih koji čitaju isključivo digitalizirane vijesti, kao i da je Facebook za većinu građana najvažniji medij za traženje, čitanje, gledanje i prosljeđivanje vijesti.

Izbori za Europski parlament za manje su od dva mjeseca, Facebook je već pun sponzoriranih objava, kako stranaka i koalicijskih lista tako i političara imenom i prezimenom, no čini se da kod nas nema žurbe da se realiziraju zaključci koje je Vijeće Europske unije usvojilo prije mjesec dana (podržala ih je i Hrvatska), a koji se zalažu za transparentnost online političkog oglašavanja, od financiranja do načina biranja ciljanih skupina kojima se oglašava.

Iako se nedavno mijenjao Zakon o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma (svi će se sjetiti posljednjeg dvodnevnog zasjedanja Sabora zbog 888 Mostovih amandmana), to područje još nije uređeno pa hrvatsko zakonodavstvo zasad prepoznaje samo “medijsko oglašavanje”.

Čeka se pravilnik koji bi, još jedan čudan odabir, trebao izraditi ministar financija Zdravko Marić, a ne Državno izborno povjerenstvo ili Ministarstvo uprave koje nadzire rad stranaka, no nema nikakvih naznaka da bi on uskoro mogao biti gotov. Što očito znači da će se kampanja za europske izbore na društvenim mrežama voditi bez silno potrebne kontrole.

Poznato je koliko se, zapravo, često plasiraju laži na Facebooku, što se itekako dobro može iskoristiti u kampanji. Želi li se dopustiti da se našim građanima manipulira kao, recimo, u referendumskoj kampanji za Brexit 2016. koja se uglavnom vodila na društvenim mrežama, i to oglasima s lažnim tvrdnjama za koje se nije znalo ni tko ih plaća ni po kojoj cijeni, ni kojoj su točno ciljanoj skupini namijenjeni?

Ministrica kulture tako baš jučer najavljuje kako će zbog raznih laži i manipulacija na društvenim mrežama medijska pismenost biti jedna od značajnijih tema hrvatskog predsjedanja Vijećem EU 2020. godine. Zašto dotad ne bismo učinili sve da tih laži i manipulacija ne bude na izborima? Ili je manipulacija birača na društvenim mrežama plan pa zato to područje u 2019. još nije uređeno?

Pogledajte novi logo Fortenova grupe

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Observer
Observer
10:29 02.04.2019.

Upravo zahvaljujuci drustvenim mrezama danas se lakse razotkrivaju razne dezinformacije, lazi i manipulacije koje nam nude pristrani i ideolosko obojeni novinari i mediji. Doba kad se moralo vjerovati "Vjesniku", "Borbi" i slicnoj propagandi pripada proslosti.