Kolumna

Kad i nasilni huligani, Hrvatsku je u Beogradu predstavljao i Ivo Pogorelić, treba samo izabrati

24.12.2017.
u 10:18
Što se dogodilo s Muzičkom omladinom, pita Ivo Pogorelić i Srbiju i Hrvatsku
Pogledaj originalni članak

Ja mislim da su moji roditelji također hteli da ja odem u Moskvu, pošto je u tome velika perspektiva u budućnosti – rekao je jednom davno, u Beogradu, pred kamerom, Ivo Pogorelić. Veliki ulomak te emisije lako je naći na YouTubeu pod nazivom “Young Ivo Pogorelich”.

Malo kasnije, na samom kraju tog malog dokumentarca, Pogorelić kaže i ovo: “Ja mislim da, kada bih sada trebao ponovo da biram između Moskve i Beograda, odabrao bih Moskvu. Prvo da završim školovanje započeto u Moskvi. A kada bih ponovo dobio neku stipendiju, kao da nisam išao ranije u Moskvu, opet bih odabrao Moskvu, baš zbog te škole, tog rada specifičnog...“.

Emisija je, osim od Pogorelićevih izjava, složena od njegova sviranja i razgovara s njegovim vršnjacima, kolegicama i kolegama iz Beograda koje je napustio dobivši stipendiju za školovanje u Specijalnoj muzičkoj školi pri moskovskom Konzervatoriju Čajkovski. Oni ga ispituju kako mu je tamo, kakav je život u internatu i koliko se pedagoške metode razlikuju od onih u beogradskoj Muzičkoj školi “Dr. Vojislav Vučković” koju su zajedno pohađali.

Začudno je to što tako ozbiljan razgovor vode – djeca. Ivo Pogorelić otišao je u Moskvu, kako sam kaže u tom razgovoru, kao jedanaestogodišnjak, a u trenutku snimanja ima trinaest godina. Pri kraju emisije ima jedan osobito čudesan i vrlo dirljiv trenutak. Nakon onih ozbiljnih posljednjih riječi o tome kako bi zbog škole i specifičnog rada u njoj opet odabrao Moskvu, kamera ga je nastavila snimati, u krupnom planu, a montažerka emisije Milada Levi, očito prepoznavši čudesnost tog trenutka, ostavila je taj dugi kadar, do onog trena u kojem se pijanistički genije u nastajanju pretvara u dječaka. Kao da se umorio od uspravnog držanja i ozbiljnog razgovora, dječakova ramena odjednom se opuste, glava mu klone u stranu, a licem preleti ljupka djetinja zasramljenost.

Ivo Pogorelić rođen je u Beogradu 1958. godine. Emisija je, dakle, snimljena 1971. ili 1972. godine.

Kada je početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća postao svejugoslavenski i svjetski pijanistički superstar, Pogorelić je redovito punio i koncertne dvorane Beograda, koji je zauvijek upisan u njegovu biografiju kao mjesto njegova rođenja. U međuvremenu se čitava obitelj preselila u Hrvatsku, a odmah po osamostaljenju države Ivo Pogorelić uzeo je hrvatsku putovnicu. U Beogradu je posljednji put svirao i boravio 1989. godine. Vratio se, bez ikakve pompe i daleko od javnosti prije dvije godine te u privatnom posjetu proveo nekoliko dana u Beogradu. A prošlog je vikenda tamo prvi put, nakon 28 godina, i zasvirao publici koja je za njim svih tih godina čeznula. Kako oni stari obožavatelji koji ga pamte, tako i nova generacija koja je o njemu samo slušala od svojih roditelja ili djedova i baka i upijala njegove snimke. One posljednje, iz devedesetih godina prošlog stoljeća, u Srbiju pod sankcijama stizale su kao ilegalne piratske kopije, vrlo tražena švercana roba.

U povodu povratka na beogradsku pozornicu, Pogorelić je dao veliki intervju Radioteleviziji Srbije. Snimljen je prošlog proljeća, sredinom svibnja, na pozornici male dvorane Lisinskog, kamo je iz Beograda došla televizijska ekipa. Mlada novinarka Muzičke redakcije RTS-a Tamara Petković teško je suzdržavala uzbuđenje i ushićenost zbog razgovora s velikim maestrom, a u uvodu nedavno emitiranog razgovora rekla je o Pogoreliću i ovo: “Tokom dugog odsustva sa naše scene, priče i sećanja uzdigli su ga u svojevrstan mit, mit o beogradskom dečaku koji se snagom svoje volje i talenta uzdigao na sam vrh muzičkog sveta. Mit o njegovom kristalnom tonu, umetničkom savršenstvu.”

A onda je taj živi mit pred njom, prije nego što će odgovoriti na prvo pitanje, rekao: “Na početku srdačan pozdrav svima. Napravit ćemo jedan zanimljiv eksperiment: ja ću pokušati davati odgovore na srpskom jeziku, iz poštovanja prema vašim gledaocima.” Gledajući vanjštinu, malo je ostalo od onog dječaka snimljenog prije više od 45 godina. Njegov srpski jezik samo je ekavizirana verzija hrvatskog jer u Pogorelićevu govoru više nema ni traga od onog prepoznatljivog beogradskog naglaska i za srpski jezik tipičnih gramatičkih konstrukcija, kako je govorio kao dijete. Ali ostao je sjaj u očima, čiji je pogled danas mnogo prodorniji, i ostala je, već kod dječaka zamijećena navika, da tijekom razgovora, tražeći prave riječi, povremeno zagrize svoju donju usnicu.

A bez obzira na varijantu jezika koju govori, riječi su mu precizne i oštre, baš kao i prsti kojima istražuje i novim svjetlom obasjava velike glazbene partiture. Rekao je i ovo: “Sve šta je bitno u umetnosti je način. Isto kao u obrazovanju, vaspitanju. Način, pristup. To je ono što odvaja izraženo od neizraženog, što odvaja oblikovane ljude od neoblikovanih, ili prostih. Kako sada imamo veliki prodor vrlo prostih ljudi u svim sferama života, i ne samo u jednoj ili više zemalja, nego je to globalni trend, onda, naravno, tim više moj posao ostaje kao nešto što ipak pripada onom uobličenom, za razliku od onog neuobličenog.” A u jednom trenutku razgovora Pogorelić se ovako obratio novinarki: “Odgovorite vi meni sada na jedno pitanje: da li vi imate sačuvanu Muzičku omladinu u Srbiji? Da li postoji u formatu u kojem je ona postojala za vreme socijalističkog komunizma? Ne postoji. Koliko čujem, u Hrvatskoj ne postoji. Ja sam građanin Hrvatske... Ne može biti politika usmerena jedino na proizvodnju tehničke robe, koliko god ona bila izuzetna i savršena. Nije dovoljno samo imati čvrste i brze automobile marke BMW ili Mercedes. To nije sve u jednom društvenom tkivu.”

Eh, kad bi barem proizvodnja savršene tehnike bila osobina naših neoblikovanih država i društava. Upravo na dan Pogorelićeva prvog koncerta u Beogradu tamošnjim su kioscima dominirale slike krvavih stadionskih huligana iz Hrvatske. Ali te večeri bio je i prepun Kolarac, na nogama pred genijalnim Ivom Pogorelićem. Oblikovanost i prostota. Treba samo izabrati. 

Pogledajte i galeriju najboljih fotografija Pixsellovih fotoreportera koje su obilježile 2017.

Foto: Pixsell
Pixsell fotografije
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Ivan Pernar
Foto: Miranda Cikotić/Pixsell
zaleđeni auto
Foto: Goran Stanzl/Pixsell
Rukomet
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Zagreb
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Skijanje
Foto: Goran Kovačić/Pixsell
zvončari
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zoran Milanović
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
šokačko sijelo
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL
rukomet
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Bojan Glavašević
Foto: Davor Javorović/Pixsell
prevarena starica
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
atletika
Foto: Dino Stanin/Pixsell
avioni
Foto: Marko Lukunić/Pixsell
Ana Rucner
Foto: Miranda Cikotić/Pixsell
nogomet
Foto: Borna Filić/PIXSELL
Zagreb
Foto: Dino Stanin/Pixsell
manekenka
Foto: Damir Špehar/Pixsell
žetva
Foto: Davor Javorović/Pixsell
utrka
Foto: Robert Anić/Pixsell
misa
Foto: Igor Kralj/Pixsell
NK Rijeka
Foto: Marko Mrkonjić/Pixsell
opera
Foto: Igor Šoban/PIXSELL
Bandić
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
cijepljenje
Foto: Robert Anić/Pixsell
Ismail Zulfić
Foto: Kristina Štedul Fabac/PIXSELL
Denis Pašić
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
Sinčić
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Davor Bernardić, Ranko Ostojić
Foto: Hrvoje Jelavić/Pixsell
bungee jumping
Foto: Igor Kralj/Pixsell
igra
Foto: Ivo Čagalj/Pixsell
požar
Foto: Igor Šoban/PIXSELL
gužve
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
fontana
Foto: Željko Lukunić/Pixsell
suton
Foto: Hrvoje Jelavić/Pixsell
vatrogasci
Foto: Željko Lukunić/Pixsell
Dubrovnik
Foto: Goran Kovačić/Pixsell
Gari Kasparov
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
Kostimografkinja Marita Ćopo
Foto: Hrvoje Jelavić/Pixsell
kamion
Foto: Marko Lukunić/Pixsell
novosti
Foto: Nel Pavletić/Pixsell
Milo Moire
Foto: Igor Kralj/Pixsell
nogomet
Foto: Davor Javorović/Pixsell
Osijek
Foto: Goran Stanzl/Pixsell
prosvjed
Foto: Slavko Midžor/Pixsell
orada
Foto: Danijel Berković/Pixsell
Akademski kipar Jeronim Tišljar
Foto: Davor Puklavec/pixsell
lav
Foto: Robert Anić/Pixsell
Mićo Jelić
Foto: Goran Stanzl/Pixsell
duhovi
Foto: Nel Pavletić/Pixsell
Učka
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
sabor
Foto: Goran Stanzl/Pixsell
Luka Modrić
Foto: Borna Filić/PIXSELL
Todorić
Foto: Marko Prpić/Pixsell
Parni valjak
Foto: Goran Stanzl/Pixsell
hokejaši
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Praljak
Foto: Igor Šoban/PIXSELL
BBB
Foto: Duško Marušić/Pixsell
izložba

 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 8

NO
Norway
17:47 24.12.2017.

Pofuk, pogledajte sto ste sve vi proizveli i napisali ove godine,zasto ste vi odabrali prostote i primitivizam i zagadjivali medijski prostor? Malo samokriticnosti vam nebi falilo

DU
Deleted user
13:05 24.12.2017.

nostalgija za beogradom i dan danas živi u vama šjor pofuk,slično ka šta gerovac žali za jakovom blaževićem i socijalizmom

DU
Deleted user
10:54 24.12.2017.

Naslov odiše dodvorništvom.