I službeno propao posao

Izraelci potvrdili: Ne možemo isporučiti F-16 Barak. Krstičević: Nismo krivi za komplikacije

Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
10.01.2019.
u 23:19
Izraelci su jasno rekli da krivnja za propast posla nije na Hrvatskoj.
Pogledaj originalni članak

Izrael je danas ponudio Hrvatskoj alternativna rješenja oko borbenih zrakoplova koja bi uključivala izmjenu djela opreme i ugradnju američke tehnologije, doznajemo od dobro upućenih izvora. Hrvatska je ponudu odbila jer to ne bi bio proizvod za koji se Hrvatska odlučila i koji je pobijedio na natječaju pa će Vlada na svojoj prvoj sljedećoj sjednici poništiti odluku o nabavci zrakoplova iz ožujka prošle godine.

Izraelci su prihvatili tu informaciju, nekoliko su se puta ispričali premijeru Andreju Plenkoviću i ministru obrane Damiru Krstičeviću, naglasivši da krivica za propast posla nije na Hrvatskoj, točnije ni na Vladi niti na MORH-u.

VIDEO Pogledajte kako su Izraelci objasnili propali posao s F-16

 

Nakon poludnevnog sastanka u MORH-u s ministrom obrane Damirom Krstičevićem, izraelsko se izaslanstvo na čelu s glavnim direktorom tamošnjeg Ministarstva obrane Udijem Adamom sastalo i s premijerom Andrejem Plenkovićem. Bio je to sastanak na kojemu su inzistirali Izraelci i prije nego su ministru Krstičeviću kazali kako, suprotno jamstvima, ne mogu ishoditi odgovarajuće odobrenje SAD-a za isporuku aviona F-16 Barak.

U razgovoru u Banskim dvorima, Izraelci su kazali kako su proces vodili "onako kako je trebalo", što je uključivalo i razgovore s američkom stranom i s tvrtkom Lockheed Martin otkuda im je bilo sugerirano kako je sve u redu. Tek u studenome prošle godine dobili su prve signale i shvatili da bi moglo biti problema, što abolirala hrvatsku stranu od odgovornosti i optužbi da su ignorirali ili loše prepoznali američka upozorenja. Uostalom, u svojoj je službenoj izjavi Udi Adam u MORH-u kazao kako je Hrvatska pokazala profesionalizam i ispravnu prosudbu te kako nije mogla utjecati na ishod i ne može biti odgovorna.

Izraelsko izaslanstvo u Banskim dvorima nije elaboriralo što je pošlo po zlu, niti su uperili prstom u SAD kao krivca. Sjedinjene su se Države, inače, apostrofirane u prvoj verziji izjave izraelske službene izjave, no nakon slanja na brušenje i dorađivanje u Izrael, što se čekalo satima, u konačnoj se verziji SAD ni ne spominju, već se govori o tome da Izrael nije mogao osigurati odgovarajući TPT (američka dozvola za prodaju trećoj strani, op.a.) i provesti projekt zbog nepredviđenih okolnosti izvan njihove kontrole.

 

Izraelsko je izaslanstvo Hrvatskoj ponudilo nekoliko alternativnih opcija koje bi uključivale zamjenu dijela opreme te ugradnju američke tehnologije u zrakoplove. Time bi se najvjerojatnije zadovoljili uvjeti i pravila SAD-a o transferu oružja trećoj strani, na čemu je pao ovaj posao. No, unatoč tomu, ostaje pitanje koliko bi zaista taj proces bio pouzdan. Možda bi se zaista i ishodila dozvola SAD-a, ali - što je važnije - Hrvatska u konačnici ne bi dobila zrakoplove koje je odabrala i koji su pobijedili na natječaju. Izraelcima je stoga rečeno kako na to Hrvatska ne može pristati.

Premijer Plenković ponovio je dvogodišnju kronologiju događanja, naglasio kako je o nabavci razgovarao i s izraelskim premijerom Benjaminom Netanyahuom i predsjednikom Reuvenom Rivlinom, i da nitko nije adresirao problem. Hrvatska nema drugih opcija nego poništiti odluku o nabavi borbenog zrakoplova donesenu u ožujku prošle godine, rečeno je izraelskom izaslanstvu. Plenković i Adam su posebno istaknuli kako su odnosi Hrvatske i Izraela jako dobri i da nije upitan njihov daljnji nastavak, a Hrvatska će pronaći drugo rješenje za jačanje hrvatskog ratnog zrakoplovstva i modernizacije obrambenih snaga, poručeno je iz Vlade.

Danas su i premijer Plenković i ministar Krstičević naglasili kako ugovor između Hrvatske i Izraela nije potpisan te nema financijske štete za Hrvatsku. Vlada ima do sljedećeg četvrtka vremena pripremiti formalnu odluku o poništavanju natječaja. Neki očekuju da bi se mogla poništiti samo odluka, a onda krenuti u izravne pregovore s tri druga ponuditelja s natječaja, Grčkom, Švedskom i SAD-om.

Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Mirko Šundov primio izaslanstvo Izraela

Plenković će morati brzo odlučiti ima li Hrvatska vremena za pripremanje drugog natječaja, jer taj bi proces do potpisivanja ugovora mogao potrajati i dvije godine. Vjerojatnije je stoga da će se rješenje potražiti u nekoj bržoj varijanti. Jasno je, međutim da je ovdje strateški partner Hrvatske SAD, koji je bio ponudio eskadrilu novih F-16 blok 70/72, no cijena od 1,6 milijardi dolara bila je neostvareni san za hrvatsku stranu. Ona je odabrala izraelsku ponudu koja je iznosila 500 milijuna dolara.

Švedski SAAB ponudio je svoje JAS-39 Gripene za skoro milijardu eura, dok je ponuda iz Grčke bila najjeftinija, niža od 200 milijuna dolara no ponuda nije bila potpuna jer su Grci ponudili samo jedan dvosjed, a u ponudi nije bio simulator. Za modernizaciju F-16 iz grčke ponude i dovođenje na razinu bloka 50/52 trebalo bi vjerojatno oko pola milijarde dolara.

Praktično rješenje

Jednu grešku s novcem radi većina građana: Stručnjak za financije ima top savjet kako je uspješno izbjeći

Rano počnite planirati mirovinu, pametno birajte investicije i budite dosljedni u svojim financijskim odlukama kako biste uživali u financijski stabilnijoj budućnosti, poručuju financijski stručnjaci i savjetuju početi sa štednjom već od prvog zaposlenja. Međutim, kako početi investirati i planirati mirovinu kada nam se teško uopće zamisliti u budućnosti, pogotovo ako smo tek u dvadesetima?

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 280

ZO
zoranos
15:38 10.01.2019.

Još i bolje jer moramo dati skoro 3 milijarde za Uljanik - iliti za ništa. A svi (oporba) pljuju kako su avioni debakl, a za Uljanik se priključuju prosvjednicima i vrše pritisak vlade da osim te 3 milijarde da i plaću radnicima koji nisu radili ništa ovih mjeseci i dodatno upropastili tvrtku i da vlada nađe strateškog partnera iako vlada ima samo manji udio tamo - ukratko oporba želi da Uljanik ide dalje a minus da se pokriva iz proračina kako bi lokasli močnici (IDS i SDP) mogli reći kako kod njih sve funkcionira i kako su oni razvijeni dakle vode ih sposobni lokalni političari. Pa ajmo po avionima za kje nismo portošili niti kune :)!

BA
baegnian1
19:16 10.01.2019.

Da novac nije bačen na brodogradilišta mogli smo imati nove zrakoplove.

Avatar 2222
2222
16:03 10.01.2019.

Ako je ovaj dogovor propao onda novac treba preusmjeriti na nove f-16 avione .Uljanik i brodogradilista trebaju pitati upravu gdje su njihovi zaradjeni novci.Brodovi su se prodavali a zarada je otisla u drugom smjeru.Mozda sindikati to znaju pa nek potraze taj veliki novac od 9 miljardi kuna koji je nestao nedavno.