Kriminologinja

Hrvatica Mateja otišla živjeti u SAD. Otkriva rezultate svog istraživanja

Foto: Privatni album
Foto: Privatni album
20.05.2017.
u 09:15
Zatvorenici imaju volju i želju za obrazovnim programom i da koriste vrijeme za osobni napredak, no nemaju te mogućnosti
Pogledaj originalni članak

Još u srednjoj školi fasciniralo me devijantno ponašanje. Socijalna pedagogija na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u Zagrebu bio je jedini studijski program u Hrvatskoj koji se bavio isključivo poremećajima u ponašanju i pripremao buduće stručnjake za klinički rad s počiniteljima kaznenih djela. Kako sam za vrijeme studija učila o uzrocima kriminalnog ponašanja i različitim pristupima kriminalitetu u pravosuđu, razvila sam još veći interes za to područje i shvatila da me posebno zanima zatvorski sustav. Tako da je moja uža specijalizacija u području zatvorskog sustava i kažnjavanja. Mislim da je kriminologija jako zanimljiva znanost i da će, nažalost, uvijek biti kriminaliteta za istraživanje – kaže Mateja Vuk (30), Hrvatica iz međimurskog sela Čehovca koja je nedavno doktorirala kriminologiju i pravosuđe na University of South Carolina u Južnoj Karolini. U SAD-u je već šest godina, a otputovala je nakon magisterija i kratkog rada u zatvorskom sustavu u Hrvatskoj. Radilo se, kaže, o igri slučaja.

Nema prepisivanja i plagiranja

– Tijekom studija u Zagrebu sudjelovala sam u programu razmjene s Indiana State University i u dva navrata posjetila Indianu, gdje smo slušali predmet komparativne kriminologije. Svidio mi se način izvođenja nastave i studijski program kriminologije na tom sveučilištu, pa sam odlučila upisati magisterij. Dobila sam stipendiju i posao asistenta na odsjeku za kriminologiju. Tu sam zapravo zavoljela znanost i rad u akademskoj sredini pa sam odlučila upisati doktorat. Mislim da sam donijela dobru odluku jer kriminologija kao moderna znanost potekla je iz SAD-a i tu je najrazvijenija. Imala sam prilike upoznati i učiti od nekih od najboljih kriminologa danas – dodaje. Tema njezina doktorskog rada je korištenje slobodnog vremena zatvorenika i njihovo psihološko stanje, a istraživanje je provela u pet zatvora u Južnoj Karolini, gdje je anketirala petstotinjak zatvorenika. – Zaključak je da zatvorenici provode vrlo malo vremena konstruktivno. Većinu vremena provode u neproduktivnim i pasivnim aktivnostima poput gledanja televizije i sanjarenja. To pak je onda povezano s povećanom razinom depresije i anksioznosti. Mnogi zatvorenici imaju volju i želju sudjelovati u obrazovnim programima i koristiti vrijeme u zatvoru za osobni napredak, no nemaju te mogućnosti jer takvi programi njima nisu dostupni – pojašnjava.

– Kao u američkim zatvorima, ni u hrvatskim nema dovoljno resursa za kvalitetno korištenje slobodnog vremena zatvorenika. No, u Hrvatskoj zatvori nisu toliko strogi i restriktivni, pa su uvjeti ipak nešto “normalniji” – napominje Mateja Vuk.

U američkom obrazovnom sustavu, ističe, puno je veći naglasak na etici, individualnosti i pragmatičnosti. Sankcije za studente koji prepisuju na ispitima ili plagiraju pisane radove rigorozne su.

– Američki studenti mnogo su veći individualisti od hrvatskih, što je vjerojatno posljedica američkog mentaliteta. Dijeljenje bilješki s predavanja i udžbenika te rješavanje zadaće u grupi je rijetko. Ići na kavu s kolegama nakon predavanja isto je neuobičajeno – kaže. Studente se motivira da se više uključuju u lokalnu zajednicu i organizacije civilnog društva te da budu “leaderi”, vođe.

Profesore zovu imenom

Manje se inzistira na bodovima i ocjenama, a više na tome da studenti znaju primijeniti znanje u praksi. Od studenata se ne traži da memoriraju nepotrebne informacije, već je naglasak na kritičkom razmišljanju.

– No, mislim da je najveća razlika u tome što američka sveučilišta raspolažu mnogo većim budžetima pa su studenti izloženi boljim nastavnim uvjetima te imaju pristup literaturi i tehnologiji koji nisu dostupni u Hrvatskoj – pojašnjava. Većina profesora traži da ih se zove po imenu, a na diplomskim studijima nije neuobičajeno popiti pivo s njima izvan nastave.    

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 17

L5
la_54
21:16 20.05.2017.

Mateja, ako ste uvrijedjeni ovakvim komentarima, ne brinite previse i samo nastavite sa Vasim radom. Ja sam otisao iz Jugoslavije prije skoro 40 godina, zavrsio doktorat u USA, i stvorio ovdje zivot. Nikada nisam pozalio. Nema smisla da dozvolite da Vas cinicni kometari puni mrznje obeshrabre. Zelim Vam sve najbolje, gdjegod zavrsili. Samo naprijed!

ST
stefj
10:42 20.05.2017.

Na kraju teksta je bit, a to je da njihova sveučilišta imaju puno više resursa. Kritičko razmišljanje, zapravo, uopće razmišljanje o nekoj temi i njezinoj praktičnoj upotrebi zajedno s novcem čine bitnu razliku od našeg postkomunističkog sustava... Ako uzmemo primjer koji je naveden, najlakše je to usporediti sa sličnim fakultetima kod nas gdje se studente ne uči kritički razmišljati, već razmišljati na određeni način prema zadanoj doktrini. Pogledajte npr. Kapovića ili Zakošeka, to je jako, jako dobar primjer kako se to radi kod nas... Kad bi kod nas uveli malo više kritičkog razmišljanja i uveli "dvosmjernu" demokraciju, gdje bi se dozvolilo i desno, konzervativno razmišljanje (a ne da su to odmah fašisti), društvo bi bilo puno normalnije i bilo bi ugodnije za život. No za tako nešto treba puno volje i truda, rasčišćavanje prošlosti, tržište gdje nema postkomunističkih elita, birokracija koja nije svrha sama sebi i još mnogo toga...

28
28ab06
17:27 20.05.2017.

jImao sam sreću upoznati ovu divnu i pametnu djevojku na početku njene karijere i makar malo doprinijeti njenom uspjehu kojega je zaslužila. Svojim zlim komentarima sigurno nećete umanjiti Matejinu želju, da jednoga dana, svoje znanje pokaže u svojoj domovini. Tvoji Dubrovčani