O državnim potporama

'Brodske linije su otočanima isto što i ZET Zagrebu'

Foto: Davor Javorović/PIXSELL
'Brodske linije su otočanima isto što i ZET Zagrebu'
28.05.2013.
u 15:07
Od 1. srpnja potpore više neće odobravati Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, već se to prebacuje na Europsku komisiju koja će biti izravno nadležna i za odobravanje i nadzor državnih potpora
Pogledaj originalni članak

Od 1. srpnja potpore više neće odobravati Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, već se to prebacuje na Europsku komisiju koja će biti izravno nadležna i za odobravanje i nadzor državnih potpora, objasnio je danas u Hrvatskom saboru zamjenik ministra financija Boris Lalovac predstavljajući prijedloge novog Zakona o državnim potporama te Zakona o transparentnosti tokova javnih sredstava.

Od 2006. do 2011. godine ukupno je odobreno 57,2 milijardi kuna državnih potpora, od čega 21,2 milijardi poljoprivredi i ribarstvu.

- Glavni problem s potporama bila je njihova nepovoljna struktura, prevladavale su sektorske za metalurgiju, željeznicu, brodogradnju i promet, a ne horizontalne potpore koje manje narušavaju tržišno natjecanje, dodjeljivane malom i srednjem poduzetništvu, istraživanju, razvoju – tvrdi Lalovac.

Među glavnim dilemama koje su se pojavila jest ta hoće li Europska komisija subvencije brodarima, željeznicama... smatrati potporama, i onda ih ukinuti.

HDZ-ov Ivan Šuker primjetio je kako bi se većina potpora mogla zvati subvencijama, ali i dodao da nekada nije dobro robovati samo direktivama EU, jer Hrvatska ima svoje specifičnosti i probleme, zbog čega bi mnoge državne tvrtke u budućnosti mogle vrlo teško funkcionirati bez subvencija.

Laburista Branka Vukšića zanimalo je zašto nema nikakve analize svih državnih potpora.

- Zato što bi to bila analiza neuspjeha, promašaja… Ako smo za 20 posto smanjili proizvodnju, ako smo izgubili 50 tisuća radnih mjesta u tim sektorima, što smo podupirali? Ako do sada nismo imali strategiju teško da ćemo je imati nakon 1. srpnja – tvrdi Vukšić koji je davanje potpora željeznicama i linijskim brodarima nazvao bacanjem novca u bunar jer se ne ulaže u otoke, tamo se ne grade škole, ambulante, mladi nemaju perspektive jer se ne otvaraju nova radna mjesta pa otoci služe samo za dva, tri mjeseca turizma.

- Samo ulaganje u brodske linije prema otocima, bez da se vodi itekako velika briga o svemu onome što treba na otocima osigurati da bi otoci živjeli svih 12 mjeseci, isto je tako bacanje novca u bunar. Naravno da pomažemo time otočane jer bi i bez tih brodskih linija nemoguće bilo živjeti. Ali nismo napravili strategiju, nismo rekli koliko ćemo za što novca dati i što ćemo zauzvrat dobiti – smatra Vukšić.

HDZ-ovom Josipu Boriću nije se svidjela teza da je davanje potpora brodarima bacanje novca u bunar.

- To nije istina i ova država zaista čini napor da pokuša sačuvati život na tim ruralnim područjima. U proteklih 10 godina, od 2004. do 2012., u taj sustav uloženo je preko 3,3 milijarde kuna od kojih je najveći dio uzela Jadrolinija, a vi morate znati da, kao što je ZET u Zagrebu javni prijevoznik koji prevozi stanovnike s jednog kraja na drugi kraj ovog grada, da to čine Jadrolinija, mali brodari i privatni brodari na Jadranu, da dnevno prometuje 53 linije što brodske, što brzobrodske, što trajektne i da sve to nešto košta i da ti ljudi na otocima žive teže nego svi ostali na kopnu jer imaju dodatni trošak – komentirao je Borić te dodao kako je upravo to razlog zbog kojeg država to mora subvencionirati. Da je s time napravljen pomak pokazuje i statistika, tvrdi on.

- Prema popisu stanovništva iz 2011. godine zabilježili smo povećanje broja stanovnika na hrvatskim otocima za 7.500 i to je za mene veliki rezultat bez obzira što ga se pokušava osporavati, jer se kaže pa što na otocima živi 100.000 ljudi, kao kome je to uopće bitno – kritizira Borić.

Ni HNS-ovom Srđanu Gjurkoviću se nije svidjela teza o bacanju novca u bunar, ali se složio da su brodari otocima ono što je ZET Zagrebu.

- To je normalni dio života gdje građani i građanke otoka Brača, Šolte idu raditi ili djeca idu u školu u Split. A kad govorimo o učinkovitosti, onda vam moram reći da je puno učinkovitije da idu sa brzo brodskim linijama u Split u školu, nego da se gradi škola i velebne sportske dvorane, onda od te učinkovitosti nema apsolutno ništa, jer nema tko ići u te škole, odnosno apsolutno je neučinkovito ih graditi na takav način kako ste vi predvidjeli ulaganje u gospodarstvo, ulaganje u sve, a u biti bez izračuna šta i kako – komentitaro je Gjurković.

HDZ-ov Ivan Šuker se brine da će se smanjiti broj stanovništva na otocima ako se prestanu subvencionirati brodske linije.

- Nestat će opet ljudi koji će htjeti živjeti na Lastovu i na Mljetu, nestat će ljudi koji žive na Visu i drugim otocima. Pitanje je što će biti s turistima u zadarskom arhipelagu ako im ukinete one trajekte u 12 sati. I ovo može biti daleko opasnije nego da ste ostavili veću stopu PDV-a u ugostiteljstvu, a ta sredstva ostavili za subvencioniranje linijskog prijevoza kako otočanima, tako i gostima - zaključio je Šuker.

>>Pisci za djecu traže više državnih potpora, stipendija i veći otkup

Praktično rješenje

Jednu grešku s novcem radi većina građana: Stručnjak za financije ima top savjet kako je uspješno izbjeći

Rano počnite planirati mirovinu, pametno birajte investicije i budite dosljedni u svojim financijskim odlukama kako biste uživali u financijski stabilnijoj budućnosti, poručuju financijski stručnjaci i savjetuju početi sa štednjom već od prvog zaposlenja. Međutim, kako početi investirati i planirati mirovinu kada nam se teško uopće zamisliti u budućnosti, pogotovo ako smo tek u dvadesetima?

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.