SKUPA BRANA NE RADI

Propast Venecije, poplavljeno je već oko 70 posto slavnog grada: 'Ovo je katastrofa!'

Foto: Arved Gintenreiter/DPA/PIXSELL
Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Facebook/Martina Kunštek Brlek
Damien Horvat
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija
VL
Autor
Silvije Tomašević//RIM
16.11.2019.
u 14:50
Potopljen je Trg svetog Marka i bazilika na tome trgu. Grobovi duždeva u bazilici su pod vodom, i to slanom, koja nagriza mramor, temelje i stupove bazilike. Oko 70 posto Venecije je poplavljeno. Sav je prijevoz u Veneciji zaustavljen, zatvorene su škole, uredi, trgovine… Brodići ne plove venecijanskim kanalima.
Pogledaj originalni članak

Sirena se u Veneciji jučer ujutro oglasila četiri puta, što znači najviše upozorenje zbog dolaska vodenog vala. Već treći dan zaredom nadolazi vodeni val, viši od prosječnog u tom gradu na vodi.

U noći između 12. i 13. studenoga more je došlo 187 cm iznad normalnog vodostaja što je najviše nakon strašne poplave 4. studenoga 1966. kada je voda bila visoka 194 cm. Sada je dostigla samo sedam centimetara nižu visinu od one kada se počelo proučavati kako zaštiti Veneciju od potonuća.

Alarmantni podaci

Pod vodom je Trg svetog Marka i bazilika na tome trgu. Grobovi duždeva u bazilici su pod vodom, i to slanom, koja nagriza mramor, temelje i stupove bazilike. Oko 70 posto Venecije je poplavljeno. Na jednom od otočića u venecijanskoj laguni, Pellestrine, struja je ubila čovjeka kojem je poplavila kuća. Sav je prijevoz u Veneciji zaustavljen, zatvorene su škole, uredi, trgovine… Brodići (vaporetti, kako ih ovdje nazivaju jer su prvi bili na parni pogon – vapore) gradskog poduzeća Actv ne plove venecijanskim kanalima i prema otočićima.

Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija

– Suočavamo se s izvanrednom situacijom. Ovo je katastrofa – kazao je venecijanski gradonačelnik Luigi Brugnaro i odredio potpuno zatvaranje Trga sv. Marka kako bi se izbjegle moguće nezgode.

Uklonjeni su i pontonski mostići koji se postavljaju kako bi se moglo hodati po njima kad je trg pod vodom. Osim velikog vodenog vala, jučer je i jak vjetar otežavao život u Veneciji i okolnim mjestima. U Veneciji ne postoji mogućnost, kao u nekim drugim mjestima, odlijevanja vode jer je to grad na vodi i ona nema kamo otjecati. Riječ je o moru koje raste ili se povlači.

U središtu Venecije, slavnoj turističkoj destinaciji, 1966. godine živjelo je 175.000 stanovnika koji su se počeli odseljavati nakon onodobne poplave, tako da ih danas na tom istom prostoru ima samo 56 tisuća.

Visoka voda u Veneciji je normalna pojava posebno u kišnim mjesecima poput studenog. Porast mora do 80 cm iznad normalne razine uobičajena je pojava. Na plimu, znamo, utječu i Mjesec i Sunce, ali i klimatski uvjeti, odnosno kiše i vjetar, posebno jugo. Osim toga, između 1950. i 1970. Venecija se spustila za oko 12 cm, odnosno toliko je porasla razina mora zbog klimatskih promjena. Za 30 godina, nastavi li se zanemarivati klimatske promjene, Venecija bi mogla postati potopljeni grad.

Vjerojatno će biti onih koji će kazati da sadašnja situacija s Venecijom nije mnogo drugačija nego što je bila u povijesti. Ali jest. Evo podataka. Od velike poplave 1966. do 2010. čak je 191 put zabilježeno povišenje vode iznad 110 cm, a u razdoblju od 1926. do 1965. ta visina vode zabilježena je samo 21 put.

Foto: Reuters/Pixsell
Poplavljena Venecija

Skupa brana izvan funkcije

Kako bi se Veneciju zaštitilo od poplave, nakon mnogih rasprava započetih još 1966. i prijedloga rješenja (uz brojne svađe i nadmudrivanja), 2003. godine tadašnji premijer Silvio Berlusconi otvorio je radove na izgradnji brane MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanico). Riječ je o sustavu brana koje bi se podizale samo kad bi vodostaj prijetio narasti na 110 cm ili više, a do tada bi one ostajale na morskome dnu. Sustav od 78 brana na ulazu u venecijansku lagunu je, tako je barem predstavljen, tehnološko čudo.

Za izgradnju temelja korišten je i istarski kamen, a željezne dijelove brane radio je Brodosplit. No 2013. otvorena je istraga o korupciji vezanoj za izgradnju MOSE-a. Godinu dana kasnije uhićeno je 35 ljudi, a pod istragom je bilo još 100 političara i državnih dužnosnika osumnjičenih za korupciju.

Bio je osuđen i bivši predsjednik regije Veneto i ministar u Berlusconijevoj vladi Giancarlo Galan, nakon što je 78 dana proveo u zatvoru, na dvije godine i deset mjeseci zatvora pretvorenih u kućni pritvor i plaćanje 5,8 milijuna eura odštete zbog korupcije u izgradnji MOSE-a. Do sada je na izgradnju te brane, koja još nije u pogonu, utrošeno više od sedam milijardi eura, odnosno tri puta više od onoga koliko je koštala gradnja 760 kilometara autoceste Del Sole od Milana do Napulja otvorene 1964.

MOSE je izgrađen 85 posto pa se postavilo i pitanje zašto barem one brane koje su dovršene sada nisu podignute. O tome je otvorena nova polemika. Osnovno je pitanje i tko bi trebao izdati naredbu o podizanju brane.

Žuto-crvena vlada premijera Giuseppea Contea sada je odlučila da se pod hitno završi MOSE koji bi trebao biti potpuno zgotovljen u proljeće 2021. Izdvojeno je dodatnih 20 milijuna eura. Konačna cijena izgradnje tog za mnoge kontroverznog objekta mogla bi iznositi osam milijardi eura. Venecija sve više tone pod klimatskim promjenama, ali i malverzacijama.

ISTRAŽUJEMO

Kako početi investirati i planirati mirovnu? Evo zašto o tome trebate razmišljati već u dvadesetima

Rano počnite planirati mirovinu, pametno birajte investicije i budite dosljedni u svojim financijskim odlukama kako biste uživali u financijski stabilnijoj budućnosti, poručuju financijski stručnjaci i savjetuju početi sa štednjom već od prvog zaposlenja. Međutim, kako početi investirati i planirati mirovinu kada nam se teško uopće zamisliti u budućnosti, pogotovo ako smo tek u dvadesetima?

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 38

Avatar Django
Django
17:57 16.11.2019.

Uspoređivati troškove izgradnje nečega iz 1960-tih sa onima danas je nebuloza.

RI
river
15:12 16.11.2019.

Zagrijavanje zemlje je pocelo prije 12000 godina i to je pocetak kraja ledenog doba. Sada nek mi neki pametnjakovic objasni kako bi on zaustavio to zagrijavanje i promjne koje donose...Ajte sad pamenjakovici da vas cujem ili citam

PO
pozornik66
13:47 16.11.2019.

Pa bila je potopljena prije 50 g ka i sada i tada niko nije optuživa klimatske promjene