enigma Rodin

Meštrovićev portret Rodina, koji se čuva u Pragu, bit će prvi put objavljen kod nas

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
27.04.2015., Zagreb - Skulptura Hugo, Augusta Rodina u atelijeru Mestrovic. Photo: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Slavko Midžor/PIXSELL
27.04.2015., Zagreb - Postavljanje izlozbe francuskog umjetnika Auguste Rodin u Umjetnickom paviljonu. Photo: Slavko Midzor/PIXSELL
Foto: Slavko Midžor/PIXSELL
27.04.2015., Zagreb - Postavljanje izlozbe francuskog umjetnika Auguste Rodin u Umjetnickom paviljonu. Photo: Slavko Midzor/PIXSELL
04.05.2015.
u 08:36
Autorica i kustosica izložbe Barbara Vujanović obilazeći arhive 
i muzeje slagala je mozaik o slavnom Francuzu zagrebačka izložba je i otisak karaktera velikog kipara
Pogledaj originalni članak

Evo Eve u trenutku kad je osjetila silan stid i nelagodu vlastita tijela zbog spoznaje o njemu. Trenutak je to kad je izgnana iz Raja. Upravo taj trenutak Evina života prikazuje ova skulptura Augusta Rodina – kaže nam povjesničarka umjetnosti Barbara Vujanović s kojom u Umjetničkom paviljonu obilazimo Rodinove skulpture, postavljene za izložbu "Rodin u Meštrovićevu Zagrebu" koja se otvara 6. svibnja kao središnji događaj velikoga Festivala Francuske u Hrvatskoj "Rendez-vous". Uz tu postiđenu Evu vezuje se kip Adama, skulptura frapantno nalik na Rodinovu mušku figuru "Velika sjena" koja je dio njegova multikiparskog remek-djela "Vrata Pakla".

Priča o zabranjenoj ljubavi

Nevjerojatan je položaj Adamove glave posve polegle niz rame pa se tijelo čini dekapitiranim, obezglavljenim. – Da, to je pravi Rodin, dramatičan i uvjerljiv čak i u tako potrošenoj temi kakva je tema o Adamu i Evi – kaže Barbara, autorica i kustosica izložbe uz svoju francusku kolegicu Véronique Mattiussi s kojom je i birala Rodinova djela.

Britka Barbara dolazi iz Ateliera Meštrović i autorica je kataloškog teksta izložbe u kojem se rasvjetljava Meštrovićev odnos s Rodinom i Meštrovićev munjevit uspjeh 1908. i 1909. godine na pariškom Salonu francuskih umjetnika i Jesenjem salonu gdje je bio čak i članom žirija. Na Festivalu Hrvatske u Francuskoj 2012./2013. veliki je uspjeh doživjela Meštrovićeva izložba u Parizu gdje je angažirana i Barbara. Sada je na redu uzvratni susret. U rukama je Barbare koja o svakoj skulpturi zna sve.

– Tragičnim Rodinovim ljubavnicima "Paolom i Francescom" bavio se i Meštrović. Priču o zabranjenoj ljubavi žene s bratom svoga muža Rodin prikazuje vrlo dramatično, s puno strasti i zanosa s jedne strane, a s druge ispunjenu strahom i patnjom – opisuje Barbara. Tijelo kao sjedište emocija i stanja ono je što trajno zanima Rodina.

Provokacije tipa "non finito"

Ni lice Rodin ne tretira drugačije. Njegovi portreti poznatih – Gustava Mahlera i drugih to dokazuju. Barbara najviše voli portret Camille Claudel, Rodinove ljubavnice koja je izgorjela na vatri te ljubavi zapaljene umjetničkim egom od kojeg nema spasa.

– Najdraže mi je Rodinovo "Posljednje zbogom" koje prikazuje glavu Camille i ruke ispred njezine glave, na usnama. Tu se intenzivno osjeća gubitak voljene osobe. S minimumom, samo s rukama i glavom uspio je to prikazati! – kaže Barbara. Sličan osjećaj gubitka sjajno je prikazan u Meštrovićevoj maloj Pieti iz 1914. godine gdje Bogorodica drži tijelo svoga Sina skinutog s križa upućujući mu posljednji cjelov, nadmašio je sve čemu se Barbara divi u Meštrovića. Tu je on stišao svoju poznatu monumentalnost u ime emocija, kaže Barbara.

Ta je mlada Zagrepčanka kći poznatog umjetničkog para, Zdenke Pozaić i Branka Vujanovića. Naravno da ju je povuklo da i ona stvori nešto u umjetničkom svijetu. Pisala je pjesme i radila male umjetničke stvari u ranoj mladosti. No susreti s drugim umjetnicima s kojima su se družili njezini roditelji bili su presudniji.

Bili su to Ivo Šebalj, Ivica Antolčić, Branko Ružić, Zlatko Bourek... Vesna Parun gatala joj je s dlana. Shvatila je da je upravo pisanje o drugim umjetnicima i istraživanje njihovih djela njen poziv! I ostvario joj se.

Rodina i Meštrovića istražuje dugo po muzejima i arhivima Pariza. Ne čini li joj se Rodin uzbudljivijim od Meštrovića, pitamo je, a Barbara kaže: – Provocira me svaki umjetnik dok obilazim muzeje i galerije. Rodin i Meštrović različiti su karakteri. Rodin je tijekom cijelog svog stvaralaštva sklon riziku i eksperimentu. A Meštrović je s godinama sve skloniji klasičnome tipu kiparstva. Rodinova neuglačanost ekvivalent je impresionizmu u slikarstvu. Tu je igra svjetla i sjene jača, kao i impresija, odnosno trenutačni dojam umjetnika. Rodin od Michelangela preuzima "non finito" til gdje dio skulpture ostavlja grubo obrađen kao kontrast uglačanome dijelu – uči nas Barbara.

Na svjetlo dana izvukla je, istražujući u Arhivu grada Pariza, nacrt pročelja zgrade Meštrovićeva ateljea kojeg više nema.

Bit će objavljen u katalogu izložbe. Istraživanja se odnose i na korespondenciju Rodina i Meštrovića. Bit će tu i izvaci iz kritika o Meštrovićevim izložbama u Parizu. Dosad u hrvatskoj literaturi nije objavljen ni Meštrovićev crtežni portret Rodina koji se čuva u Pragu. Pokazat će nam i kako Rodin crtežima olovkom i ugljenom, odnosno akvarelima, gvaševima i dekupažima spaja figure u kompozicije, a Meštrović crtežima traži odgovore za kompozicije...

>> Svjetlo Rodinove erotičnosti

>> Otpakirana "Meditacija" koja je toliko oduševila Meštrovića da je molio Rodina da mu je pokloni

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.