strip recenzije

Kad smo se kao klinci mijenjali za stripove, nitko nije htio Kena Parkera. Sad shvaćam koliko je genijalan

Kad smo se kao klinci mijenjali za stripove, nitko nije htio Kena Parkera. Sad shvaćam koliko je genijalan
01.10.2020.
u 12:49
O novim stripovima na hrvatskom tržištu piše Marko Šunjić, izdavač i strip-entuzijast.
Pogledaj originalni članak

Kad su 1974. crtač Ivo Milazzo i scenarist Giancarlo Berardi donijeli Sergiu Bonelliju na stol prvu epizodu Kena Parkera, nisu ni sanjali koliki će trag njihov junak ostaviti u povijesti talijanskog i svjetskog stripa. Berardi i Milazzo bili su nerazdvojni prijatelji i kolege s fakulteta gdje ih je spojila ljubav prema stripu. Poslije nekoliko godina odvojenog rada za razne izdavačke kuće na raznoraznim likovima, autori su odlučili okušati sreću na domaćem tlu zajedničkim snagama. U to vrijeme nisu mislili raditi vestern-seriju smatrajući da je u klasičnom vesternu već sve rečeno, ali upravo se bio pojavio slavni film redatelja Sidneya Pollacka “Jeremiah Johnson“ koji ih je obojicu oduševio tako da su prepravili originalni scenarij ponuđen Bonelliju i kreirali lik koji neodoljivo podsjeća na Roberta Redforda iz filma, lik koji neće biti klasičan revolveraš nego lovac i vodič koji se oružjem služi samo u samoobrani. Nakon što je vidio tri četvrtine prvog broja, Bonelli je oduševljeno zatražio nove nastavke prepoznajući potencijal u onome što je vidio i imajući na umu otvaranje nove serije. Međutim, zahtijevao je da redizajniraju lik tako da bude bez brade i da promijene ime Jedediah Baker koje je Berardi bio odabrao. I tako je, tri godine nakon nastanka prvog broja, 1977. objavljen prvi broj Kena Parkera nazvan “Duga puška“.

Iz broja u broj oduševljenje i odobravanje je raslo kako kod publike tako i kod kritike koja je otvoreno prihvatila našeg junaka. To ne bi bilo toliko čudno da Ken nije toliko odskakao od ostalih strip-junaka svog vremena. Naime, temeljno pravilo svih popularnih serija je bezvremenost glavnog junaka koji nikad nije stario i čije ste pustolovine mogli čitati bilo kojim redom da ne zapazite neku razliku, glavni junak je prolazio kroz tisuće pustolovina neokrznut, uvijek postojan i nepromijenjen, dok se kod Kena osjećalo da junak kroz priče stari, da stječe iskustvo, da se mijenja, da prolazi kroz unutarnje borbe. Ken je osvojio čitatelje svojom nesposobnošću da bude junak i profesionalni avanturist, sličnošću sa “normalnim čovjekom”, sposobnošću da pogriješi i mudrošću da svoju grešku i prizna, ironijom i samokritikom te vrlinama kao što su velikodušnost, dobrota, odanost, altruizam, hrabrost i idealizam. Ken je unio pravu revoluciju u talijanski strip bogatstvom brojnih obrata, genijalnim načinima kreiranja komičnog, ali i suspensa, posebnim narativnim stilom, “jezikom slika”, gdje prestaje potreba za didaskalijama i balončićima s tekstom. Veliki dio uspjeha leži u Milazzovu lepršavom, slobodnom chiaroscuro stilu crtanja, ingenioznom kadriranju te prekrasnim naslovnicama rađenim u akvarelu koje su se protezale i na zadnju naslovnicu.

Moja generacija iz sedamdesetih odrasla je čitajući „romane“ (nitko koga sam znao nije ih zvao stripovima), ali nije bilo veće tuge nego kad bi ti netko u razmjeni uvalio nekog Kena. Njega nitko nije htio tako da si za jednog Zagora, Teksa ili Bleka mogao dobiti i 15 Kenova. Deset godina kasnije, kad sam se vratio stripu nakon duge, ratom uzrokovane pauze, otkrio sam koliko je Ken ustvari genijalan strip, dok su Zagor i ostali nekako izgubili svoj dječački sjaj. Ken me bio toliko oduševio da sam, zgrožen spoznajom koliko je u Jugoslaviji bio cenzuriran, odlučio postati izdavač i objaviti ga „kako treba“. Iz tog entuzijazma kasnije se rodila Fibra, a ja sam od osrednjeg matematičara i programera postao poprilično dobar izdavač. Trebalo je zatim proći još desetak godina da se, zaslugom Bernarda Radovčića iz Strip-agenta, Ken vrati tamo gdje oduvijek pripada, na kioske. Život ponekad zaista piše romane. A nema boljeg romana od Kena.

Ken Parker

Strip-agent, Biblioteka Orka 45

150 x 210 mm

Meki uvez

300 stranica

50 kn

Luka

Luka je lijeni i trapavi tinejdžer. Ali odlučio je: od sutra će se sve to promijeniti! Međutim, lakše je nešto reći nego učiniti… Srećom, pomoć će mu pružiti Nathan: zgodan, odličan nogometaš, a uz to pametan i duhovit… Ukratko, idealan trener za Luku. No ima tu jedan sitan detalj: Nathan je zapravo mrtav, tako da Luki pomaže duh! Renesansa stripa u Hrvatskoj u zadnjem desetljeću je više nego očita, ali u poplavi raznoraznih naslova očigledan je nedostatak stripova za djecu. Ako želimo da strip opstane, moramo odgajati novu publiku, a Luka je pravi korak u tom smjeru!

Strip-agent

218 x 295 mm, tvrdi uvez

80 stranica, 89 kn

 

Putovnica za pakao

Sa svojom prvom pojavom u magazinu Spirou 1970. osvojila je ljubitelje stripa. Dovevši u strip samostalnu i sposobnu junakinju, Nataša je bila pravo osvježenje u tom do tada pretežito muškom svijetu. Nije bila klišeizirana ili namiguša niti kakva superjunakinja. Bila je to normalna žena sa svim ljudskim prednostima i manama što ju je izdvajalo iz mora drugih strip-junaka. Strip-agent je na sebe preuzeo objavljivanje brojnih francuskih klasika stripa, pa je tako i Nataša konačno došla na red, što će sigurno razveseliti sve ljubitelje krasno nacrtanog, a ležernog i zabavnog pustolovnog stripa.

Strip-agent, Nataša 4

218 x 295 mm , tvrdi uvez

216 stranica, 189 kn

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Pleše.S.Vukovima
Pleše.S.Vukovima
09:56 02.10.2020.

Autoru članka zahvaljujem. Odlično napisano. Redovito kupujem na kiosku...Fenomenalan strip. Imam sve brojeve.