Svirački i vokalno besprijekorno

Jazziana Croatica i Lado superiorni su Pink Floydima s ukrajinskim pjevačem

Foto: Srecko Niketic/PIXSELL
Jazziana Croatica i Lado superiorni su Pink Floydima s ukrajinskim pjevačem
27.04.2022.
u 11:20
Naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat piše o trendovima na hrvatskoj i svjetskoj glazbenoj sceni
Pogledaj originalni članak

Borna Šercar jedan je od vrhunskih domaćih jazz-glazbenika koji u portfelju ima puno sjajnih ostvarenja, a i kolega s kojima radi. No, Šercarov novi, šesti album “Untamed” njegova sastava Jazziana Croatica u društvu s ansamblom Lado pravi je autorski “tour de force” koji vam neizostavno nemeće dva pitanja; prvo je, kako je moguće napisati nove skladbe u etno-jazz maniru koje već sada zvuče kao tradicionali u najboljem smislu te riječi, zbog čega sam Šercara morao pitati i provjeriti krije li se među devet novih skladbi i neki davni naslov koji prije nisam čuo ili ga nisam prepoznao.

Do te mjere album “Untamed” zvuči kao novi klasik - ako to nije paradoks - tj., besprijekorno realiziran projekt iskusne ekipe Jazziana Croatica koja u društvu s pjevačkim i sviračkim kolegama iz Lada postiže maestralan rezultat, jedan od najboljih koji ste do sada mogli kod nas čuti u ovom podžanru, a konkurencija je tijekom tridesetak godina bila povelika.

Što nas odmah dovodi i do sljedećeg problema, a to je da bi ova glazba bila savršen izvozni proizvod i svojevrsna “kulturna legitimacija” kad bi kod nas postojala ikakva strategija promoviranja zanimljive domaće glazbe u svijetu, a ne da glazbenici sami s koferima putuju po inozemstvu. Jer, od samog početka “Untamed” s temom “Klek’s Witches” podsjetit će vas na nedavni singl Pink Floyda “Hey Hey Rise Up” (preradu ukrajinske pjesme iz 1914.), na kojem su se pridružili ukrajinskom pjevaču Andriju Hlivnjuku iz sastva BoomBox, i na dionice njegova etničkog pjevanja nasnimili instrumente. No, usprkos hvalevrijednom pokušaju, spram njihova sterilnog zvuka i konvencionalne, dosadne instrumentalizacije u kojoj solo Davida Gilmoura strši kao prst u oko, album “Untamed” suptilan je spoj organske svirke i pjevanja koje daleko slobodoumnije prolazi sličnim terenom. Ako vam “Hey Hey Rise Up” djeluje kao moralno ispravna, ali formalna suradnja nečega što se više nipošto ne smije zvati Pink Floyd sa sjajnim pjevačem, onda bi “Untamed” sa svjetski cijenjenim Ladom međunarodnoj publici mogao otvoriti nove vidike o tome kako se može povezivati suvremeni jazz s world music elementima domaćeg podneblja, izveden besprijekorno svirački i vokalno.

I autorski, jer je Šercar autor sve glazbe, tekstova i aranžmana i s ovim se projektom našao na kolosijeku i izjednačio s prijašnjim trijumfima koje je Lado postizao s Hrvojem Crnićem-Boxerom ili onime što je Tamara Obrovac - a Šercar je bio član i njezina sastava - postigla s “transhistrijskom” istarskom glazbom. Surađivao je Lado svojedobno i s Bijelim dugmetom u nekim jednostavnijim kombinacijama, ali se kompleksniji sadržaj Bregovićeve suradnje s bugarskim pjevačicama u Orkestru za vjenčanja i sprovode nameće kao bolja usporednica spoja Lada i Jazziane Croatice, a nagovještava i koliko bi zanimanje mogli izazvati na inozemnom tržištu, na koje taj projekt očito i cilja.

Uz Šercara na bubnjevima, na “Untamed” prepoznajete vrhunsku sviračku ekipu već po njezinu tonu i načinu sviranja. Vojkan Jocić - saksofon, Elvis Penava - gitara, Hrvoje Galler - klavir i Hrvoje Kralj - kontrabas, s gostom Bornom Peharom na klaviru i sintesajzeru, album su snimili u samo tri dana listopada 2021. Miksao ga je Janko Novoselić, čime se zaokružila ekipa muzičara iz HRT-ova Jazz orkestra, Chuija, Kozmodruma i još nekih postava koje redovito daju velike prinose domaćem jazzu.

Pridružilo im se u sedam od deset kompozicija sedam vokalnih solista Lada i Marko First na violini, Mladen Kosovec na harmonici i klarinetu te Stjepan Večković na flauti, pod dirigentskom palicom Bojana Pogrmilovića. Iako su danas u Jazziani i neki drugi glazbenici, sličnom kombinacijom - s kojom je prvi album “Rise After Fall” Jazziane Croatice iz 2018. bio na popisima najboljih te godine - Šercar je s kolegama na zaista spektakularan način uspio iskazati zvuk podneblja, predstavivši melodijske kodove Gorskog kotara, Slavonije, Međimurja, Zagorja i Baranje u novim skladbama koje se zapravo kreću terenom neoklasike, ili suvremene klasične glazbe.

”Vještice s Kleka” bile su prvi singl s albuma 2019., ali je zbog pandemije suradnja privremeno prekinuta te nastavljena 2021. kad je objavljen videospot za pjesmu “Rose of Zagorje”. Promocija albuma bit će 6. svibnja u zagrebačkoj Tvornici kulture, a nakon toga Jazziana Croatica i Lado kreću na svirke uživo, od kojih su dosad potvrđeni nastupi 21. lipnja u Medvedgradu, 29. lipnja u Rijeci, 30. lipnja u Bolu na Braču, 1. srpnja u Selcima na Braču, 2. srpnja u Šibeniku, 21. srpnja u Grožnjanu i 22. srpnja u Vinkuranu (Cave Romane) kod Pule.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.