Praizvedba u ZKM-u

Drama o drugačijima kao pitki sitcom koji je oduševio publiku

Foto: zkm
zkm moj sin samo malo sporije hoda 1
Foto: zkm
zkm moj sin samo malo sporije hoda
Foto: ''
'ZKM00_nnn_kul_271111'
27.11.2011.
u 15:33
U režiji Janusza Kice najuvjerljiviju scenu su ostvarili Vedran Živolić i Jadranka Đokić
Pogledaj originalni članak

U Zagrebačkom kazalištu mladih praizvedena je drama Ivora Martinića „Moj sin samo malo sporije hoda“ u režiji Janusza Kice, uz bučno odobravanje često suzdržane premijerne publike, koja je ovaj put glumce uporno dozivala na još jedan poklon. Iako najavljena kao drama o odnosu između majke i sina invalida, Martinićev se tekst mnogo više može gledati kao ženska drama, u čijem je središtu sredovječna majka koja se više ne zna nositi sa svojom ulogom stupa obitelji u kojoj su odnosi nagriženi razočaranjima, otuđenjem, starenjem i bolešću.

Također, iako je ovo deklarativno tekst o drugačijima, još se lakše čita kao tekst o uvriježenim, svima poznatim obrascima ponašanja u nefunkcionalnoj svakodnevici tranzicijske obitelji, u kojoj je invalidnost, demencija ili homoseksualnost tek nesustavna varijacija u stereotipnom obiteljskom univerzumu. Kica je Martinićevu dramu na pozornicu postavio kao sitcom, režući dramski kontinuitet u odvojene prizore u kojima se likovi suočavaju u tragikomičnim obrascima (ne)komunikacije, sitnih zavisti i nespretno usmjerene ljubavi. Dok glavnu radnju nosi majka (Ksenija Marinković), kao dominantni komični element nameće se dementna baka (Doris Šarić-Kukuljica), koja sitnim manipulacijama povećava tenziju između glavne junakinje i njene naoko uspješnije, pomalo zajedljive sestre (Urša Raukar). Muškarci su u Martinićevu komadu tek sporedni likovi, koji se kao duhovi povremeno pojavljuju na daskama, sve gledajući kako će ponovno pobjeći iz napetog, turobnog ambijenta kuće s vječno navučenim zastorima, koju je kao kocku u kocki na pozornici postavila scenografkinja Slavica Radović Nadarević.

Nešto je prisutniji tek šutljivi, dobroćudni sin (Vedran Živolić), koji ujedno djeluje i najpomireniji sa svojom sudbinom invalida. Proračunatost pokazuje tek u odnosu s nametljivom Sarom (Jadranka Đokić), s kojom se upušta u vezu iako je svjestan da je zapravo ne voli. Njih dvoje zaslužni su za bez premca najuvjerljiviju scenu u predstavi, nabijenu opipljivim i pomalo tužnim seksualnim nabojem koja odskače od lakohumornog tretmana ostalih situacija, u kojima se i očiti odnosi često suvišno verbaliziraju umjesto da se prepuste dramskoj tenziji. Kao ozbiljniju zamjerku predstavi može se istaknuti njeno trajanje, koje je vjerojatno rezultat redateljskog poštivanja predloška kojem bi ipak dobro došlo (još malo) kraćenja, no bez obzira na to, već odlične reakcije na premijeri dale su naslutiti da se radi o predstavi koja lako komunicira sa širokom publikom i koja će sigurno dugo biti na repertoaru ZKM-a.

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

Avatar aurora97
aurora97
08:16 28.11.2011.

Jedva čekam pogledati ovu predstavu jer se u našem društvu osobe s invaliditetom minoriziraju i tek ih se prigodničarski spominje uoči Međunarodnog dana invalida - 3. prosinca.

HR
hrwoje
10:02 29.11.2011.

Mislim da je predstava, kako i autorica članka kaže, preduga. Tekst je zanimljiv i bio bi još zanimljiviji kada bi bio skraćen za barem 15-ak minuta. Osobno ne mislim da je autor dublje ušao u odnos (posesivne) majke i invalidnog sina, kao ni to da predstava dublje progovara od ljudima koji su neshvaćena manjina. Najveća zamjerka mi je što mi se čini da likovi ne dožive katarzu(a imam dojam da je scenski dožive), već bih rekao da je ona prisutna od početka u njima, tj da su likovi jednako (ne)svjesni sebe od početka do kraja. Glumice Raukar, Kukuljica i Marinković su odlične, a što se prve dvije tiče, rekao bih da su jedine mane njihovih uloga u tome što ih bilo redatelj bilo dramaturg nije zaustavio u trenutku kada je zaista dovoljno. Kod Kukuljice je to u zamornim psovanjima već nakon polovice predstave, a kod Raukar u njezinim verbalno-tjelesnim eskapadama. V. Živolić je vrlo iskreno, nježno i pažljivo odradio svoj lik, a J. Đokić je \"standardno\" odlična. Ne bih ponovo išao pogledati predstavu, ali je preporučam.