O nedavnim odlukama Vlade o prodaji dionica HT-a i Ine putem javne
ponude, državnom proračunu, javnom dugu, monetarnim restrikcijama te
novinama u Zakonu o vrijednosnim papirima uoči konferencije u Opatiji s
temom Financijske usluge i monetarna unija te konferencije Hrvatske
udruge korporativnih rizničara, razgovarali smo s Antom Žigmanom,
državnim tajnikom Ministarstva financija.
VL: Na skoroj konferenciji u Opatiji
govorit ćete o novom Zakonu o vrijednosnim papirima. Što on donosi?
ŽIGMAN: Riječ je o izmjenama i dopunama zakona, odnosno o usklađivanju
s trima direktivama kojima ćemo se uskladiti i približiti Europskoj
uniji, točnije njenoj pravnoj stečevini. Iz toga će proizaći deset
novina.
Definirat će se i uvesti izvedenice, odnosno derivati, kao i
financijski instrumenti kojima se trguje na burzi, i to u okviru
odvojenih burzovnih sekcija. Nadalje, ojačat će zaštita tržišta,
posebice ulagača. Manipulatori mogu utjecati na tržište i stabilnoj
ekonomiji poremetiti dobre indikatore. To treba spriječiti i
onemogućiti.
Uvodi se i model posebne burzovne trgovine market making, i to na
način posebne procesne odvojenosti od trgovine vrijednosnim papirima za
investitore. Taj model ima utjecaj na povećanje likvidnosti tržišta i
stabilnost cijene dionice pojedinog izdavatelja. Godišnje će izvješće,
prema novim odredbama, biti elementarno pravo dioničara, i morat će ga
dobiti. Radi definiranja vlasničke strukture burze, utvrdit će se da
pojedini dioničar može imati određen udio u ukupnom broju glasova, i to
tako da se vlasništvo može steći bez obzira na članstvo na burzi.
Povećava se temeljni kapital burze s milijun na pet milijuna kuna te se
ukida odredba kojom je prijenos dionica nužno povezan s članstvom na
burzi.
VL: Kako komentirate odluku Vlade o
prodaji dionice HT-a i Ine putem javne ponude?
ŽIGMAN: To su dvije važne odluke za razvoj i budućnost tržišta
kapitala. Naime, Pliva polako nestaje s tržišta kapitala. Za tržište je
napravila puno jer je iznimno dugo ostala na njemu, dugo je opstala i
pokazala da se na hrvatskom tržištu može omogućiti dinamična trgovina
vrijednosnim papirima. Odluka vlada da ide na IPO Ine te da se i HT
izlista na burzi sigurno će pridonijeti daljnjoj dinamici tržišta
kapitala. Omogućit će da kapital koji će doći kod investitora bude opet
investiran na tržište i da ima dinamičnu budućnost.
VL: Vlada je predstavila i novu
populacijsku politiku, ima li za nju mjesta u proračunu?
ŽIGMAN: Te mjere populacijske politike uklopili smo u fiskalne
projekcije. Rađene su u suradnji s Ministarstvom financija, a državna
riznica, točnije ljudi koji procjenjuju fiskalni učinak, radili su na
procjeni fiskalnog učinka financijske politike. Dakle, sve mjere
fiskalne politike uključene su u projekcije i uklapaju se u dinamiku
fiskalne politike. I tu se ogleda strukturni pomak u Ministarstvu jer
resori doista surađuju.
VL: Je li guverner Rohatinski
pretjerao u najnovijim mjerama vezanim uz poslovne banke?
ŽIGMAN: Bila je to očekivana mjera. HNB ima obvezu određenim
instrumentima utjecati na kretanje vanjskog duga. Posljednja dva
mjeseca dug je bio smanjen, no riječ je o sezonskom karakteru, i bitno
je da se taj trend ponovno ne preokrene i da se spriječi da dođe do
uzleta u suprotnom smjeru.
VL: Kritičari vlasti tvrde da je HNB
odradio posao i umjesto Ministarstva kad je riječ o kroćenju vanjskog
duga?
ŽIGMAN: Deficit državnog proračuna bio je 6,3 posto u 2003.
godini što je 12,5 milijardi kuna; danas je tri posto, a to je šest i
pol milijardi kuna. U tom je smislu država uštedjela gotovo deset
milijardi kuna, smanjenjem deficita, odnosno 1,5 mlrd. eura, što je pet
posto vanjskog duga.
To je konkretan i opipljiv doprinos fiskalne konsolidacije vanjskog
duga. Instrumenti HNB-a ne odnose se na državu. Mogli smo se zadužiti
vani i bez problema povećavati vanjski dug. Fiskalna politika provodila
se u Ministarstvu, i u tom je smislu država napravila golem korak.
VL: Prigovara vam se da je
umirovljenički dug izostavljen iz deficita.
ŽIGMAN: Stvar je vrlo jednostavna: proračunski deficit jednak je javnom
dugu. Dug umirovljenicima nastao je u devedesetima. Trebali bismo
izvrtjeti cijelu statistiku ne bismo li to pridružili tome kad je dug
nastao. Nije riječ o izravnom rashodu proračuna, nego o vraćanju duga,
stoga smo i odlučili osnovati fond. On je potpuno izdvojen iz javnih
financija. Punimo ga i punit ćemo ga dionicama i zapravo financirati
dug prodajom kapitala. To je deficit koji pripada prošlosti i mi ga sad
otplaćujemo. Tu odluku priznala nam je i Europska komisija i MMF .
Povijesna kunska dionica
VL: Kakva je zapravo struktura javnog
duga i hoće li u budućnosti zadovoljiti kriterije Maastrichta?
ŽIGMAN: Rast javnog duga se usporava, zadovoljni smo tempom jer raste
sporije od nominalnog rasta BDP-a. U odnosu na njega, ukupan je javni
dug 48 posto BDP-a, bez HBOR-a; s HBOR-om je 49,7 posto BDP-a. Lani je
udio iznosio 51 posto BDP-a te je došlo do smanjenja. Spori rast javnog
duga potvrđuje i dokazuje uspješnu fiskalnu politiku, fiskalnu
konsolidaciju, što podrazumijeva smanjenje deficita i uključenje svih
proračunskih korisnika na jedinstven račun države.
VL: Ipak, vanjski je dio javnog duga
porastao?
ŽIGMAN: Istina, dok je vanjski javni dug smanjen sa 50 potkraj 2004.
godine na 40 milijardi kuna u srpnju, unutarnji je povećan sa 42 na 61
milijardu kuna. Vlada se u posljednje dvije godine zaduživala na
domaćem tržištu. Time smo potaknuli rast domaćeg tržišta i omogućili
tržištu da dođe do kvalitetnih vrijednosnih papira. Za mali dio toga
banke su se morale zadužiti vani. Vlada je lani prvi put izdala
povijesnu čistu kunsku obveznicu, što je bitan pomak na putu prema EU.
Budući da fiskalna politika mora zadovoljiti tri uvjeta, vjerujem da
ćemo ispuniti sva tri uvjeta Maastrichta.