Željko Marušić:

'Novi auti su preopterećeni porezima, zato imamo puno mrtvih na cestama'

Foto: FrankHoermann/DPA/PIXSELL
Ilustracija
Foto: Davorin Višnjić/PIXSELL
Željko Marušić
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Agan Begić
09.01.2020.
u 07:33
Direktor i vlasnik Promocije plus Agan Begić kaže da su pravne osobe od lani prodanih 62.938 novih vozila kupile njih čak 77 posto, dok su samo 23 posto kupile fizičke osobe
Pogledaj originalni članak

Od ukupno prodanih 62.938 novih putničkih automobila lani u Hrvatskoj, samo 23 posto ili 14.475 završilo kod građana - fizičkih osoba, a ostatak su kupile pravne osobe - država, ministarstva, rent a car kompanije, tvrtke, javna poduzeća itd., doznaje se iz agencije Promocija plus.

U Hrvatskoj je lani prodano 4,8 posto novih putničkih vozila više nego 2018. godine, dok je samo u prosincu prodano 4.022 novih automobila, što je rast od značajnih 66,7 posto u odnosu na prosinac 2018. godine, pokazali su podaci agencije Promocija plus.

Zanimljivo, samo u prosincu prošle godine najviše je prodano Fiatovih vozila, njih 609, što je deset puta više nego u studenome. Samo Fiata 500 u prosincu je prodano 304 komada. 

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Agan Begić

Direktor i vlasnik Promocije plus Agan Begić, agencije koja analizira prodaju vozila, rekao je za Hinu da su pravne osobe od lani prodanih 62.938 novih vozila kupile njih čak 77 posto, dok su samo 23 posto kupile fizičke osobe. Dakle, od 62.938 vozila tek ih je 14.475 otišlo građanima. S druge strane, pravnim je osobama - rent a car kompanijama, ministarstvima, državnim i javnim poduzećima, privatnim tvrtkama - otišlo 48.463 vozila.  

Godinu ranije, 2018. pravne su osobe kupile 74 posto ukupno prodanih novih putničkih vozila, a fizičke 26 posto. Tu statistika, kaže Begić, ide u krivom smjeru. 

Stvarno stanje drukčije od statistike

"Aktualni trošarinski sustav u Hrvatskoj ide na ruku uvozu rabljenih automobila. Hrvatska definitivno ima previsoke trošarine, među najvećima, ako ne i najveće u Europskoj uniji. To odbija kupce, a rezanje trošarina jedno je od glavnih rješenja ovakve situacije", kaže Begić. 

Prometni stručnjak Željko Marušić, pita koliko će kupljenih novih auta zaista i završiti na našim cestama. Naglašava da statistike o prodaji novih vozila ne odgovaraju stvarnom stanju na terenu.   

Marušić, recimo, smatra da oko 25.000 novih vozila godišnje kupuju rent a car tvrtke, od čega oko 16.000 vozila ide u indirektni "reeksport", a da tomu treba pridodati i oko 5.000 vozila koji idu u direktni reeksport. 

"Nova vozila koja kupuju rent a car tvrtke bit će na cestama par mjeseci, a onda idu u ponovnu prodaju kao rabljena. 'Običnih' građana koji su lani kupili novi auto jako je malo", kaže Marušić. 

S druge strane, u Hrvatsku je 2018. iz zemalja EU uneseno 80.000 polovnih auta prosječne starosti 7,18 godina (što nije dobra brojka ali je dobra ako je, recimo, uspoređujemo s brojkama iz Bugarske gdje je prosječna starost unesenih automobila oko 19 godina). Hrvatski građani pritom najviše unose odnosno uvoze (unos je iz zemalja EU, uvoz iz svih ostalih zemalja) dizelaše, takvih je spomenute godine bilo čak 87 posto. Ne treba međutim zaboraviti da se razvijena Europa sve više rješava vozila na dizelski pogon, pogotovo starijih godišta.  

Foto: Davorin Višnjić/PIXSELL
Željko Marušić

Zabrinjava i podatak da je prosječna starost automobila u Hrvatskoj 12,6 godina, za M1 kategoriju, motorna vozila za prijevoz putnika s najviše osam sjedala, plus vozačko. Štoviše, prosječna starost cijeloga hrvatskoga voznog parka je 14,6 godina (podatak za 2018.).

Prošle je godine na čak 628.267 vozila otkriven neki neispravan dio tijekom redovnog tehničkog pregleda. Najčešće se kvar odnosio na kočioni sustav, sustav za osvjetljavanje ili signalizaciju, te osovine, kotače, gume i ovjes. 

Marušić stoga misli da bi država trebala stimulirati kupnju novih vozila, a da se sada događa suprotno.

"Kupovina novog auta velika je avantura, nova su vozila preopterećena porezima i onda ljudi, kada vide da će ih to puno stajati, radije uvezu polovno vozilo iz inozemstva. Zato imamo tako star i nesiguran vozni park i puno mrtvih na cestama. Turski harač bio je kamilica u usporedbi s današnjim porezima za kupnju novog auta. Nadalje, polovna vozila najčešće se servisiraju na crno, po garažama susjeda, a ne u ovlaštenim servisima pa i u tom dijelu država gubi svoj dio. Sve se radi krivo", izjavio je Marušić.

Rješenje vidi u stimuliranju kupovine novih vozila tako da se, recimo, na vozila koja imaju 5 zvjezdica iz testa sigurnosti plaća samo 50 posto posebnog poreza (trošarine), a da se na vozila s autonomnim kočenjem uopće ne plaća taj porez, ali ni godišnji, koji se plaća prilikom registracije vozila.

Scene koje su vas najviše iznenadile: Najveći hit bila je djevojka na parkiralištu

hitovi godine
Foto: Screenshoot
lijes
Foto: Screenshot
Odrezak
Foto: Screenshot
bager
Foto: Screenshot
napao susjeda
Foto: Screenshot
prevara
Foto: Vkontakte
Tatjana Kuvšinikova
Foto: Screenshot
mladenci
Foto: Northamptonshire Police
kradljivac
Foto: Screenshot
smeće
Foto: Wochit
Mama uhvatila kćer kako jede rođendansku tortu
Foto: Screenshot
spavaju na travi
Foto: Screenshot
morski pas
Foto: Facebook/Gajnice jučer danas sutra
Foto: Google
Jezero gdje je pronađeno vozilo preko Googleovih karti
Foto: Screenshot
dječak
Foto: Facebook
mladenci
Foto: Facebook
mladenci
Foto: Screenshot
Ruskinja

Hvalevrijedna suradnja

Hrvatske i njemačke snage zajedno donose novu eru liječenja tumora uz korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 5

HA
hacker
17:42 10.01.2020.

Trošarina na jedan od najsigurnijih auta koji se može kupiti u HR iznosi blizu 30 000 kuna (Subaru Impreza). Mentalitet i politika naših političara oko visine nameta na automobile vuće korijene još iz Jugoslavije kako kaže kolega komentator NJUŠKALO.

UM
Umoran
22:00 12.01.2020.

Jeftin benzin? Skuplji je nego u Njemačkoj ili Austriji za 15%, a plaće su nam tri puta manje, pa se pitam kako je to benzin jeftin? Isto se odnosi i na dizel.

Avatar NJUŠKALO
NJUŠKALO
01:34 10.01.2020.

Treba već jednom ukinuti sve moguće namete kod nabave i kupovine vozila. Dovoljno su veliki nameti kod produženja registracije vozila. Vozilo više nije luksuz nego potrošna ambalaža, koja se ne isplati popravljati pogotovo kada se razbije pa moraš kupiti drugi i to bilo kakav .Ali pošto dobro znamo da je uvoz automobila u bivšoj Jugoslaviji bio kompliciran, a nameti značajni, jer je narod tada većinom vozio domaće i automobile iz istočnih zemalja, čiji su režimi i tehnologije proizvodnje bili slični Zastavinim, vidimo da se još uvijek podržava tradicija iz bivšeg zaostalog komunističkog sistema i dalje od tog ne idemo.