Priče iz astonomije

Postala kuma najmanjem planetu kada je imala 11 godina

Venetia
Ilustracija M. Ambruš-Kiš
19.03.2010.

Samo jedanaest godina imala je Venetia Burney kada je, na vijest iz novina da je otkriven novi planet, ispalila: "Neka se zove Pluton!". I bilo je tako.

Zvijezde kao da su se poravnale: 14. ožujka prije točno 80 godina 11-godišnja djevojčica Venetia Burney iz Engleske dala je ime najmlađem otkrivenom planetu Plutonu, a 30. travnja bit će točno godinu dana kako je 90-godišnja Venetia Katharine Douglas Pahir, rođena Burney, preminula.

Između tih dviju obljetnica krije se jedna od možda najljepših priča iz povijesti astronomije. Američki astronom Clyde Tombaugh u opservatoriju Lowell u gradu Flagstaffu u Arizonu, jedim među rijetkim gradovima s najtamnijom noću, otkrio je 18. veljače 1930. daleki mali planet. Postojanje toga planeta s orbitom mnogo daljom od najdaljeg dotad poznatog planeta Neptuna, predvidio je sam astronom Percival Lowell (uz Williama Pickeringa), osnivač opservatorija koji je po njemu dobio ime. On je vjerovao da na orbite planeta Urana i Neptuna utječe nepoznati daleki planet. Nikako ga nije uspijevao otkriti, a ni do smrti 1916. nije bio svjestan da je taj planet 1915. već snimljen upravo u njegovu opservatoriju.

O otkriću "planeta X" 14. ožujka 1930. pisao je londonski Times, a taj je članak 11-godišnjoj unučici pročitao djed Falconer Madan. Djed je bio ugledni glavni knjižničar Bodlijanske knjižnice, glavne knjižnice istraživača u Oxfordu. Falconerov brat Henry bio je magistar znanosti na Etonu i on je autor imena za Marsove mjesece Deimos i Fobos. Venetijin je otac bio Charles Fox Burney, profesor tumačenja Svetog pisma na Oxfordu. Djevojčica je, dakle, odrasla u prirodno radoznalom okruženju u kojemu se znanje podrazumijevalo.

- Neka se zove Pluton! - iz prve je ispalila djevojčica, poznavajući imena ostalih planeta nadjenuta iz antičke mitologije. Imala je na umu boga podzemnoga svijeta koji se mogao načiniti nevidljivim.

Djed Falconer Made taj je prijedlog proslijedio astronomu Herbertu Hallu Turneru, a ovaj je to ime brzojavio opservatoriju Lowell. Astronomu Clydeu Tombaughu to se ime odmah svidjelo, ne samo jer se uklapalo u antički panteon, nego i zato jer su mu prva dva slova bili inicijali Percivala Lowella koji ga je predvidio. I brzo je, 1. svibnja 1930., Pluton i službeno postalo ime tog nebeskog tijela.

Iste te godine u crtiću "Chain Gang" pojavljuje se Disneyjev lik psa s tim imenom, a svjetla pozornice na sebe privlači 1934. kao glavni lik u crtiću "Razigrani Pluton".
Amerikancima je teško palo što je Međunarodna astronomska unija 2006. godine jedini planet Sunčeva sustava koji je otkrio Amerikanac degradirala na status patuljastoga planeta. Manje-više što je upravo Pluton velik kao petina Zemljina Mjeseca, ali je od njega veća i Eris, koja također orbitira oko Sunca, od njena otkrića 2003. godine nijednom nije bila u prilici da se proglasi planetom.

Plutonova kuma iz Engleske Venetia Burney studirala je matematiku u Cambridgeu, no postala je knjigovođa. Njezin muž Edward Maxwell Phair bio je klasičar i anglist, a potkraj karijere i ravnatelj koledža Epsom. Venetiju Burney Phair potkraj života pitali su što misli o degradaciji Plutona u patuljasti planet.
- U mojim mi je godinama ta rasprava posve nezanimljiva, iako bi mi valjda moralo biti stalo da mu ostane status planeta - bila je distancirana stara Engleskinja.

Prema Venetiji Burney nazvan je asteroid 6235 Burney.

LO
lowfat
08:36 20.03.2010.

\"Plutonova kuma iz Engleske Venetia Burney ...\" Vecernjak je takvo sranje od novina da ovakva recenica samo ovdje moze pretendirati da bude \"bolje novinarstvo\" od izvjesca o gacama na prvoj stranici!