OGROMAN PROJEKT

Završen tunel koji preko Alpa spaja sjever i jug Europe: 'Švicarska postaje centar transporta'

Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL
Train stands in front of the entrances of the newly built Ceneri Base Tunnel near Camorino
Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL
Swiss President Simonetta Sommaruga arrives before the opening ceremony of the newly built Ceneri Base Tunnel near Camorino
Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL
Swiss President Sommaruga addresses the media in front of new built Ceneri Base Tunnel near Camorino
Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL
Swiss President Simonetta Sommaruga and Swiss Foreign Minister Cassis arrive before the opening ceremony of the newly built Ceneri Base Tunnel near Camorino
Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL
Swiss President Sommaruga poses together with Italy's Transport Minister Micheli, Austrian Tansport Minister Gewessler, CEO of SBB Ducrot and CEO AlpTransit Gotthard Schwank near Camorino
Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL
Swiss President Sommaruga addresses media in front of newly built Ceneri Base Tunnel near Camorino
Foto: Hertel Olivier/ABACA/PIXSELL
The Gotthard Base Tunnel
Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL
Trains stand in front the entrances of the newly built Ceneri Base Tunnel near Camorino
Foto: Hertel Olivier/ABACA/PIXSELL
The Gotthard Base Tunnel
Foto: Hertel Olivier/ABACA/PIXSELL
The Gotthard Base Tunnel
09.09.2020.
u 14:52
Put Zürich – Lugano – Milano bit će za putnike skraćen oko jedan sat, a put od Luzerna do Bellinzone i do sat i 25 minuta. Između Lugana i Züricha putovat će se kraće od dva sata
Pogledaj originalni članak

Završena je gradnja dvocjevnog željezničkog tunela kroz planinu Ceneri (u prijevodu Pepeli, množina od pepeo) u švicarskom kantonu Ticino i kroz dvije cijevi, a svaka je duga 15,4 km, vlakovi će početi prometovati u prosincu 2020. Gradnja tunela, koji je projektirala tvrtka AlpTransit, nastavak je Gotthardskog baznog tunela prema jugu koji je pušten u promet 2016. i dugačak je 57,09 km.

Koštao 2,5 milijardi franaka

Kroz švicarske Alpe ukupno ima više od 150 km tunela i okana (ima ukupno sedam tunela i više vijadukata), a glavna namjena Gotthardskog baznog tunela je povećanje transportnih kapaciteta, pogotovo za teret na koridoru Rotterdam - Basel - Milano. Cilj je prebaciti teret s cesta na željeznicu kako bi se, uz ostalo, smanjilo onečišćenje okoliša koje izazivaju teški kamioni. Žele omogućiti i bržu vezu između kantona Ticino i ostalih dijelova Švicarske, kao i između sjeverne i južne Europe. Primjerice, put Zürich – Lugano – Milano će za putničke vlakove biti skraćen za oko jedan sat, a put od Luzerna do Bellinzone i do sat i 25 minuta. A između Lugana i Züricha putovat će se kraće od dva sata.

Ovaj tunel u podnožju planine Ceneri skratit će putovanje između Lugana i Locarna s 50 na 22 minute, a između Bellinzone i Lugana s 21 minutu na 12 minuta. Dovršetkom tog tunela koji se ujedinjuje s Gotthardskim dobiva se željeznička pruga gotovo potpuno bez uspona kojom će moći prometovati teretni vlakovi težine 2000 tona bez potrebe dodavanja dodatnih lokomotiva. Prugom će moći putovati i superbrzi putnički vlakovi.

Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL

Zanimljivo je i da se odlučilo graditi dvije cijevi tunela s jednom prugom, a ne jedna dvokolosiječna koja bi bila jeftinija. Dvije cijevi su skuplje, ali i sigurnije. Kroz planinu Ceneri se najprije od 1999. do 2003. gradio istraživački tunel kako bi se ispitale geološke karakteristike, te je na osnovi rezultata odlučeno kako će biti bušena planina. Bušilo se brzinom od 18,5 metara na dan. Iz planine je izvezeno tri milijuna kubnih metara kamena te upotrijebljeno 3500 tona eksploziva za probijanje tunela.

Taj, kao i Gotthardski bazni tunel, financirala je Švicarska. Dvocijevni 15,4 km dugi tunel koštao je 2,5 milijardi švicarskih franaka. Jedna cijev od druge udaljena je 40 metara, a povezani su posebnim prolazima. U mjestu Sigirino nalazi se operativna centrala za nadzor tunela, ventilaciju i logističku aktivnost. Računa se da će kroz taj tunel prolaziti oko 300 vlakova dnevno u oba pravca, a putnički vlakovi moći će razviti brzinu do 250 km/h.

Trasa bez uspona i zavoja

Završava se tako projekt koji je 1998. pokrenula tvrtka AlpTransit. Kroz novi tunel promet će krenuti 13. prosinca 2020. Prethodno će biti provedeno više testova među kojima i onaj za pružanje pomoći. Samo od 1. ožujka 2020. do kraja kolovoza bilo je više od 2000 probnih vožnji praznih vlakova koji su, dakle, prošli ukupno 40.000 kilometara. Zahvaljujući novoj trasi bez uspona i zavoja omogućeno je i povećanje broja vlakova koji prolaze tim pravcem sa 140 današnjih na 320 mogućih na dan, od kojih je 65 putničkih vlakova. Između prosinca 2020. i travnja 2021. povećat će se na deset broj dnevnih putničkih vlakova između Milana i Züricha, te za pet između Milana i Basela.

Foto: ARND WIEGMANN/REUTERS/PIXSELL/REUTERS/PIXSELL

Predsjednica švicarske konfederacije Simonetta Sommaruga je 4. rujna na svečanosti otvorenja tunela kazala da švicarski tuneli imaju veliku važnost za europsko željezničko povezivanje.

– Slavimo završetak radova na tunelu Ceneri, koji zajedno s Gotthardom i Lötschbergom postaje važan koridor željezničke povezanosti Sjevernog i Sredozemnog mora – kazala je Sommaruga.

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pažnje?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 18

KU
kurcobolja
15:10 09.09.2020.

Sada ga dati Kalmeti na bojanje i Hrvatska više nema duga.

PE
Pero56
16:12 09.09.2020.

Jel onda taj tunel ide preko Alpa ili kroz Alpe?

DU
Deleted user
15:12 09.09.2020.

Putovao sam i putujem tim ljepotama i pamet Švicaraca je savršenstvo. Km autoceste kod nas košta ???sam Bog zna