SVE ČEŠĆE NEPRAVILNOSTI

Zašto dolazi do problema s povratom ambalaže u trgovinama? Ako ne radi automat, može i ručno

Foto: Lovro Domitrovic/PIXSELL
Zašto dolazi do problema s povratom ambalaže u trgovinama? Ako ne radi automat, može i ručno
02.09.2025.
u 10:54
U slučajevima gdje su trgovine neopravdano građanima uskraćivale isplatu povratne naknade ili su ograničili vrijeme preuzimanja ambalaže Fond je reagirao pismenim putem i tražio usklađenje prodavatelja s ugovornim i zakonskim obvezama
Pogledaj originalni članak

Problemi s povratom ambalaže i neisplatom naknade za povratnu ambalažu u trgovinama diljem Hrvatske sve su češći, pa je nakon obustave otkupa staklene ambalaže u brojnim županijama i pokušaja nekih trgovaca da otkup i isplatu naknade za povratnu ambalažu uvjetuju kupnjom u njihovoj trgovini, udruga potrošača "Halo, inspektore" od Fonda za zaštitu okoliša i ekološku učinkovitost (FZOEU) zatražila dodatna obrazloženja. Uočeno je i da neki trgovci umanjenju iznose naknade od 0,10 eura ako netko u vrijeme zastoja s prikupljanjem staklene ambalaže želi odmah dobiti pripadajući iznos.

"Tvrtka koja je zbog isteka dozvole za gospodarenjem otpadom privremeno prekinula s oporabom i prikupljanim staklene ambalaže koja je u depozitnom sustavu Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, od nadležnih je tijela ishodila novu dozvolu te bi sustav povrata boca u trgovinama trebao funkcionirati u punom kapacitetu", navodi se u odgovoru Fonda. To znači, kažu u udruzi, da više ne bi trebalo biti problema s otkupom staklene ambalaže, čak niti u reciklažnim dvorištima, a najmanje u trgovačkim centrima koji se još znaju izvlačiti na FZOEU, pa su zbog toga kontrolori Fonda krenuli u snažniji nadzor trgovaca.

"U ljetnim mjesecima događalo se da pojedini trgovci privremeno obustave preuzimanje staklene ambalaže od građana zbog popunjenosti skladišta. Kontrolori Fonda su na terenu diljem Hrvatske pratili situaciju te po potrebi preusmjeravali raspoloživog sakupljača da pokupi ambalažu iz popunjenih skladišta kako bi trgovac mogao ponovno započeti s preuzimanjem ambalaže i isplatom povratne naknade građanima. U razdoblju od početka lipnja do sredine kolovoza ukupno je provedena kontrola na 596 prodajnih mjesta, od čega je utvrđeno da 34 prodajna nisu preuzimala staklenu, a dio njih ni ostalu ambalažu.

U slučajevima gdje su trgovine neopravdano građanima uskraćivale isplatu povratne naknade ili su ograničili vrijeme preuzimanja ambalaže Fond je reagirao pismenim putem i tražio usklađenje prodavatelja sa ugovornim i zakonskim obvezama. Ako trgovine nisu uskladile svoje poslovanje s pozitivnim propisima Fond je zatražio inspekcijski nadzor Državnog inspektorata", navodi se. Sve trgovine veće od 200 četvornih metara, kao i osobe koje upravljaju reciklažnim dvorištem, dužne su, bilo ručno ili putem uređaja, od potrošača preuzimati PET, AL/Fe i staklenu ambalažu od pića i napitaka volumena 0,2 do 3 litre, koja na sebi ima oznaku "Povratna naknada".

"Iznos povratne naknade u visini od 0,10 eura po jedinici vraćene ambalaže isplaćuje se u odgovarajućem novčanom iznosu i bez postavljanja uvjeta kupnje proizvoda iz trgovačkog asortimana. Prodavatelj pića i osoba koja upravlja reciklažnim dvorištem obvezni su od posjednika preuzimati otpadnu ambalažu od pića u okviru svog prodajnog objekta ili unutar reciklažnog dvorišta tijekom cijelog radnog vremena, i to u količini do 80 otpadnih ambalažnih jedinica dnevno po pojedinom posjedniku, s time da smiju preuzeti i veću količinu ako tako odluče", ističu u Fondu. – Trgovci i reciklažna dvorišta moraju primati i ručno, ako im je automat u kvaru. Potrošači na to imaju pravo, a trgovci obvezu – kažu u "Halo, inspektore".

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.