NAJTEŽI PREKRŠAJ

Vječita dilema: Crveno svjetlo na semaforu predugo traje, evo što učiniti

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
semafor
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
semafor
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL
Semafor za udubljene u mobitel
26.09.2020.
u 16:19
Uoči li se neispravnost rada semaforskog uređaja potrebno je odmah obavijestiti policiju putem broja 192, nakon čega će policijski službenici poduzeti potrebne radnje u cilju osiguranja sigurnosti i protočnosti prometa
Pogledaj originalni članak

Prolazak kroz crveno svjetlo na semaforu spada u skupinu najtežih prekršaja činjenjem kojih se događaju najteže prometne nesreće te se kažnjava visokim novčanim kaznama ili kaznom zatvora u trajanju do 60 dana. Zbog ovog prekršaja u prometnim nesrećama tijekom 2019. godine poginulo je pet osoba, 27 je teško ozlijeđeno, a 257 je zadobilo lakše ozljede.

Tijekom 2018. godine na hrvatskim je prometnicama utvrđeno 5086 prekršaja nepoštivanja crvenog svjetla na semaforu, 2019. godine njih 3807, dok je u razdoblju od 1. 1. do 31. 8.2020. godine utvrđeno 2322 prekršaja.

Matematički gledano, u 2020. godini bi (na osnovu broja prekršaja u prvih osam mjeseci) moglo biti ukupno 3483 prekršaja. Dakle, visoke kazne propisane izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje su stupile na snagu 1. kolovoza 2019., očigledno imaju utjecaj na broj prolazaka kroz crveno svjetlo na semaforu. Stvarni broj prolazaka se ne zna, s obzirom da nisu provedena istraživanja koja bi preciznije mogla dati odgovor o stvarnom broju prolazaka na crveno svjetlo na semaforu.

Postavlja se pitanje što vozač treba i može učiniti ako posumnja da je semafor ili uređaj za davanje znakova prometnim svjetlima pokvaren (dogodi li se da crvena faza na semaforu traje dugo, zbog čega drugi vozači trube i nastaje nervoza)? Može li nazvati broj 192 te uz registarski broj vozila ostaviti poruku da će ipak proći kroz crveno svjetlo, uz pojačani oprez i uključena četiri pokazivača smjera?

U slučaju da je na semaforu kontinuirano uključen znak crvenog svjetla i da se sudionik u prometu nedvojbeno i sa sigurnošću uvjerio da se svjetla na semaforu ne izmjenjuju ili se ne uključuje zeleno svjetlo za određeni smjer kretanja, moguć je prolazak kroz raskrižje uz krajnje povećan oprez, odgovorili su iz MUP-a na naš upit. Vozač je pri tome dužan pridržavati se ograničenja u odnosu na postavljenu prometnu signalizaciju (prometne znakove) odnosno postupati prema pravilima prednosti prolaska.

Uoči li se neispravnost rada semaforskog uređaja potrebno je odmah obavijestiti policiju putem broja 192, nakon čega će policijski službenici poduzeti potrebne radnje u cilju osiguranja sigurnosti i protočnosti prometa (obavješćivanje nadležnih službi za popravak uređaja, žurni odlazak policijskih službenika na lokaciju u smislu eventualnog fizičkog upravljanja prometom i dr.).

Jasno, u slučaju kada se faze na semaforu izmjenjuju, bez obzira na subjektivnu procjenu vozača o duljini trajanja faze (crvenog svjetla), isti ne smije ući u raskrižje dok je uključeno crveno svjetlo, navodi HAK Revija

Prođete li namjerno kroz crveno svjetlo na semaforu odnosno kroz mjesto na kojem se promet upravlja uređajem za davanje znakova prometnim svjetlima, evo što, između ostalog, propisuju odredbe članka 59. Zakona o sigurnosti prometa na cestama („NN“ br. 67/08., 48/10., 74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15., 108/17., 70/19. i 42/20.):

– stavak 5. – novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač koji, na mjestu na kojem se promet upravlja uređajem za davanje znakova prometnim svjetlima, ne zaustavi svoje vozilo na znak crvenog svjetla

– stavak 6. – novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju do 60 dana kaznit će se za prekršaj vozač koji na mjestu na kojem se prometom upravlja semaforima ne zaustavi svoje vozilo na znak crvenog svjetla bez smanjenja brzine kretanja vozila ili povećava brzinu kretanja vozila ili se ne zaustavi vozilom na dva ili više znakova crvenog svjetla

– stavak 7. – vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 5. ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom u trajanju od:

1) najmanje tri mjeseca, ako je prekršaj počinjen drugi put

2) najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno svaki sljedeći put

– stavak 8. – vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 6. ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom u trajanju od:

1) najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen drugi put

2) najmanje 12 mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno svaki sljedeći put

– stavak 9. – vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju tri negativna prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen krivim za prekršaj iz stavka 5. ovoga članka

– stavak 10. – vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuje šest negativnih prekršajnih bodova ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen krivim za prekršaj iz stavka 6. ovoga članka.

Postoji li olakotna okolnost ako napravite prekršaj prolaska kroz crveno svjetlo? Može li se izreći upozorenje?

Počinitelju ovog prekršaja izdaje se obvezni prekršajni nalog u slučaju iz članka 59. stavka 5., prilikom čega sukladno uputi o pravnom lijeku, može u roku od 8 dana od dana uručenja, podnijeti prigovor nadležnom prekršajnom sudu putem policijske uprave/postaje.

U slučaju iz stavka 6., kada su stečeni uvjeti za uhićenje s obzirom na zapriječeni iznos novčane kazne, počinitelj se u pravilu uhićuje i uz optužni prijedlog privodi na sud gdje tijekom postupka može iznijeti okolnosti za koje smatra da su olakotne i da mogu utjecati na presudu suda.

Prilikom sankcioniranja počinitelja predmetnog prekršaja prolaska kroz crveno svjetlo ne može se izreći upozorenje, s obzirom da je člankom 294., stavak 5, propisano sljedeće: policijska uprava ili postaja koja tijekom obavljanja poslova nadzora utvrdi da je počinjen prekršaj za koji je propisana samo novčana kazna u utvrđenom iznosu do 1.000,00 kuna, u slučajevima kada prekršajem nije izazvano ometanje ili ugrožavanje drugih sudionika u prometu, odnosno ako je prekršaj osobito lake naravi, a počinitelj nije prije činio slične prekršaje može umjesto novčane kazne sudioniku u prometu izreći mjeru usmenog ili pisanog upozorenja.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

CR
crocro
17:14 26.09.2020.

I ovdje se traži pomoć građana. Očito bez građana nema ništa. Pa naravno da će građani obavijestiti ako je nešto nenormalno, ali gradom se ulicama kreću vozila i policije i mnogih drugih državnih službi koji također uočavaju anomalije. Pa ako oni reagiraju na anomalije to je sasvim druge težine od obavijesti nekog građanina. Na taj način bi se anomalije na semaforima žurno mogle riješiti, brže nego dojavom građana. Ali, dobre su i obavijesti građana, ako se po njima žurno postupa. Dovoljne su dvije policijske ophodnje da u jednom danu izvrše funkcioniranje svih važnijih semafora u gradu Zagrebu. I tako bi se problemi rješavali po popisu, već drugi dan. Građani su uvijek stajali uz policiji i uvijek pomagali kada je trebalo, pa niti sada pomoće neće izostati.