Život nakon pariških napada nije stao, ali putuje se manje. Najveće su žrtve europske metropole u kojima se domaćini posljednjih tjedana susreću i s dvoznamenkastim minusima. Dijelom možda baš zbog pada interesa za velike europske gradove – skijalištima popularnost raste. Na burzi straha sigurnost ima visoku cijenu, a gdje je, reklo bi se, mirnije i sigurnije nego na idiličnim bijelim padinama?
Padine i umjesto Beča
Europska oseka putovanja, koje je nekim domaćim putničkim agencijama studenačke poslovne planove srezala i do 30 posto, zahvatila je ne samo turistička nego i poslovna putovanja. Trpi, recimo, čak i jedan nedaleki, mirni Beč kojem adventsko vrijeme nosi pozamašan komad godišnjeg turističkog kolača. Domaći turistički radnici, čije su agencije lani svaki prosinački vikend za Beč imale po pet-šest autobusa turista iz Hrvatske, sad su sretni kad napune dva-tri. – Ali zato trenutačno imamo desetak posto više prodanih skijaških aranžmana nego lani početkom prosinca. Više putnika negoli je inače slučaj raspituje se za dodatne sadržaje u hotelima i u zimovalištima. Zaključujemo, stoga, da je među skijašima nešto više nego inače onih kojima samo skijanje nije na prvom mjestu. Jednostavno se žele nekamo malo maknuti, odmoriti se i možda bi, da nije ove situacije s Parizom, otišli u neku europsku metropolu, a sad biraju skijanje – zaključuje Ivan Pukšar iz Kompasa.
Najbrže raste broj skijaša u Dalmaciji, Istri i Primorju, za potvrdu da je sezona na Jadranu stvarno bila dobra, a na uštrb Austrije sve su popularnija talijanska skijališta. Hoće li do kraja zime porasti i uobičajeni broj od oko sto tisuća Hrvata na skijanju u vrijeme školskih praznika te oko 200.000 tijekom cijele zime, tek će se vidjeti. Jedno je sigurno, putni se itinereri u mnogim obiteljima prekrajaju, a preslaguju se i planovi u samim agencijama. U Atlasu, gdje također bilježe dvoznamenkasti rast broj prodanih ski-aranžmana, umjesto Pariza, recimo, nude ‘zamjenske’ Maltu ili Portugal.
– Prisiljeni smo učiti živjeti s tragedijama poput pariške. Putnici generalno jesu oprezniji, no želja za putovanjima nije se ugasila – tvrdi Nikolina Frklić iz Atlasa.
– Skijaša je više i zbog toga što se regrutiraju neki novi, a vjerujem i da se agencijama vraćaju mnogi koji su ranijih godina putovali u vlastitoj organizaciji. Uvjerili su se da u konačnici nema povoljnije opcije od agencijske.
Otplaćuju na rate
Prosječna cijena dosad prodanih agencijskih aranžmana iznosi 1765 kuna. Kad se zbroje svi troškovi sedmodnevnog zimovanja obitelji s dvoje djece, trebat će između deset i dvadeset tisuća kuna. Cijene, dakako, mogu biti dvostruko više. Iako skijanje već dulje nije rezervirano samo za bogate, mnoga skijališta nude i vrhunski luksuz. Većinu Hrvata to ne zanima i poseže se za ratama ili ranim rezervacijama na čemu se štedi i 30 posto.
Izgleda da im je godina turizma bila dobra, ali uvik kukaju. Znaci ima.