Nije kriva spužva

Helikopter u Vukovaru pao zbog pogrešne procjene pilota?

Foto: Krunoslav Petrić/Pixsell
Helikopter u Vukovaru pao zbog pogrešne procjene pilota?
25.10.2010.
u 22:43
Spužva nije mogla blokirati komande, problem su okretaji nosivog rotora koji su bili ispod granice
Pogledaj originalni članak

Pad helikoptera Mi-8 u Vukovaru 9. srpnja 2007. godine nije skrivila spužva, nego kombinacija tehničkih problema i pogrešne procjene pilota, proizlazi iz analize izvješća istražnog povjerenstva koju je provela skupina stručnjaka. Spužva, naime, a to su pokazala i testiranja koja je provelo povjerenstvo, nije mogla blokirati komande helikoptera, nego samo otežati upravljanje, ali samo u tolikoj mjeri da bi prosječan čovjek to otežanje mogao nadvladati bez većih problema.

Neuvjerljiva priča

Stručni tim puno većim problemom smatra to što je helikopter tijekom jednog od nekoliko letova 9. srpnja već bilježio okretaje nosivog rotora ispod donje dopuštene granice, a da je isti problem “crna kutija” zabilježila i prilikom kobnog polijetanja, što je pilot trebao primijetiti. Kao pogrešku pilota smatraju i to što je protupropisno "zalebdio" na visini od tek 20-30 cm, umjesto na 3-5 metara.

Također osporavaju izjavu pilota da je spustio kolektivnu palicu do kraja u pokušaju zaustavljanja rotacije helikoptera, jer kažu kako je iz “crne kutije” vidljivo da palica nije spuštena do kraja. Povjerenstvu zamjeraju da se više oslanjalo na izjave svjedoka nego na tehničke pokazatelje iz "crne kutije".

>>Perišić: Helikopter je pao na krivom mjestu i u krivo vrijeme

Podsjetimo, međuresorno povjerenstvo MORH-a i Ministarstva prometa godinu dana nakon nesreće predstavilo je zaključke u kojima stoji kako je razlog pada zaglavljena spužva koja je otežala upravljačke komande. U priču o spužvi nisu povjerovale ni obitelji stradalih, kao ni velik dio stručne javnosti. Jedan od stručnjaka također smatra kako sve upućuje na pilotsku pogrešku, ali i naglašava kako je istraga loše provedena.

Dijelovi sa srušene letjelice

Sporno mu je to što su pilotsku analizu napravili kolege iz postrojbe u kojoj je radio pilot srušenog helikoptera Robert Garić, a aerodinamička analiza, odnosno utjecaj struje zraka ispod rotora, uopće nije obavljena. Ta bi analiza mogla pokazati je li struja zraka možda utjecala na zakretanje letjelice. Nakon samog pada, vatrogasci su vodom zalili helikopter kako se ne bi zapalio – spužvu je i mlaz vode mogao otkinuti, a mogla je otpasti i tijekom višesatnog transporta u Zrakoplovno-tehnički zavod u Velikoj Gorici. Postoji još i problem, tvrdi naš sugovornik, što su u taj helikopter ugrađivani dijelovi s letjelice iste oznake (H-253) koja se srušila deset godina prije...

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 11

Avatar istrazitelj
istrazitelj
23:16 25.10.2010.

Ovo je prestrašno! Svojevremeno je u HRZ radio gospodin Sergej Pan. Največi stručnjak za helikoptere koje proizvodi MiL na svijetu. Helikopter koji se je srušio u Vukovaru je i prije bio preuređen za VIP transport i sporna spužva je bila ugrađena u plafon kako buka nebi previše smetala gosp. Franji Tuđmanu prilikom leta. Gospodin Pan je prioritetno došau u HRZ radi sklapanja helikoptera Mi-24 koji su kupljeni u dijelovima radi poznatog embarga, a kada je vidio što je nagurano ispod plafona u mjesta gdje prolaze komande prema repnom rotoru, odmaj je naredio čišćenje tih kanala od izolacijskog materijala. Stjecajem okolnosti gospodin Pan je dobio otkaz u HRZ od tadašnjeg ministra gosp. Radoša, jer nije dozvolio ugradnju polovnih dijelova i dijelova kojima su istekli resursi u HRZ helikoptere. Pogodite što se je dalje dogodilo sa spornim helikopterom?! Neki činovnik je usmeno naredio (pisanog traga nema) vođi smjene u TRZ Zmaj da opet ugradi izolaciju u plafon putničkog prostora. Pilot Garić je jedan od iskusnijig pilota u HRZ i ne vjerujem da nije primjerio eventualni premali broj okretaja glavnog rotora. Koliko je priseban bio govori da je stigao u svemu tome pogasiti sve izvore el.energije kako nebi došlo do eventualnog zapaljenja. Na kraju, ako medvjed od čovjeka (oprostite godp. Garić) sa 100 kila ne uspije nogom iskontrirati autorotaciju, onda je stvarno nešto zapelo u komandama. Ovo je klasična HR prića o okrivljavanju pojedinca zbog propusta nadređenih.

AD
adminvl
23:29 25.10.2010.

Nevezano uz ovu nesrecu,isto ce se desiti sa pilotima MIG-ova.U MORH-u uvjek polaze od pretpostavke da je za svaku nesrecu/tragediju glavni krivac ljudski faktor,koji je nazalost jako uskracen u mjeri logickog odlucivanja.Jos uvijek je neki cinovnik,koji nema blage veze o sredstvima koja se koriste,glavniji u odlucivanju od vojnog sektora.Bitno je da se proracunski novci namjenjeni za modernizaciju,odrzavanje i razvoj tehnike \"preusmjere\" u odrzavanje nekih objekata za \"podobne\" iz MORH-a i Stozera.Zalosno je stanje tehnike i slozenih sredstava a u koje se ulaze na kapaljku,a kada su u pitanju vozila na lizing,koja koriste razni zapovjednici,tu obavezno mora biti proracunskih novaca.

IL
ilica
01:55 26.10.2010.

Predsjedavajući povjerenstva i vodeći hrvatski stručnjak za zrakoplovne nesreće, svizac, potom je zamotao čokoladu, pokazao bosanski grb okupljenima i šmugnuo u svoju rupu.