Strukovna udruženja cestovnih prijevoznika u Hrvatskoj proteklih su dana negodovala, ali i zatražila hitnu reakciju resornog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture zbog odluke Hrvatskih autocesta (HAC). Naime, s prvim danom srpnja promijenjen je sustav popusta za elektroničku naplatu cestarine (ENC). Udruženja stoga traže poništenje korekcija tih popusta za teška teretna vozila jer je, konkretno, za tu kategoriju vozila smanjen popust u "post-paid" modelu s 30,43 na 21,74 eura. Ukinut je i sezonski popust od 33,48 posto u zimskom razdoblju, smanjeni su emisijski popusti za EURO V i VI te je potpuno ukinut popust za EURO IV.
Te će promjene, upozoravaju udruženja, dodatno pogoršati položaj hrvatskih prijevoznika, koji se već godinama teško nose s rastućim troškovima, koji ozbiljno opterećuju njihovo poslovanje. U HAC-u, pak, promjene smatraju neminovnima i svojevrsnim izjednačavanjem tretmana za sve ENC korisnike. U posljednja dva desetljeća, pojašnjavaju, cestarina za teška vozila nije se povećavala niti su ta vozila, za razliku od onih lakih, bila uključena u sezonska povećanja cijena cestarine za deset posto.
'Cilj je osigurati ravnotežu'
U državnoj kompaniji navode kako su popusti za ovu kategoriju korisnika autocesta bili iznimno izdašni, u nekim slučajevima i do 42,43 posto. Rezultat toga je i neproporcionalno sudjelovanje teških vozila u troškovima održavanja cestovne infrastrukture. Kao primjer navode usporedbu s cijenama cestarina za istu skupinu vozila u Austriji i Sloveniji, gdje su iznosi po kilometru znatno viši nego u Hrvatskoj. Tako, primjerice, u Austriji cestarina po kilometru za teretna vozila IV. skupine iznosi 0,73 eura s PDV-om, dok u Sloveniji ta cijena iznosi 0,57 eura. Na hrvatskim autocestama kojima upravlja HAC cijena je 0,21 euro po kilometru s PDV-om.
– Ove su izmjene korak prema pravednijem i održivijem sustavu naplate cestarine, unutar šireg investicijskog ciklusa, te priprema za novi i suvremeniji sustav naplate, koji će ujedno odgovarati europskim standardima. Cilj je osigurati ravnotežu među korisnicima, ali i nastavak ulaganja u modernu, sigurnu i učinkovitu cestovnu infrastrukturu – ističu u HAC-u.
Još od početka srpnja Hrvatske autoceste povećale su popust za laka vozila u "post-paid" modelu (ENC vezan uz karticu) s dosadašnjih 13,04 posto na 21,74 posto. Taj postotak sada je standardni popust za sve kategorije vozila u tom modelu. Jedini izuzetak je "pre-paid" model tijekom zimskog razdoblja, koji se i dalje primjenjuje isključivo na laka vozila, a popust ostaje na istoj razini od 33,48 posto. Kada je riječ o teškim vozilima, dodatni popusti na temelju emisijskih standarda također su smanjeni: za vozila s normom EURO V i EEV popust je snižen s pet posto na tri posto, za EURO VI s 12 na sedam posto, dok je popust za EURO IV, koji je do sada iznosio tri posto, ukinut.
U Udruzi hrvatskih cestovnih prijevoznika, koja je u medijima objavila i plaćeni oglas s apelom Ministarstvu prometa i Vladi RH, ističu kako prijevoznici iz te kategorije vozila već sada snose veći dio troška i sudjeluju u financiranju cestovne infrastrukture. Navode, među ostalim, i da je cestarina po kilometru za teška vozila daleko veća nego za laka i da zbog višestruko veće potrošnje goriva uplaćuju više trošarina i PDV-a na gorivo te izdvajaju više i po osnovi obveznih tehničkih pregleda, emisijskih normi, tahografa i drugih obveza.
– Tvrdnja da teška vozila nisu proporcionalno sudjelovala u troškovima gradnje i održavanja autocesta nije utemeljena na realnim brojkama. Ova nepromišljena odluka pokazuje da razlika između nominalnog i relativnog nije dovoljno uzeta u obzir, kao ni činjenica da teška teretna vozila značajno doprinose ukupnim prihodima od cestarina, posebno izvan turističke sezone – ističu iz ove Udruge te skreću pozornost da se svako njihovo dodatno povećanje troškova u logistici neminovno prelijeva na cijene roba i usluga.
I direktor Sektora za promet Hrvatske gospodarske komore (HGK) Dario Soldo kaže da je Udruženje cestovnog prometa HGK zatražilo sastanak u Ministarstvu prometa i vraćanje ranije važećih popusta za vozila treće i četvrte kategorije.
– Udruženje smatra da je tom odlukom dodatno narušena održivost poslovanja cestovnih prijevoznika. Troškovi u sektoru prijevoza kontinuirano rastu, od ulaganja u redovito i sigurnosno održavanje voznog parka do osiguranja konkurentnih plaća i stvaranja boljih uvjeta rada za zadržavanje i privlačenje radne snage. Ukidanjem popusta za vozila teže kategorije prijevoznicima su značajno porasli troškovi poslovanja, što utječe na njihovu konkurentnost i održivost poslovanja. Udruženje apelira na nadležne institucije da razmotre posljedice novog modela naplate te omoguće povratak na ranije važeći sustav popusta – ističe Soldo.
Apeliraju na Vladu i Ministarstvo
Udruženje hrvatskih cestovnih prijevoznika apelira da Vlada i Ministarstvo od HAC-a zatraže trenutačnu odgodu primjene novih cijena za teretna vozila te da napokon uključe predstavnike struke u oblikovanje dugoročno održivog sustava naplate cestarina. Nužno je, naglašavaju, kod donošenja rješenja uzeti u obzir sve specifičnosti sektora. S druge strane, u HAC-u odgovaraju kako su pri izradi projektne dokumentacije za novi sustav naplate koristili stručnu pomoć renomirane svjetske kompanije koja ima iskustvo u predmetnome području kao i pomoć znanstvene zajednice. Prije pokretanja otvorenog postupka javne nabave, dodaju, provedeno je istraživanje tržišta kao i prethodno savjetovanje o natječajnoj dokumentaciji, k tomu još i u rokovima znatno duljim od propisanih.
Manje kamiona a više teretnih vlakova mora biti budućnost! Kamioni nam pokidaše ceste!