Kolumna

Domaće pozornice rock-koncerata i festivala nikad nisu postale rasadište korone za razliku od misa i svadbi

Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
13. INMusic festival
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Atmosfera na InMusicu
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Atmosfera na InMusicu
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Atmosfera na InMusicu
14.07.2020.
u 12:05
Pitanje je jesu li nadležni to shvatili i hoće li to biti važno kad se bude dogovarala financijska pomoć onima koji su kulturnim programima postigli najveće rezultate dok su mogli.
Pogledaj originalni članak

Prošli tjedan gostovao sam kod Martine Validžić u HTV-ovoj emisiji “Sunčana strana Prisavlja”, kojoj su tema bili ovogodišnji ljetni festivali. Emisija je trebala biti održana u petak, ali je zbog vremenskih neprilika prebačena na ponedjeljak. Baš kao što je i najveći dio rock i elektroničkih festivala iz ove godine odgođen za sljedeću. Slijedom situacije razgovarali smo o “potopu” koji se zarad koronavirusa dogodio i još uvijek se događa kulturnoj sceni, i to bez jasnog znaka kada bi mogao prestati.

Ključni period

Ne samo domaćoj sceni nego i svjetskoj, jer korona nije birala granice i nije poštovala ograničenja. Parafraziramo li poznatu poštapalicu Vilija Beroša, čovjeka s najvećim brojem preferencijalnih glasova na proteklim parlamentarnim izborima, iduća dva mjeseca, a ne tjedna, bit će ključna. Bit će ključna za domaću kulturnu scenu, koja je u protekla tri, četiri mjeseca pretrpjela najveće gubitke. U ljudstvu i programima.

No nije problem samo ovo kroz što smo prošli, problem je na kulturnoj sceni tek ono što nas možda čeka. Rekapitulacija je sasvim jasna svakome tko poznaje situaciju na terenu i zna s kakvim se troškovima i gubicima susreću domaći glazbenici, promotori i organizatori te vlasnici klubova. Pogledajmo samo nešto od onoga što smo u domaćim i svjetskim programima izgubili zbog koronavirusa ovo ljeto; nema zagrebačkog festivala INmusic, nema splitske Ultre, Zrće zjapi prazno, nema ni Dimensionsa i Outlooka, koji su se do lani održavali u Puli, a ove godine bili najavljeni u Martinskoj, pa odgođeni.
Već tih nekoliko megafestivala govori nam ne samo da smo ostali bez mnogih programa, gostiju, bendova, DJ-a i ostalih najavljenih događanja nego i bez desetaka tisuća ljudi koji su iz svih krajeva svijeta dolazili k nama upravo zbog spomenutih festivala. To se zove kulturni turizam, a za razliku od nekih tradicionalnih programa koji će se održati ovoga ljeta, poput Varaždinskih baroknih večeri, Splitskog ljeta ili Dubrovačkih ljetnih igara, kojima nije bitan broj publike jer su na proračunu i budžetski financirani, ovih nekoliko nabrojenih svjetski poznatih festivala isključivo ovise o tržištu, sponzorima i samo ih djelomično potpomažu gradovi ili turističke zajednice.

No, većinski, radi(lo) se o tržišno održivim projektima koji su zbog desetaka tisuća posjetitelja ostavljali milijune kuna lokalnim ekonomijama. Poznate su priče o pulskim ili splitskim taksistima koji su tijekom Outlooka ili Ultre znali zaraditi koliko cijele zime. Najpogubnija verzija korone zasad nas je zaobišla što se tiče ljudskih žrtava, ali organizatori i promotori u kulturi pretrpjeli su najteži udarac dosad te su i dalje na iglama zbog epidemiološki uvjetovanih ograničenih uvjeta poslovanja. Doduše, kulturni organizatori iz kulture, a i rock je dakako kultura, pokazali su se zaista kulturnima.

Programi na minimalcu

Za razliku od narodnjaka, svadbi, sporta, crkava i poslijeizbornih derneka, održavali su fizičku distancu tijekom ovog doba korone i sačuvali publiku od rizika, izgubivši vlastiti novac i ulaganja. Do te mjere da je planirani ciklus “Summer Point” od osam koncerata u vrtu ove godine otvorene zagrebačke Hale otkazan i prije nego što je Krizni stožer najavio ponovno pooštravanje mjera. Svadbe su ostale, ali koncerti su otpali.
“Zaraženi” su se vratili sa svadbi, teniskih turnira, s misa i “čobanovanja”, ali domaće pozornice rock-koncerata i festivala nikad nisu postale rasadište korone. Pitanje je jesu li nadležni to shvatili i hoće li to biti važno kad se bude dogovarala financijska pomoć onima koji su kulturnim programima postigli najveće rezultate dok su mogli.

Primjerice, i Močvara s koncertom Chrisa Eckmana i Vintage Industrial Bar sa svojim programima u Zagrebu su, u što sam se osobno uvjerio, u strahu od koronaracije puštali po 50 ljudi, poštujući epidemiološke preporuke, da bismo zatim idući dan u tramvajima i po šoping-centrima vidjeli stotine ljudi koji ne poštuju fizičku distancu. Jer je kultura kulturna, kako joj i ime kaže. No budući da smo svi u istoj “kaci”, svaka svadba ili proslava diplome kao bumerang se vratila svima, i kulturnima i nekulturnima.  
Neki su programi ovo ljeto preživjeli u modificiranom i smanjenom obliku, ali tu je prije svega riječ o tvrdoglavosti organizatora da zadrže programe barem na minimalcu, s izglednim financijskim gubicima. No cijeli klupski pogoni stoje, a troškovi se redovito plaćaju pa se čini da neki samo čekaju 1. listopada da stave ključ u bravu ako i projekcije za jesensku sezonu ostanu slične kao i za ljetnu.

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.