književnost na filmu

Pisci su nefilmični junaci, ali moramo snimiti film o Krleži

Pisci su nefilmični junaci, ali moramo snimiti film o Krleži
20.04.2021.
u 10:27
Netflixov film "Mank" favorit je ovogodišnjih Oscara, a mi smo se prisjetili nekih od najboljih ostvarenja koji su uspjeli u teškom zadatku prikazivanja pisaca na filmu.
Pogledaj originalni članak

Favorit ovogodišnjih Oscara, čija će se dodjela održati nešto kasnije no inače, 26. travnja, Netflixov je film “Mank” koji je pomeo konkurenciju s nominacijama u čak deset kategorija.

Tu biografsku dramu o scenaristu Hermanu J. Mankiewiczu, autoru scenarija kultnog filma “Građanin Kane” iz 1941. godine, režirao je David Fincher dok naslovnu ulogu tumači Gary Oldman. Sniman u crno-bijeloj tehnici, kao svojevrstan hommage zlatnom dobu Hollywooda, “Mank” je svojevrstan metafilm: film o nastanku filma. Temeljen na istinitoj priči o nastanku “Građanina Kanea”, kada je legendarni Orson Welles spomenutog Hermana Mankiewicza smjestio u kuću na rubu kalifornijske pustinje, opskrbio ga pozamašnim količinama alkohola i cigareta, tipkačicom Ritom i zapovjedio mu da u šezdeset dana napiše scenarij. A Fincher uspio je, sudeći prema dosadašnjim uspjesima i pobranim lovorikama, i u nečemu što je inače noćna mora svakog redatelja – kako prikazati kreativni spisateljski proces na velikom platnu? Pisanje je ipak samotan i ne pretjerano filmičan proces pa iako postoje desetine, ma i stotine filmova o književnicima i književnicama, scenaristima i ostalim kreativcima, rijetko koji postao je hit.

– Postoji stari naputak u svakoj scenarističkoj školi – za glavne likove ne uzimajte umjetnike! Ne zbog toga što u njihovu poslu i životu nema drame, već zato što se većina zbiva u njihovim glavama. Film je vizualni medij i vrlo je zahtjevno ekranizirati misaone procese, pisac je prvi na top-listi nefilmičnih junaka – objasnio nam je u čemu je kvaka filmaš Andrej Korovljev koji kao svoje omiljene filmove o piscima ističe “Bartona Finka” braće Coen i “Adaptaciju” Spikea Jonzea.

“Barton Fink”, pomaknuti film o istoimenom dramaturgu i scenaristu (John Turturro) iz 1991. godine, kaže Korovljev, uspio je dočarati psihodeliju kreativnog procesa pisca, zahvaljujući u velikoj mjeri vizualno i dramaturški spretno orkestriranim fantazmagoričnim elementima. A višestruko nagrađivana “Adaptacija” iz 2002. godine smatra se jednim od najboljih filmova desetljeća – scenarist filma, slavni Charlie Kaufman, praktički je napisao film o samom sebi dok u raljama spisateljske blokade pokušava proizvesti adaptaciju knjige “Kradljivac orhideja”. Kaufmana (i njegova izmišljenog brata blizanca) tumači sjajni Nicolas Cage, a u sporednim ulogama su velika imena poput Meryl Streep, Chrisa Coopera i Tilde Swinton.

– Teško je snimiti bilo kakav film, a kamoli o životu nekog književnika ili književnice. Biografski filmovi zahtjevni su jer autor filma mora poštivati činjenice s jedne strane, a s druge strane pronaći dramu glavnog junaka koja će držati gledateljevu pažnju i stvarati filmsku napetost – smatra pak naš redatelj Vinko Brešan.

Njegovi favoriti su „Moje lijevo stopalo“ Jima Sheridana iz 1989. s Danielom Day-Lewisom u ulozi irskog slikara i književnika Christyja Browna. Ekranizacija memoara tog fascinantnog umjetnika rođenog s cerebralnom paralizom i koji može pomaknuti samo svoje lijevo stopalo, Day-Lewisu priskrbila je i Oscara za najbolju glavnu ulogu. Brešan ističe i „Il postino“ (1994.) redatelja Michaela Radforda inspiriran životom Pabla Nerude te „Capote“ iz 2005. godine, redatelja Bennetta Millera o američkom piscu Trumanu Capoteu. Phillip Seymour-Hoffman tu je briljirao u ulozi autora američkog klasika “Hladnokrvno ubojstvo” koja je i njemu donijela zlatni kipić. „Sati“ Stephena Daldryja o tri žene u različitim periodima, koje su međusobno povezane romanom Virginije Woolf – i on je svojedobno zaradio čak devet nominacija za Oscar, a najboljom glumicom proglašena je Nicole Kidman u ulozi iznimne Woolf.

Poseban spomen u teškoj kategoriji filmova o piscima svakako zaslužuju i “Ghostwriter” Romana Polanskog, “Ronilačko zvono i leptir” Juliana Schnabela te “Misery” Roba Reinera nastao prema knjizi Stephena Kinga. No, hrvatski redatelji još se nisu prihvatili ekraniziranja života naših slavnih pisaca. Zasad smo mogli gledati samo dva ostvarenja – “Zagorku”, dokumentarno-igrani film u režiji Biljane Čakić Veselić o životu naše najčitanije književnice i seriju “Tin… trideset godina putovanja” Davora Žmegača o životu pjesnika Augustina Tina Ujevića. A o kojem bi našem književniku ili književnici oni željeli snimiti film, pitali smo i naše redatelje?

– Sigurno bi se o Krleži mogao snimiti film… Njegov život bio je zaista dinamičan. Ivo Brešan imao je izuzetno zanimljiv život koji bi se dao ekranizirati. Ja bih rado režirao biografski film o Mati Matišiću, u njemu bi se miješalo podosta žanrova – kazao je Vinko Brešan.

Zbog nefilmičnosti profesije, a i stoga što nije ljubitelj biografskog filma – dodaje Andrej Korovljev, morao bi to biti neki pisac koji je, uz to što je, imao i neke druge probleme.

– Mogao bi to biti Vjenceslav Novak koji je živio u krajnjem siromaštvu, Ivo Andrić koji je gadno robijao nakon čega će nastati njegova epohalna djela, Ivana Brlić Mažuranić koja je u pisanju tražila spas od teške depresije od koje je bolovala… – zaključio je.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.