Marvelova legenda u Zagrebu

Kad vidim što rade hrvatski stripaši, bojim se za svoj posao

Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
fabry
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
fabry
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
fabry
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
fabry
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
fabry
21.06.2021.
u 10:39
Na 24. izdanju Crtani Romani Šou – Zagreb Comic Con, gostovala je i legenda scene, Britanac Glenn Fabry. Nagrađivani stripaš, najpoznatiji je po ilustracijama za “Hellblazera” i “Preachera” Gartha Ennisa, radio je na “Sandmanu” i “Neverwhereu” Neila Gaimana, a surađivao i s Duncanom Jonesom, redateljem i sinom Davida Bowieja
Pogledaj originalni članak

Na 24. izdanju Crtani Romani Šou – Zagreb Comic Con, gostovala je i legenda scene, Britanac Glenn Fabry. Nagrađivani stripaš, najpoznatiji je po ilustracijama za “Hellblazera” i “Preachera” Gartha Ennisa, radio je na “Sandmanu” i “Neverwhereu” Neila Gaimana, a surađivao i s Duncanom Jonesom, redateljem i sinom Davida Bowieja. U Hrvatskoj je proveo četiri dana, nikada nije bio u ovim krajevima, Zagreb ga je oduševio, a impresioniran je i radovima hrvatskih stripaša.

– Nisam do sada čitao hrvatske stripove, ali neki od hrvatskih crtača koje sam do sada ovdje vidio su fantastični. To mi se nimalo ne sviđa, manje posla za mene – kazao nam je s lažno ozbiljnim izrazom na licu.

Glenn Fabry nije klasični celebrity, ali prava je zvijezda u svom polju – ako ste ljubitelj stripova, mala je šansa da ga ne obožavate. Uz to što kroz smijeh izjavljuje: “Svi misle da sam bogat, a ja strahujem od idućeg računa za struju!”, provoditi s njim vrijeme uz kavu, odnosno za njega jedno hrvatsko pivo kojim je oduševljen, poput druženja je s nekim starim prijateljem. A kad ga pitate o suradnjama s velikanima kao što su Garth Ennis ili Neil Gaiman, on će odgovoriti nekom urnebesnom anegdotom, poput one s “izvan sebe pijanim” Gaimanom na proslavi Nove godine na brodu koji je plovio Temzom. Gaiman ga je tad ugnjavio, grleći ga i ljubeći, da bi se zatim, od srama ili alkoholne amnezije, poslije godinama pravio da ga ne poznaje. Ipak, najdraža priča mu je ona kada je upoznao Dominica Coopera, glumca koji u seriji “Propovjednik” tumači naslovni lik. Fabry je naime, autor naslovnica tog slavnog serijala stripova, za koje je bio nominiran i za prestižnu nagradu Eisner.

– Bio sam u Philadelphiji, na konvenciji. Ondje su bili i Robert Downey Jr., svi Avengersi... Okolo su hodali zaštitari s puškama, ma prava stvar. Ja sam gostovao sa svojim radovima, a odmah iza mene bio je šator Dominica Coopera ispred kojeg se okupila masa ljudi. I uzmem ja tako jednu knjigu, kolekciju svojih naslovnica, potpišem je, napišem nešto u stilu: “Želim ti sreću s TV serijom”. Obratim se jednoj zaposlenici, zamolim je: “Možete li mi srediti da nakratko porazgovaram s Dominicom”? Ona odlazi i vraća se s komadom papira, govoreći: “Ovo je vaša karta. Sad slušajte, morate proći pored svih ovih ljudi, dođite na ulaz u šator i pokazati kartu.” I tako ja prolazim pored tog golemog reda i svi mi dobacuju: “Kamo ćeš ti, nema preskakanja!” Ja pokunjeno pokazujem svoju kartu, prolazim pored zaštitara s puškama koji me namrgođeno puštaju i ulazim u Cooperov šator. On sjedi za stolom s nekom prekrasnom ženom u krilu, snimaju selfieje. Ona odlazi, on se okreće prema meni i blene: “Što hoćeš?!” Sigurno nije htio da mu ja sjedim u krilu! Objasnim mu zašto sam tu, pokažem mu knjigu, i kad mu je došlo do glave, odjednom skoči preko stola i počne vikati: “Genij! Genij! Ovaj čovjek je jebeni genij!”, pa mi kaže da je zbog mojih naslovnica pristao na ulogu u “Propovjedniku”. Dao mi je svoj broj, rekao mi da ga zovem Dom, jer tako ga zovu prijatelji, i sve u svemu bilo je to jako cool. Ja izlazim, ekipa u redu baca mi mrke poglede, a Cooper se i dalje dere: “Genij! Genij!”. Poslije sam ga pokušao nazvati, ali dobio sam neki kineski restoran – pucajući od smijeha prepričava nam Fabry.

Prije svega cijenjen po svojem nevjerojatno detaljnom i realističnom crno-bijelom crtežu te sposobnosti da slika fantastične portete, Fabry je u svijet stripa ušao vrlo rano. Kao dijete, bio je dosta boležljiv i mnogo vremena provodio po bolnicama. Kada bi mu roditelji došli u posjet, donijeli bi mu novu hrpu stripova. U jednom trenutku, kaže, to mu više nije bilo dovoljno dobro – i počeo je crtati svoje stripove. Nešto kasnije, s prijateljem iz umjetničke škole izdao je i prvi pravi strip. Prijatelj je, naime, u slobodno vrijeme svirao u bendu, a bubnjar benda radio je u tiskari. I tako su njih trojica, u gluho doba noći, potajno tiskala 500 primjeraka stripa “Working Class Superhero”. Uskoro se u stripaškim krugovima pročulo za njega, a kad je imao dvadeset, dobio je i prvi posao – crtao je strip “Slaine”, scenarista Pata Millsa, koji je izlazio u britanskom časopisu 2000 AD.

Odlazak velikana

Preminuo violist, glazbeni pisac i diplomat Zlatko Stahuljak

Karijeru violista započeo je u Zagrebačkoj filharmoniji, a nastavio kao solo violist od 1968. do 1989. u orkestru Opere i kao član Klavirskog kvarteta HNK u Zagrebu. Bio je i direktor Opere od 1983. do 1984. i intendant HNK 1990. i 1991. Nastupao je solistički s orkestrima u Dubrovniku, Zagrebu, Ljubljani, Beogradu i Bugarskoj, kao komorni glazbenik u Ogulinu, Rijeci, Sisku i Zagrebu te u Beogradu i u Njemačkoj...

– Moja prva žena, Nicky, pokušala me nagovoriti da odustanem od crtanja stripova i postanem učitelj likovnog. Svađali smo se i svađali jer ja nisam želio biti ništa drugo. Iako od toga ne zarađujem koliko se misli, a svi misle da sam bogat. Nikad nisam imao agenta, što mi vjerojatno pomaže da ostanem siromašan. Ali svi zaista pretpostavljaju da puno zarađujem. Možda i bih, da sam ikada crtao nešto od čega bih dobivao tantijeme, ali nisam. Nedavno me djevojka, Karen, “guglala”. I na internetu piše nešto poput: “Procijenjena neto vrijednost Glenna Fabryja je između jednog i pet milijuna dolara.” A mi smo umrli od smijeha! Gdje su ti milijuni? – govori Fabry, koji ipak nimalo ne žali za odabirom profesije.

– Možda bih više zarađivao da sam postao vodoinstalater. Odnosno, sigurno bih više zarađivao da sam vodoinstalater, oni naplaćuju suludi novac! Ali ja sam umjetnik i nije mi žao – iskreno će. Ako do sada niste, svakako se bacite na Fabryjeve stripove. “Preachera” ili “Propovjednika”, s njegovim jedinstvenim naslovnicama možete pronaći u hrvatskom prijevodu u izdanju Fibre. A nadamo se da ćemo moći uskoro uživati i u njegovim drugim djelima i novim izdanjima.

– Imam i previše posla, i mrzim rokove, a ne mogu više kao kad sam bio mlad, preživljavati na crnoj kavi i cigaretama, radeći po 48 sati u komadu. Sad krenem crtati, a čim prođe ponoć, zadrijemam za stolom – otkrio je Fabry, koji trenutačno radi i na naslovnici albuma genijalnog australskog benda King Gizzard & The Lizard Wizard, završio je novi strip “Madi” Duncana Jonesa, a na umu ima i nekoliko projekata za koje će pokrenuti i Kickstarter pa ako želite vidjeti još njegovih vrhunskih crteža, zbilja ga vrijedi podržati. 

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.