Pivo i voćni sok

Rat pivara zbog "radlera"

Foto: ''
'pivo'
Foto: 'Fotodesk /Vecernji list'
'no'
Foto: 'Fotodesk /Vecernji list'
'no'
Foto: 'Fotodesk /Vecernji list'
'no'
Foto: 'Fotodesk /Vecernji list'
'no'
Foto: 'Fotodesk /Vecernji list'
'no'
Foto: arhiva vl-a
radler3
Foto: arhiva vl-a
radler2
Foto: arhiva vl-a
radler1
17.07.2011.
u 09:54
Ljetno mix-piće prodaje se iznad svih očekivanja, no Carlsberg Croatia spori se s Karlovačkom pivovarom koja je zaštitila ime radler. To je kategorija pića, generički pojam, a nikako ime, tvrde u Carlsbergu.
Pogledaj originalni članak

Piva voćnih okusa, popularni "radleri", u samo mjesec dana postali su pravi ljetni hit! Mješavine piva s niskim udjelom alkohola te šećera i voćnog soka, najčešće limuna, prema prvim neslužbenim podacima, čine već 5 do 10 posto udjela u ukupnom pivarskom tržištu, a uzimaju i zaradu proizvođačima bezalkoholnih pića i sokova.

Ugostitelji i trgovci trljaju ruke

- Prodaja piva s novim je voćnim okusima u mojim ugostiteljskim objektima porasla 20 posto, pri čemu je prodaja sokova pala za 10-ak posto. No očekujem da će, nakon što oduševljenje tom inovacijom splasne, ona zadržati oko 7 posto udjela u pivima - kaže Nenad Šepak, inače i predsjednik Ceha zagrebačkih ugostitelja HOK-a, čije mišljenje dijele i drugi vlasnici zagrebačkih kafića i restorana.

Ne žale se ni trgovci. Lea Marcijuš, glasnogovornica Mercatora-H, potvrđuje da su voćna piva hit piće u Hrvatskoj te su u Mercatoru i Getrou osigurali baš sve okuse pivskih brendova koje trenutačno nudi tržište, od Uniona, preko Pana do Karlovačkog i Ožujskog. U protekla tri mjeseca udio voćnih piva na njihovim policama rastao je, tvrdi ona, za više od 12 posto, što se nije dogodilo na uštrb smanjenja ostalih kategorija piva u prodaji.

U novom trendu u pivarskoj industriji unosnu su zaradu namirisali i u Agrokoru koji će ovih dana na tržište preko Konzuma lansirati svoju K-plus varijantu, koje okus još drže u tajnosti. Grube su procjene da će ukupna realizacija pivskih mješavina s voćnim okusom u ovoj godini biti oko 330 milijuna kuna od ukupnog pivarskog kolača od oko 3,3 milijarde kuna.

Prodaja iznad očekivanja

No, iako pivari trljaju ruke zbog ogromnog uspjeha - zbog velike potražnje Karlovačkoj su pivovari nedavno u pomoć morali priskočiti i pivari iz sestrinske pivovare u Mađarskoj - popularni "radler" nekima postaje noćna mora. Upravo je Karlovačka pivovara, naime, zaštitila ime "radler" koje u nazivu svoga voćnog piva koristi i Carlsberg, pa će posljednju riječ očito imati sud. Ljudmila Bratko, voditeljica korporativnih komunikacija Karlovačke pivovare, kaže kako je upravo ta pivovara, koja se prva na hrvatskom tržištu pojavila s "radlerom", jedini nositelj registracije verbalnog robnog žiga (trade marka) radler za piva i piva s dodatkom voća na hrvatskom tržištu od 2001. pa sve do listopada 2021. godine. No, kako je radler naziv za kategoriju miješanih pića u Njemačkoj, odakle potječe, što ne spori ni sam predsjednik uprave Karlovačke pivovare Alexander Gerschbacher u svom odgovoru Večernjem listu, Carlsberg Croatia pokrenula je postupak poništenja žiga koji je Karlovačka pivovara zaštitila, upravo zbog toga, tvrde, jer se radi o generičkom pojmu udomaćenom u Europi.

- Na tržištima zemalja EU brojni su proizvodi u čijem se nazivu koristi ime radler u cilju označavanja kategorije pića, pa tako i u Hrvatskoj - kaže Ivana Tavra, specijalist za odnose javnošću. Tako je i s Carlsbergovim Pan radlerom, koji je na tržište lansiran uz poštovanje svih važećih zakonskih odredbi, pri čemu je pojam "radler" korišten isključivo za označavanje vrste pića, odnosno kategorije proizvoda, što je i naznačeno na stražnjoj etiketi, objašnjava ona.

Pozivajući se na Zakon o žigu, iz Carlsberga poručuju kako svrha žiga nije da štiti proizvod nego njegov naziv ili identitet na tržištu te se njegovim posjedovanjem nikako ne može dobiti monopol na proizvod ili uslugu. Za svoj Pan radler, u Carlsbergu kažu da su ga potrošači odlično prihvatili i da se prodaje iznad svih očekivanja, a osim s mješavinom od 40% Pan svijetlog lager piva i 60% bezalkoholnog pića od limunova soka, Carlsberg se nametnuo i svojim ciderima Somersby od jabuke i kruške.

"Radlerima", pa tako i onome Karlovačke pivovare, prethodilo je pomno istraživanje tržišta kako bi se pronašla savršena kombinacija piva i limunova soka, ali i kako bi se pronašlo savršeno ime za proizvod, doznajemo od njezina čelnika A. Gerschbachera. Tu kategoriju pića zovu i shandy, odnosno shandygaff u Velikoj Britaniji, a i Francuzi, Talijani, Španjolci... za njega imaju svoja imena. Istraživanjem tržišta u Karlovačkoj su pivovari zaključili kako se Hrvatima ipak najviše sviđa ime radler, koje je postalo prava zlatna koka u pivarskoj industriji, od koje se nakon dviju loših godina kada je hrvatsko tržište piva potonulo za više od 11% (5,9% u 2009. i 5,8% u 2010.) puno očekuje.

Pivo umjesto soka

- Limuni u ovome trenutku rade dobar posao - smije se Pero Ivanković, predsjednik Grupacije proizvođača piva, slada i hmelja HGK, ističući kako voćna piva nisu jedina koja trenutačno pomažu u rastu potrošnje za pivima na hrvatskom tržištu, koje je u prvih pet mjeseci ove godine raslo 4,3 posto, ali svakako pomažu. Hrvati su u posljednje dvije godine popili čak 200 tisuća hektolitara piva manje od očekivanja (lani oko 3,308 milijuna hektolitara), no nastave li se trenutačna potražnja, Ivanković je uvjeren kako ćemo do kraja godine stići na razinu od 3,5 milijuna hektolitara ili 81,6 litara po stanovniku, što nam uz nove trendove voćnih okusa i inovacije već sada obećavaju i vruće ljeto i jaka turistička sezona. Kao najbolja godina u pivarstvu dosad se pamtila 2003. kada su Hrvati trošili 90 litara po stanovniku, 2008. 85 litara, da bi potrošnja u 2009. i 2010. pala na 81,6, odnosno 77 litara.

Fenomen egzotičnog trenda u pivarstvu, kojemu su pridonijele i izvrsne - i skupe - marketinške kampanje, sa strane pivarske industrije nije teško objasniti. Do 2010. pivari su trošarine plaćali po proizvedenom hektolitru, a danas po udjelu alkohola, tako da na inovativna piva, razrijeđena s vodom i aromatizirana s voćnim okusima sa samo 2% alkohola umjesto standardnih 5% pivovare plaćaju višestruko manje trošarine, kaže Drago Munjiza, direktor konzultantske kuće Jakov-Viktor i donedavni čelnik Gastro grupe. Uvjeren je kako dio potrošnje ide iz tzv. novelty efekta, pa će već iduće godine splasnuti potražnja za voćnim pivima. Munjiza je uvjeren kako pravi pivopije sigurno nisu prešli na "radler", nego se sada njime osvježavaju oni koji i ne piju pivo. Tako najveći dio potrošnje ide na štetu sokova.

U Češkoj se, tvrde upućeni, takva piva i ne smiju zvati pivima nego napicima. Kako bilo, otvorenost tržišta i potrošača na inovacije, koja je lani započela sa pšeničnim pivom, a nastavila se s pivskim miksevima, jedini je način povećanja potrošnje piva u Hrvatskoj, kažu u Zagrebačkoj pivovari, koja u ljetnim mjesecima prodaje čak milijun boca svojih proizvoda dnevno. Uz "radlere" Pan i Karlovačko, ZAPI je tako tržištu u ožujku ponudio Ožujsko limun, a ovih dana i Ožujsko jabuka za koji vjeruju da će dodatno osnažiti rastući segment pivskih mikseva koji su nov i zanimljiv izbor za sve pivopije, ali i za one koji, barem dosad, nisu bili ljubitelji klasičnog pivskog okusa, doznajemo od voditeljice korporativnih komunikacija Tine Puhalo Grladinović. U ZAPI-ju ne govore o konkretnim brojkama, osim da su iznad svih očekivanja, a njihova voćna piva totalni hit na svim tržištima na kojima posluju. No, usprkos sjajnim rezultatima koje trenutačno bilježe, cilj je da se s njima ostvari dugoročni uspjeh i izgradi još jedan snažan brend u portofoliju pivovare, objašnjava ona.

Slovenska pivovara Union na našem tržištu nudi čak tri voćna okusa Union radlera - s grejpom, crvenom narančom i limunom. No, iako “voćne” okuse tek otkrivamo u Hrvatskoj, Osječka je pivovara, doznajemo, još 80-tih godina prošlog stoljeća u nas lansirala takav novitet zvan Biker pivo, mješavinu piva i limunade, koje je ponovila i 2004, ali i dalje bezuspješno. Hrvatima je trebalo još sedam dugih godina da sazriju, tako da Osječko Biker u nas ove godine oprezno stiže među posljednjima, uglavnom u trgovine i ugostiteljske objekte Slavonije i Baranje.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 57

OB
-obrisani-
21:43 17.07.2011.

velebitsko,budweisser, njemački ne naš BECK su OK...pa i karlovačko nije loše

TI
Tisikomunjara
10:04 18.07.2011.

Tomisalv forever.

TI
Tisikomunjara
10:04 18.07.2011.

Tomislav forever.