INTERVJU

Saša Bilić, predsjednik Uprave APIS IT-a: Projekti poput Centra dijeljenih usluga jačaju digitalni suverenitet Hrvatske

APIS IT
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
APIS IT
APIS IT
20.12.2019.
u 09:00
Regulacija pohrane i korištenja državnih podataka u doba računarstva u oblaku jedno je od pitanja koje zadire duboko u pitanje digitalnog suvereniteta, odnosno sposobnosti države da kontrolira pristup i korištenje podataka kojima raspolaže. Zbog toga se Hrvatska kroz platformu CDU-a odlučila na izgradnju privatnog clouda prema potrebama i zahtjevima naše javne uprave
Pogledaj originalni članak

Na ovotjednoj sjednici Vlade javnosti je predstavljena službena stranica hrvatskog predsjedanja Vijećem EU-a na domeni eu.2020.hr. Stranica je dio informacijsko-komunikacijskog sustava koji je za Ministarstvo europskih i vanjskih poslova razvio APIS IT, kao IT koordinator hrvatskog predsjedanja. Detalji toga sustava, novi projekti digitalizacije javne uprave i aktualni izbori glavne su teme razgovora sa Sašom Bilićem, predsjednikom Uprave te državne IT tvrtke.

APIS IT-u je povjerena uloga IT koordinatora hrvatskog predsjedanja Vijećem EU-a. Što ta uloga obuhvaća?

- Uz stranicu koja je predstavljena i na kojoj će na četiri jezika biti objavljivane sve informacije vezane za hrvatsko predsjedanje, sustav koji smo uspostavili za Ministarstvo vanjskih i europskih poslova sastoji se od nekoliko drugih podsustava pomoću kojih će se organizirati više od 160 događanja koji su u logističkom, organizacijskom i sigurnosnom smislu iznimno zahtjevni. Preko sustava će biti omogućeno bespapirno predsjedanje Vijećem EU: od upravljanja događanjima i pozivanja sudionika do preuzimanja svih dokumenata i materijala vezanih za sastanke i skupove. Važna karika je i akreditacijski sustav, koji osim registracijske procedure omogućava oblikovanje identifikacijskih kartica, njihov ispis i sigurnosnu provjeru sudionika. APIS IT na samom projektu ne radi samo na razvoju i udomljavanju spomenute platforme, nego i pruža stručno-tehničke konzultacijske usluge organizaciji predsjedanja.

RAST PRIHODA: Nakon uspješno provedene tehnološke i kadrovske konsolidacije, APIS IT je povećao kapacitete za preuzimanje najzahtjevnijih projekata javne uprave i tijekom 2019. godine ostvario 20 posto veće prihode

Još jedan od projekata koji je u studenome krenuo s radom je državni cloud odnosno Centar dijeljenih usluga. Što će on donijeti javnoj upravi?

- Centar dijeljenih usluga, kao privatni cloud javne uprave donosi tijelima javnog sektora najmoderniju digitalnu platformu za rad i kolaboraciju, ali im omogućuje razvoj novih i kompleksnih usluga za krajnje korisnike – građane i poduzetnike. Po svojem opsegu i vrijednosti uspostava CDU-a jedan od najvećih projekata državne uprave uopće. Sam projekt, u kojem je APIS IT partner Ministarstvu uprave i Središnjem državnom uredu za razvoj digitalnog društva, vrijedan je 362 milijuna kuna, od čega se 85 posto sufinancira iz EU fondova, a do 2023. godine će obuhvatiti 300 tijela javne uprave.

Nakon što su u studenom u rad pušteni prvi servisi Centra dijeljenih usluga, kroz 2020. godinu na infrastrukturu CDU-a priključit će se 120 novih korisnika, odnosno tijela državne uprave ili javne vlasti. Sadašnjim korisnicima nudi usluge infrastrukture i platforme, a do završetka projekta bit će digitalno radno mjesto za svih 110.000 državnih službenika, s jedinstvenim sustavom za međusobnu suradnju, javnu nabavu i troškovno i financijsko knjigovodstvo.

Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Obljetnicu poslovanja APIS IT obilježio je krajem studenoga, puštanjem u rad prvih servisa Centra dijeljenih usluga   

Taj ste projekt, kao cloud strategiju hrvatske javne uprave predstavili i na europskoj razini, tvrtkama koje pružaju IT podršku javnoj upravi u drugim zemljama EU-a. Kakva su njihova iskustava?

- APIS IT se 2017. godine aktivno uključio u rad EURITAS-a, organizacije koja okuplja 12 tvrtki koje u različitim europskim zemljama pružaju IT usluge javnoj upravi. Osim činjenice da se u svakodnevnom radu susrećemo s istim izazovima, cilj nam je neka od pitanja s kojima se suočavamo profilirati i na europskoj razini. Cloud strategija, odnosno regulacija pohrane i korištenja državnih podataka u doba računarstva u oblaku jedno je od takvih pitanja jer zadire duboko u pitanje digitalnog suvereniteta, odnosno sposobnosti države da kontrolira pristup i korištenje podataka kojima država raspolaže. Upravo zbog toga se Vlada i Ministarstvo uprave odlučilo da u izgradnji ovog temelja državne IT infrastrukture ne posegne za gotovim rješenjima nego da državni cloud razvijaju naši stručnjaci prema zahtjevima i potrebama hrvatske javne uprave. Takav pristup, moram reći, izabrala je i većina naših europskih partnera, kao put koji omogućuje suradnju s različitim dobavljačima gotovih rješenja ali izbjegava sve zamke i otvorena pitanja koja se postavljaju korištenjem off the shelf rješenja. Mi ćemo, uz suradnju naših partnera iz EURITAS-a, nastojati promovirati pitanje digitalnog suvereniteta i tijekom hrvatskog predsjedanja Vijećem EU-a, tim više što je i na razini Unije to pitanje nedavno, istupom njemačke kancelarke, dovedeno u prvi plan.

PREDSJEDNIČKI IZBORI: APIS IT ne broji glasove – to je posao koji na izborni dan obavljaju birački odbori. Mi pružamo IT podršku DIP-u u svim fazama izbornog procesa, od kandidature i unosa rezultata do praćenja financiranja kampanja

U vrijeme izbora ponovo se aktualizira uloga APIS IT-a u izbornom procesu. Jeste li spremni za prvi krug?

- Kako u pogledu izbora u dobrom dijelu javnosti vlada nerazumijevanje uloge APIS IT-a, moram i ovom prilikom pojasniti zadaću APIS IT-a koji u tom procesu pruža podršku Državnom izbornom povjerenstvu. Naša uloga tu nije provjera ni prebrojavanje glasova – to je posao koji na izborni dan obavljaju birački odbori, odnosno građanke i građani koji o tome sastavljaju zapisnike i čiji rad verificiraju izborna povjerenstva a nadgledaju stranački i nestranački promatrači. APIS IT, s druge strane, pruža DIP-u informacijsku podršku kroz aplikacije koje prate cijeli proces provedbe izbora – od objava kandidatura i rezultata glasovanja, do izvješćivanja o rezultatima u realnom vremenu i praćenja financiranja kampanje. Dakle, i na ovim izborima APIS IT pruža organizacijsku i IT podršku u svim fazama tog procesa, a sam izborni dan i unos rezultata već godinama i kod nas i na drugim lokacijama nadziru i neovisni promatrači bez značajnijih zamjerki procesu. Vjerujem da ćemo i na ovim izborima opravdati povjerenje Državnog izbornog povjerenstva i svih birača.

Koje projekte možete izdvojiti za sljedeću godinu?

- U fokusu poslovanja i dalje će ostati Porezna i Carinska uprava kao naši najveći korisnici te unaprjeđenje njihovih informacijskih sustava i razvoj novih usluga. Za iduću godinu u pripremi je i projekt dječje kartice za Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku kao i nove funkcionalnosti Geoportala i Informacijskog sustava prostornih podataka za Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja. U planu je i suradnja s Ministarstvom gospodarstva , poduzetništva i obrta na razvoju okvira informacijskog sustava za podršku odlučivanju koji će omogućiti praćenje provedbe i efekata primjene pojedinih gospodarskih mjera, a time bolje planiranje i nadzor u tom sektoru. Tijekom 2020. uz preuzimanje IT infrastrukture sustava zdravstva, planiramo i nastavak suradnje s Gradom Zagrebom i Zagrebačkim holdingom.

Primjenu tehnologija umjetne inteligencije u javnoj upravi vidimo, između ostalog, na području zdravstva, hitnih intervencija, inspekcija, javne nabave i otkrivanja prijevara, a ispitujemo i mogućnosti koje nudi u pogledu korisničke podrške

Prema najavama, planirate u javnu upravu uvesti i tehnologije umjetne inteligencije. Gdje vidite mogućnosti primjene i najveće koristi?

- S obzirom da se informacije i usluge građanima i tvrtkama uz pomoć tehnologija umjetne inteligencije mogu pružati brže, točnije i učinkovitije nego što se to danas čini u javnoj administraciji, APIS IT će se u predstojećem razdoblju fokusirati na mogućnosti razvoja i primjene umjetne inteligencije, i to kroz EU financirane programe kao što su Obzor Europa i Digitalna Europa. Primjenu tih tehnologija vidimo, između ostalog, na području zdravstva, hitnih intervencija i inspekcija, otkrivanja prijevara i javne nabave, gdje će tehnologije UI-ja omogućiti predviđanje budućih događaja, automatizaciju procesa i donošenja odluka. Upravo sada u suradnji s Poreznom upravom, s ohrabrujućim rezultatima, kroz projekt virtualnog asistenta ispitujemo mogućnosti primjene umjetne inteligencije na području korisničke podrške. I na tom smo projektu uvidjeli da je dostupnost podataka iz javnog sektora ključ odnosno gorivo za daljnji razvoj UI-ja, što će se ubuduće olakšati i kroz Centar dijeljenih usluga.

APIS IT već sada 91 posto prihoda ostvaruje od poslova koje radi za tijela državne uprave

S kakvim rezultatima zaključujete 2019. godinu?

- Tijekom ove godine završili smo dvogodišnji investicijski ciklus u kojem smo potpuno obnovili infrastrukturu, a cjelokupno poslovanje uskladili s međunarodnim normama kvalitete i sigurnosti. Danas smo tako jedina tvrtka u sustavu državne informacijske infrastrukture koja je za korisnike naših usluga osigurala primarnu i sekundarnu lokaciju koje udovoljavaju standardu TIER 3, koji podrazumijeva najvišu razinu fizičke i informacijske sigurnosti. Uspješna provedba tehnološke i kadrovske konsolidacije povećala je kapacitete APIS IT-a za preuzimanje i implementaciju najzahtjevnijih projekata u državnoj upravi, što se već odrazilo na naše poslovanje kroz povećanje prihoda od 20 posto i postavilo temelje za jednako dobre rezultate i tijekom 2020. godine.

55 GODINA U VRHU HRVATSKE IT INDUSTRIJE

APIS IT, vodeća tvrtka državne informacijske infrastrukture tijekom 2019. godine proslavila je 55. obljetnicu uspješnog poslovanja. Sa svojih 460 zaposlenih kompanija se po svim poslovnim pokazateljima nalazi u samom vrhu hrvatske IT industrije, što je postignuće koje u samoj tvrtki pripisuju zalaganju i znanju svojih IT stručnjaka iz svih područja - bilo da je riječ o poslovnoj analizi, razvoju softverskih rješenja, infrastrukturi ili cloud tehnologijama. Upravo zahvaljujući njima iz APIS IT-a izašli su ključni projekti po kojima je ta tvrtka prepoznatljiva u široj javnosti, od sustava fiskalizacije i OIB-a, do podrške izborima na svim razinama ili nekih od najkorištenijih e-usluga javne uprave. Obljetnicu su u APIS IT-u obilježili radno, puštanjem u rad prvih servisa Centra dijeljenih usluga.

NAJAVLJENA PROMJENA VLASNIČKE STRUKTURE NEĆE UTJECATI NA POSLOVANJE

Kakve će promjene za vaše poslovanje donijeti promjena vlasničke strukture? Naime, najavljeno je da će otkupom udjela Grada Zagreba APIS IT postati tvrtka u isključivom vlasništvu države.

- Za one koje ovu tematiku malo podrobnije prate, najavljena promjena vlasničke strukture nije nikakva novost: još 2014. Vlada RH je u Plan upravljanja državnom imovinom za 2015. stavila otkup udjela APIS IT-a kao jedne od ključnih tvrtki državne IT infrastrukture. Takva promjena neće imati nikakvog utjecaja na samo poslovanje APIS IT-a jer je već sada glavnina našeg poslovanja usmjerena prema tijelima državne uprave – govoreći o brojkama, čak 91 posto prihoda dolazi od poslova koje radimo za državu, gdje na prvo mjesto moram staviti Ministarstvo financija, odnosno Poreznu i Carinsku upravu. Sama činjenica da bismo otkupom udjela od Grada Zagreba postali tvrtka u isključivom vlasništvu države također nije neuobičajena: u brojnim europskim zemljama IT kompanije koje brinu o temeljnim registrima i kritičnim informacijskim sustavima i procesima države su također u državnom vlasništvu. To su primjerice, BRZ u Austriji, DVZ u Njemačkoj ili Insiel u Italiji, a na europskoj razini djeluje i EURITAS, kao udruženje takvih IT kompanija s kojima APIS IT sudjeluje u razmjeni iskustava i znanja.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr