PROMO

Izvještaj Full Facta: izazovi kontrole točnosti podataka na internetu

Izvještaj Full Facta: izazovi kontrole točnosti podataka na internetu
Izvještaj Full Facta: izazovi kontrole točnosti podataka na internetu
22.01.2021.
u 11:47
Full Fact, neovisna britanska dobrotvorna organizacija za kontrolu točnosti podataka i Facebookov partner za kontrolu točnosti sadržaja, proveo je istraživanje o glavnim izazovima s kojima se susreću kontrolori točnosti sadržaja diljem svijeta.
Pogledaj originalni članak

Izvještaj pod nazivom „Izazovi kontrole točnosti podataka na internetu: Kako tehnologija može (i ne može) pomoći“ temelji se na intervjuima s devetnaest kontrolora točnosti podataka iz cijelog svijeta i uključuje prijedloge rješenja za najčešće izazove, s fokusom na tehnologiji i partnerstvima s kompanijama.

Više informacija i potpun izvještaj dostupni su ovdje.

Tri pitanja o Facebookovom programu suradnje s neovisnim kontrolorima točnosti podataka

1. Što je Facebookov program suradnje s neovisnom kontrolorima točnosti podataka (third-party fact-checking program – 3PFC)?

U određenim zemljama Facebook surađuje s neovisnim kontrolorima točnosti podataka (3PFC) koji proveravaju i ocjenjuju točnost sadržaja. Ti su partneri licencirani kroz neovisnu Međunarodnu mrežu za kontrolu točnosti podataka (International Fact-Checking Network – IFCN) i moraju poštovati IFCN-ov Kodeks ponašanja. On uključuje niz obveza koje organizacije moraju ispuniti kako bi mogle promicati izvrsnost u kontroli podataka: neovisnost i pravednost; transparentnost izvora; transparentnost financiranja i ustroja; transparentnost metodologije; politiku otvorenih i iskrenih ispravaka…

2. Što se događa kad 3PFC-partner označi sadržaj netočnim?

Kad kontrolor točnosti podataka ocijeni sadržaj netočnim, promijenjenim ili djelomično netočnim, Facebook ga prikazuje niže u Novostima (News Feedu). Na Instagramu otežava njegovo pronalaženje u rubrici Explore ili putem oznaka te ga prikazuje niže u Feedu.

Uz to, sadržaj koji je ocijenjen netočnim ili promijenjenim označen je tako da korisnici Facebooka i Instagrama mogu lakše procijeniti što će čitati, čemu vjerovati i što podijeliti. Te se oznake prikazuju iznad netočnih ili izmijenjenih fotografija i videozapisa, uključujući i sadržaj u Storyjima na Instagramu, te sadrže i poveznicu na procjenu kontrolora sadržaja. Kod sadržaja koji je ocijenjen kao dijelom netočan ili kojem nedostaje kontekst, primjenjuje se i oznaka upozorenja.

Izvještaj Full Facta: izazovi kontrole točnosti podataka na internetu

Stranice i domene koje nastave dijeliti netočne vijesti vidjet će da se njihovo širenje smanjilo te da im je ukinuta mogućnost ostvarivanja zarade i oglašavanja. U slučaju kad je neka objava označena netočnom, Facebook na to upozorava korisnike i administratore stranica koji su je vidjeli ili pokušali podijeliti.

3. Kakav sadržaj provjeravaju kontrolori točnosti podataka?

Fokus programa kontrole točnosti podataka usmjeren je na prepoznavanje i provjeru viralnih dezinformacija, osobito očitih prijevara koje se ne temelje na činjenicama. Kontrolori točnosti prednost daju tvrdnjama čiju je netočnost moguće dokazati, osobito onima koje su aktualne, za kojima interes raste i koje su zanimljive prosječnom korisniku.

3PFC-partneri mogu analizirati bilo kakav oblik sadržaja, uključujući fotografije i videozapise.

Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebooku

Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebooku sastoji se od tri dijela, a 3PFC-program samo je jedan od njih:

1. Facebook želi ukloniti korisničke račune i sadržaj koji krše njihove uvjete korištenja koji osiguravaju sigurnost na platformi.

  • Dezinformacije se često šire s lažnih korisničkih računa – samo u trećem kvartalu 2020. uklonjeno je 1,3 milijarde lažnih korisničkih računa.
  • Facebook uklanja sadržaj usmjeren na ograničavanje ili onemogućavanje pristupa glasanju te bilo kakve dezinformacije koje bi mogle nanijeti nasilje u stvarnom svijetu ili neposrednu štetu.

2. Facebook smanjuje širenje i onog sadržaja koji je nekvalitetan, iako ne krši izravno uvjete korištenja, te ga tako prikazuje manjem broju ljudi.

  • Facebook surađuje s 80 partnera za kontrolu sadržaja diljem svijeta na više od 60 jezika. Kad sadržaj ocijene netočnim, njegovo se širenje znatno smanjuje.
  • Facebook ujedno smanjuje širenje neželjenog, senzacionalističkog sadržaja poput sadržaja koji navodi na klikanje (clickbait) ili akciju (engagement bait) – koji također može predstavljati dezinformaciju.

3. Facebook informira ljude pružajući im širi kontekst objava koje im se prikazuju kako bi mogli odlučiti o tome što će čitati, čemu će vjerovati i što će podijeliti. 

  • Kad kontrolori označe sadržaj netočnim, ljudima koji taj sadržaj ugledaju, pokušaju ga podijeliti ili su to već učinili Facebook prikazuje oznake upozorenja koje sadrže procjenu i istraživanje kontrolora.
  • Opcija s prikazom konteksta pruža informacije o izvorima članaka koji se prikazuju u News Feedu, a Facebook korisnike upozorava i ako je sadržaj koji žele podijeliti stariji od 90 dana.
ISTRAŽUJEMO

Kako početi investirati i planirati mirovnu? Evo zašto o tome trebate razmišljati već u dvadesetima

Rano počnite planirati mirovinu, pametno birajte investicije i budite dosljedni u svojim financijskim odlukama kako biste uživali u financijski stabilnijoj budućnosti, poručuju financijski stručnjaci i savjetuju početi sa štednjom već od prvog zaposlenja. Međutim, kako početi investirati i planirati mirovinu kada nam se teško uopće zamisliti u budućnosti, pogotovo ako smo tek u dvadesetima?

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr