KOLIKO ĆETE PLATITI

Istražili smo cijene vinjeta i cestarina u Europi

Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
autocesta
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL
vinjete
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
autocesta
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
autocesta
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
autocesta
Foto: Kristina Franić
vignette
30.10.2015.
u 21:16
Sve ljetne turističke destinacije uz Hrvatsku nemaju vinjete već naplatu autocesta vrše prema dionicama jer im se više isplati
Pogledaj originalni članak

Treba li uvesti vinjete umjesto klasičnog plaćanja cestarine na našim autocestama, raspravlja se već godinama. Vinjete su pogodnije zbog manjih gužvi u špicama turističke sezone, a isplatile bi se više onima koji često putuju autocestama. Ali, jednostavnim pregledom kako europske države naplaćuju svoje autoceste može se vidjeti da nijedna europska turistička destinacija vinjete još nije uvela, a baš Grčka, Španjolska, Italija, Francuska i Portugal imaju najskuplje autoceste. Skuplje i od Hrvatske.

Očito je naplata cestarina u turističkoj sezoni kada milijuni turista dolaze na obalu tvornica novca za cestare.

Dio europskih zemalja vožnju autocestama naplaćuje vinjetama paušalno, a u nekim zemljama autoceste se ne naplaćuju. Primjerice, Njemačka, zemlja s najviše kilometara autocesta, ne naplaćuje njihovo korištenje.

Ali, ne zadugo, jer od 1. siječnja 2016. uvodi vinjete za strance. Cestarine se ne naplaćuju u Nizozemskoj, Belgiji, Finskoj, Danskoj, Letoniji, Litvi, Albaniji i Crnoj Gori. Usporedili smo koliko stoje vinjete u državama koje ih imaju, odnosno prosječni prijeđeni kilometar na autocestama gdje se naplaćuju po dionicama. Najskuplje vinjete ima Slovenija, 15 eura za 7 dana, pa mnogi tranzitni turisti koji ostaju tjedan dana kod nas na ljetovanju moraju kupiti dvije vinjete, odnosno u Sloveniji potrošiti 30 eura.

Najjeftinije vinjete nudi Rumunjska, za sedam dana treba platiti samo 3 eura. Specifična je Švicarska, koja ima samo godišnju vinjetu koja stoji 34 eura (258 kuna). To je za onoga koji je koristi svakodnevno pravi poklon, ali ako samo prolazite nije mali iznos. Standardna cijena korištenja autoceste u državama s dobrom infrastrukturom je oko 10 eura. Neke države, bez obzira imaju li vinjete ili klasičnu naplatu, dodatno naplaćuju i korištenje većih tunela.

Primjerice, prolaz kroz 11,6 km dug tunel Mont Blanc između Italije i Francuske stoji 44,20 eura. U Hrvatskoj se naplaćuje prolaz kroz tunel Učka i tunel ispod Biokova. Kod država koje naplaćuju autoceste prema dionicama treba uzeti u obzir da ne stoje sve dionice jednako. Primjerice, u Italiji je ravna dionica od Trsta do Milana osjetno jeftinija od gorske autoceste kroz Alpe. U Hrvatskoj smo kao primjer uzeli dionicu Zagreb-Split koja stoji 174 kune, odnosno 6,01 eura na 100 km. U Francuskoj 100 km stoji 7,1 eura, kao i u Portugalu. U Španjolskoj 100 km autoceste od Barcelone do Valencije stoji 8,85 eura, a najskuplja je Grčka - 100 km na Egejskoj autocesti koja spaja Atenu i Solun stoji 9,3 eura.

Foto: Kristina Franić

Infografika: Kristina Franić

>> Vinjete bi za 10 dana vožnje stajale od 90 do 490 kuna

>> Nadu podgrijao ministar, ali Hrvatska neće uvesti vinjete na autoceste

ZAKONSKA OBVEZA

Liječnici prisiljeni ljude prijavljivati policiji: 'Pridržavat ćemo se toga, nema razloga da se zbog toga ljute na nas'

Za privremenu nesposobnost do 6 mjeseci samo upozorenje, a ako je razdoblje nesposobnosti dulje, liječnik je dužan javiti to policiji. Obaveza je to svakog liječnika koji je obavio pregled ili liječio vozača, kao i njegova izabranog odnosno obiteljskog liječnika, a propisuje je Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače koji stupa na snagu sljedeći tjedan.

Praktično rješenje

Jednu grešku s novcem radi većina građana: Stručnjak za financije ima top savjet kako je uspješno izbjeći

Rano počnite planirati mirovinu, pametno birajte investicije i budite dosljedni u svojim financijskim odlukama kako biste uživali u financijski stabilnijoj budućnosti, poručuju financijski stručnjaci i savjetuju početi sa štednjom već od prvog zaposlenja. Međutim, kako početi investirati i planirati mirovinu kada nam se teško uopće zamisliti u budućnosti, pogotovo ako smo tek u dvadesetima?

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 48

Avatar links
links
23:32 30.10.2015.

pa dajte nama mogućnost da kupimo barem godišnje povoljnije, zar nas morate pljačkati baš u svemu, od cijene auta, prako osiguranja, tehničkog do kojekakvih cestarina??????

Avatar Baroudeur
Baroudeur
21:58 30.10.2015.

Sve je to OK, ali danas bez cestovne ifrasktrure nema razvoja jedne drzave. Ako cijene, koje su daleko od "Free way" koja je poticala na slobodu putovanja, dolaze u razinu da izbjegavas autoceste onda je to prepreka a ne poticaj razvoja. Tu isto treba uzeti u obzir zivotni standard svake drzave. Nije ista stvar platiti 176 Kn za jednog Svedana ili jednog Hrvata. Ovakve usporedbe ne sluze nicemu!

BU
BubyZG
23:17 30.10.2015.

"...nijedna europska turistička destinacija vinjete još nije uvela." Na žalost autora članka, jedna od najvećih europskih turističkih destinacija, AUSTRIJA, koja ima turistički prihod nekoliko puta veći od RH, vinjete ima već dvadesetak godina. I odlično funkcionira - nema gužvi na naplatnim kućicama, nema plaćanja blagajnika na mnogobrojnim naplatnim postajama, domaći vozači kupuju naravno godišnje vinjete i voze se vrlo, VRLO jeftino - puno jeftinije od bijednog popusta ENC naplate.