Otkriće genetičara IRB-a

Ključ borbe sa stresom nosi satelitski DNK

Dr. Isidoro Feliciello i dr. Đurđica Ugarković iz Ruđerova tima genetičara
Foto: IRB
19.09.2015.

Tim je istražio što se događa kukcu crvenom brašnaru pri toplinskom udaru

Kako organizam uspješno preživljava stres, predmet je istraživačkog rada znanstvenika Instituta Ruđer Bošković kojim je otkrivena posebna uloga u reguliranju stresa koji ima dio genoma naziva satelitski DNK.

Kako preživjeti promjene

Istraživanje je provedeno, pojašnjeno je s Ruđera, na kukcu crvenom brašnaru koji je inače veliki štetnik u skladištima hrane i često "modelni organizam u razvojnoj biologiji i genetici". Što se događa zbog okolišnog stresa, u ovom slučaju istraživanja na crvenom brašnaru, konkretno u situaciji toplinskog udara, otkrio je Ruđerov istraživački tim.

– Istraživanje je prvi put pokazalo da satelitski DNK nakon dugotrajnog termičkog stresa izaziva privremeno smanjenje aktivnosti gena smještenih u njegovoj blizini. Otkriven je također i molekularni mehanizam koji je odgovoran za smanjenje genske aktivnosti – priopćili su iz Instituta Ruđer Bošković dodajući da dobiveni rezultat otvara sasvim novo istraživačko područje vezano uz proučavanje uloge satelitskog DNK u prilagodbi organizama na promjene u okolišnim uvjetima. Kako je poručila dr. sc. Đurđica Ugarković, voditeljica Laboratorija za evolucijsku genetiku, ti bi rezultati mogli objasniti kako organizam preživljava stres, jer je pretpostavlja da se radi o univerzalnom mehanizmu.

– Istraživanje ćemo nastaviti i na drugim modelnim sistemima koji uključuju ljudska tkiva i stanične linije – najavila je dr. Ugarković, koja je uz dr. sc. Isidora Feliciella i mr. sc. Ivanu Akrap jedna od autorica tog istraživačkog rada.

Samostalno istraživanje

Inače, istraživanje je potpuno provedeno u Institutu Ruđer Bošković, a ondje će se i nastaviti uz potporu Hrvatske zaklade za znanost. Rezultati istraživanja objavljeni su u poznatom časopisu za genetiku, PLOS Genetics, a dr. Feliciello iz Italije upravo se zbog tog projekta pridružio timu znanstvenika s Ruđera.

>> Centar za detektore, senzore i elektroniku traži šefa i znanstvenike