Događalo se to nešto prije no što su eksplodirala dva MiG-a 21 HRZ-a na Slunju. Predstavnici ministarstava obrane i ratnog zrakoplovstva Švedske i Hrvatske dogovorili su se da će nekoliko hrvatskih pilota proći edukaciju na švedskim lovcima. Potpisani su dokumenti predviđeni za te prigode, koji osiguravaju čuvanje povjerljivosti, Šveđani su odredili instruktore i rezervirali termine za letenje na krajnjem sjeveru zemlje, gdje su golemi vojni poligoni.
Izloženi podsmijehu
Došao je i rujan kada su dva kapetana HRZ-a trebali otići na trening, no iz MORH-a stiže odbijenica. Plan je zaustavljen i piloti nisu otišli. Objašnjenje - shvaćeno je da je to neplanirana aktivnost, za koju nisu u proračunu predviđena sredstva. O kakvim je to sredstvima riječ, kada se znalo da Šveđani namjeravaju sudjelovati na međunarodnom natječaju za prodaju zrakoplova Hrvatskoj, nije bilo jasno. Jer, Šveđani snose troškove obuke. Jedino ne plaćaju dvotjedne dnevnice i put hrvatskim pilotima do Švedske. Jasno je da je MORH imao tih nekoliko tisuća eura “džeparca”, pa se, neslužbeno, u krugovima HRZ-a može čuti da je riječ tek o izgovoru. Naši piloti nisu krenuli u Švedsku iz prozaičnog razloga - jer bi to impliciralo želju da RH nabavi Gripene...
Vjerojatno je ministar želio imati “čistu savjest”. Bez obzira na to što su takvim rješenjem i MORH i HRZ izloženi podsmijehu, jer “nemaju za dnevnice pilota”. Takav je oprez novost u vojsci. Prije četiri godine grupa naših pilota otišla je na dvotjednu edukaciju u američku zračnu bazu u Avianu u Italiji. Kada se zna da će naši MiG-ovi morati biti prizemljeni 2013., pa piloti više neće moći letjeti na supersonicima, te da kompletna preobuka i prijelaz na novi tip zrakoplova traju 3 do 5 godina, računica kaže da, u međuvremenu, naši piloti trebaju početi letjeti na drugim avionima. Odluči li se RH za nabavu F-16, ili Gripena trajat će da se pripremi infrastruktura, hangari, piloti i mehaničari prođu obuku. Stoga kada se pilotima HRZ-a pruži rijetka prigoda da malo povećaju svoj tanki fond sati letenja, zašto im, čudnom političkom odlukom, oduzeti i to.
Najviše 6 mjeseci obuke
Takav pristup mogao je prolaziti do nesreće kraj Slunja, no sada, kada je “car gol”, pa se vidjelo da piloti lete premalo, vrijeme je za pragmatične odluke. General Josip Štimac, koji je letio i na MiG-ovima i F-16, kaže da je teže biti pilot na starim ruskim presretačima. Smatra da bi 18 hrvatskih pilota supersonika trebalo tek 3 do 6 mjeseci obuke da se osposobe za let na novom tipu zrakoplova. Za Gripene i manje jer je riječ o zrakoplovima 4. generacije, upravljanje kojima je automatizirano. – Kada dođe do sastanka Vijeća obrane kod predsjednika, vrlo će važno biti da budu nazočni i predstavnici HRZ-a, jer pokazalo se do sada, kadar koji u MORH-u donosi odluke o HRZ-u ne percipira dovoljno važnost onoga što se misli u HRZ-u – upozorava Štimac.
admine- da li je problem sto ubacujem video,da li vredjam nekoga ili imas nesto osobno ...