"Teško mi je gledati reklame jer sam nesretna što ne mogu to sve imati", "Kad gledam svaki dan sve ove reklame o pivu, stvarno mi dođe gušt", neke su od izjava kojima su djeca komentirala reklame koje svakodnevno vide. Iznijela ih je Danijela Žagar iz Ureda pravobraniteljice za djecu, kao sudionica jučerašnje cjelodnevne konferencije o marketingu namijenjenom djeci pod nazivom Playbrand: Djeca – mali veliki potrošači, koju je organizirala tvrtka Filaks.
D. Žagar navela je niz prijava koje primaju, primjerice, zbog oglašavanja u vrtićima i školama, neprimjerenih sadržaja itd. te je posebno čestim i agresivnim ocijenila oglašavanje piva u kontekstu Svjetskog nogometnog prvenstva: od početka godine do kraja ovogodišnjeg prvenstva u Africi prikazane su 4674 reklame.
Ravnateljima nije sporno
– Pivo na sportskim terenima djeci daje krivi dojam da ono pridonosi prijateljstvu i boljim sportskim rezultatima – kazala je D. Žagar, na što se pak iz redova okupljenih marketinških stručnjaka čulo da pivo nije alkoholno piće, već prehrambeni proizvod, da nije namijenjeno djeci i da se, tako gledajući, ništa ne bi smjelo reklamirati. Žagar je upozorila na velik broj zakona i propisa koji reguliraju oglašavanje, uz koje ostaje velik prostor za različita tumačenja što jest, a što nije dobro za djecu. Ima ravnatelja škola i vrtića koji ne vide problem u oglašavanju u tim ustanovama iako to nije prihvatljivo. Jednako kao i ugovori o sponzoriranju po kojima se djeci dijele gazirani zaslađeni napici, primjerice. Nadalje, u Zakonu o zaštiti potrošača više nema zabrane neetičnog oglašavanja koje bi moglo zlorabiti dječju lakovjernost, već se odnosi samo na zaštitu s ekonomskog aspekta.
– Potrebna je bolja zakonodavna regulativa i sankcioniranje oglašivača – zaključila je D. Žagar, često prekidana i provokativnim pitanjima. Na kraju su joj ponudili da izradi marketinšku kampanju za rad Ureda pravobraniteljice.
Mijenjali recepte
Da proizvođači ipak drže do kodeksa u pristupu djeci, prezentirala je Olivera Međugorac iz Nestlea navevši, među ostalim, da se za više od 3800 proizvoda išlo u promjenu recepture kako bi zadovoljili nutritivne razine. Nakon inicijativa Svjetske zdravstvene organizacije i drugih institucija otprije nekoliko godina, zabilježen je 10-postotni pad oglašavanja u programima za djecu, pa su djeca mlađa od 12 godina vidjela 36% manje reklama za proizvode općenito, a 60% manje za proizvode koji ne zadovoljavaju nutritivne kriterije.
Dječje tržište raste, a oglašivači tu vide faktore kao što su više "zarađivača" po djetetu jer je manje djece, roditelji su stariji, dakle, boljestojeći, više je razvedenih, što znači dva poklona umjesto jedan, veći je roditeljski osjećaj krivnje zbog prezaposlenosti, što žele kompenzirati.
Za svaki krivi korak djece, drustvo treba snositi odgovornost. Kakvo drustvo, takva i djeca! PLJUC!