Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Hrvatska do ljeta nabavlja helikoptere za hitnu medicinsku službu

HHMS imao bi četiri baze i bio na raspolaganju 24 sata sedam dana u tjednu
11. prosinca 2020. u 08:59 56 komentara 8272 prikaza
Spasilački helikopter
Foto: Pixabay

Hrvatska bi sljedećeg ljeta napokon mogla dobiti helikoptersku hitnu medicinsku službu. Ministarstvo zdravstva, naime, 10. ožujka 2021. planira objaviti javno nadmetanje za uspostavu HHMS-a, a planirani početak rada te službe bio bi 1. srpnja. HHMS će pritom imati četiri baze – u Splitu, Rijeci, Zagrebu i Osijeku – a cijeli taj posao, koji bi se s pružateljima helikopterskih usluga sklopio na tri godine, procijenjen je na 135 milijuna kuna, odnosno 18 milijuna eura bez PDV-a.

Ankica, Franjo i Miroslav Tuđman 21 GODINA OD SMRTI Puna istina o Tuđmanovoj bolesti: 'S ovim stanjem možete živjeti još šest do devet mjeseci'

Pilot, tehničar i liječnik

HHMS bi na raspolaganju bio 24 sata sedam dana u tjednu, a procjena troškova izrađena je na bazi 4500 sati leta. Prema dokumentaciji Ministarstva iz prethodne informacijske obavijesti za projekt helikopterske hitne medicinske službe u RH, a koja je od jučer dostupna zainteresiranim gospodarskim subjektima, procjena troškova HHMS-a za riječku regiju iznosi 40,5 milijuna kuna, za splitsku 56 milijuna kuna, za zagrebačku 2,5 milijuna kuna i osječku 18 milijuna kuna. Od odabranog ponuditelja očekuje se da osigura odgovarajuće helikoptere sukladno tehničkoj specifikaciji, prikladne za HHMS i letačku posadu odnosno pilote. Ministarstvo će pak osigurati medicinsko osoblje, liječnike, medicinske tehničare i medicinske sestre.

 | Autor : IC/PIXSELL Foto: IC/PIXSELL 31.07.2107., Split - Hrabri piloti MORH-a svakodnevno svoju pozrtvovnost iskazuju na mnogobrojnim akcijama gasenja i spasavanja sirom jadranske obale. Jutros su prije odlaska u novu akciju s clanovima HGSS-a dovezli pacijenticu na splitski helidrom Firule. Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL

U dokumentaciji se navodi da se za HHMS, kao i u većini zemalja članica EU, za dnevne operacije preporučuje tročlana posada koja se sastoji od jednog pilota, medicinskog tehničara i liječnika hitne medicine. Medicinski tehničar imat će dvostruku ulogu, s jedne će strane pomagati liječniku u mjestu hitne intervencije ili po potrebi tijekom leta, ali on će pomagati i pilotu tijekom leta kao HHMS tehničar-član posade. Odabrani operater HHMS-a imat će obvezu osposobiti medicinskog tehničara za ovu drugu ulogu. Za noćne operacije preporučuje se četveročlana posada koja se sastoji od dva pilota, medicinskog tehničara i liječnika hitne medicine.

Predmet nabave bit će podijeljen na grupe pa će jedan ponuditelj moći ponuditi jednu grupu, odnosno bazu, ili sve grupe. Baza će u svakoj od četiri regije biti uspostavljena na aerodromu u državnom vlasništvu, sa smještajnim objektima za posadu i hangar za helikopter koji omogućava linijsko održavanje. Baze su dizajnirane tako da osiguraju brzi odgovor na hitne pozive pa stoga tijekom dana posada mora biti u zraku u roku od najviše pet minuta nakon oglašavanja alarma. Tijekom noći posada mora biti u zraku u roku od koji ne smije prijeći 15 minuta nakon oglašavanja alarma.

'04.05.2012., Zagreb - Zastava Europske unije i Hrvatska zastava na institucijskim zgradama na Markovom trgu, ilustracija.  Photo: Tomislav Miletic/PIXSELL' OKUŠAJTE SE Ovo su pitanja za strance koji žele hrvatsko državljanstvo, znate li odgovore?

Penali za kašnjenje

Ministarstvo će jednom mjesečno plaćati fiksnu naknadu za operacije HHMS-a, a varijabilne naknade će se također mjesečno obračunavati po radnoj minuti letenja helikoptera. Predviđeni su i penali koje bi operater plaćao u slučaju ako, primjerice, ne poštuje rokove za vrijeme polijetanja. A određivanju hitnosti, odnosno upotrebi HHMS-a, odlučivat će liječnik koji se nalazi u medicinskoj prijavnoj-dojavnoj jedinici na broju 194. Helikopteri će pak morati imati medicinske uređaje i opremu, koji ne smiju biti stariji od dvije godine. Tako će morati imati defibrilator, transportni mehanički ventilator, aspirator, dva perfuzora (infuzijska pumpa s brizgalicom) te nosila. Helikopter mora pružiti i mogućnost transporta inkubatora za siguran prijevoz novorođenčadi.

Preporučena putna brzina helikoptera mora biti najmanje 120 čvorova, a sposobnosti preleta najmanje 240 nautičkih milja plus rezerva.

Sada u hitnim situacijama pacijente prevoze letjelice HRZ-a i MUP-a

U Hrvatskoj trenutačno ne postoji namjenska hitna helikopterska medicinska služba. Tijekom posljednjih petnaestak godina Hrvatsko ratno zrakoplovstvo primarni je partner u pružanju usluge helikopterskog prevoženja. Povremeno, kada sredstva HRZ-a nisu raspoloživa, za bolničke letove koristili su se helikopteri MUP-a i Vladin zrakoplov. Ministarstvo zdravstva je 2015. na četiri mjeseca uspostavilo HHMS na području Rijeke i Splita u pilot-projektu koji je prije svega financiran kreditom Međunarodne banke za obnovu i razvoj. Projekt HHMS-a tijekom turističke sezone na području Dubrovačkoneretvanske županije pokrenut je 2016., a organizirale su ga i financirale lokalne vlasti, MUP i Ministarstvo zdravstva. Inače, timovi županijskih zavoda za hitnu medicinu 2019. godine imali su više od 770.000 intervencija

VIDEO: Mjere za trgovačke centre i trgovine koje vrijede do 10. siječnja

krađa
Uhvaćen na djelu
Postavio kameru kako bi otkrio tko mu krade stvari iz ulaza, ali ovog lopova nije očekivao
PET FAZA SNA
Jeste li se ikad zapitali zašto spavate više od osam sati, a nenaspavani ste?
  • faraon:

    Napokon. To se već odavno trebalo kupiti.

  • jamajka:

    Slomio ruku, i baš taj dan zbog vjetra nisu vozili trajekti, tako da sam do bolnice došao sutra i to zaobilazno pa i autostopiranjem. Vjerojatno to i nije slučaj za helikopter, ali svakako dobrodošla vijest jer stvarno ima svakojakih situacija, ... prikaži još! naročito u sezoni. Mada bi i otočani mogli dati koju kunu više od svojih dobrih zarada na apartmanima za zdravstvenu skrb. A ne da im zdravstvo financiraju zaposleni s 4.500 kn neto plaće.

  • lenger:

    Tko veli da ovo nije isplativo? Sadasnji ruski helikopteri su 7 do 8 puta skuplji po letu nego Eurocopter 135.