Naslovnica Vijesti Hrvatska

E-udžbenici su dostupni, ali ih u školi ne koriste

Stvar je i u opremljenosti - jedne škole imaju robotiku, druge rabe grafofolije
17. veljače 2017. u 19:55 2 komentara 376 prikaza
Učionica budućnosti
Foto: Damir Špehar/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/8

Iako je već tri godine na tržištu značajan broj digitalnih udžbenika, koji se mogu preuzeti besplatno ili uz povoljnu nadoplatu, digitalne udžbenike u hrvatskim školama koristi tek nekoliko učenika i manji dio nastavnika.

Umjesto toga i dalje se tegle teške torbe, a zbog neujednačene zakonske regulative i porezne politike, nakladnici još uvijek ne mogu zarađivati na digitalnim izdanjima.

Radi se o izdanjima koja, uz sadržaj tiskanog udžbenika imaju dodatne multimedijske materijale i alate, od posebnih fontova za učenike s poteškoćama u čitanju i invaliditetom, snimki kemijskih pokusa pa do karaoka za glazbeni, i za njihovo korištenje nakon preuzimanja ne treba internet.

Školarci, učenici Bandićev projekt Školske odore platili bi iz proračuna, roditelji protiv: 'Mnoge škole nemaju za toaletni papir i sapun' sestra, medicina, POSLA IMA, ĐAKA NEMA 10 zanimanja nestaje jer ih u Hrvatskoj nitko ne želi Test OGORČENI RODITELJI Burne reakcije: Je li ovo primjeren test za prvašiće?

U Ministarstvu obrazovanja pojašnjavaju da je korištenje udžbenika na tabletu umjesto tiskanog izdanja u skladu sa Zakonom o udžbenicima za osnovnu i srednju školu i udžbeničkim standardom, s tim da odluku o njihovoj upotrebi donose isključivo nastavnici. Najavljuju, međutim, doradu Zakona.

– Time će se riješiti pitanje autorskih prava i modela preuzimanja te tehnološko rješenje na kojem će udžbenici biti dostupni. Ujedno, treba definirati na kojim uređajima bi se oni koristili, te tko će ih financirati – kažu u Ministarstvu.

Tu je i važno pitanje PDV-a, koji je trenutačno 5% na tiskano izdanje, dok su digitalne knjige i dalje na 25 posto. Inače, Europska komisija pokrenula je inicijativu za izjednačavanje porezne stope, kako bi e-knjige ušle u sniženu stopu PDV-a, i to se trenutačno rješava na razini Unije.

Naši sugovornici iz redova izdavača dodaju kako treba ujednačiti i razinu opremljenosti škola koja je trenutačno raznolika, dok se jedni priključuju na robotiku i koriste e-dnevnik, neke škole i dalje rade na grafofolijama.

Upravo zbog nedostatka regulative i visokog PDV-a, izdavači trenutačno ne mogu ostvarivati prihod u tom segmentu, a digitalna izdanja koja su objavili prvi put 2014. uz novi katalog udžbenika financirali su samostalno. Uz ovu razinu poreza i troškove izrade dodatnih materijala, digitalni udžbenici bili bi znatno skuplji od tiskanih. Matilda Bulić, članica uprave Školske knjige, kaže da je riječ o velikom ulaganju.

– To smo shvatili kao ulaganje u sustav s kojim imamo partnerski odnos. Naše digitalne udžbenike učenici i profesori mogu besplatno preuzeti na Školskom portalu, s ulaznom šifrom koju koriste za e-dnevnik, jer smo povezani kroz CARNET-ov sustav jedinstvenog elektroničkog identiteta – pojašnjava Bulić. Školska knjiga, koja drži oko 47 posto tržišta udžbenika za osnovnu školu, u katalogu ima 90-ak digitalnih udžbenika za osnovnu te nešto manje za srednju školu.

Profil Klett, koji drži oko trećinu tržišta, uz svaki udžbenik ima digitalnu inačicu uz koju dolazi besplatna jednogodišnja licencija. Oni koji imaju rabljeno izdanje mogu kupiti licenciju po cijeni nižoj od tiskanog izdanja.

– Ponudu digitalnih izdanja proširujemo za srednju školu te radimo na digitalnim priručnicima za maturu s interaktivnim ispitima. Digitalni udžbenici potiču na aktivno učenje, omogućuju vođenje bilješki, podcrtavanje teksta i interakciju s nastavnim sadržajem kroz multimedijalne i interaktivne elemente.

Roditeljima su podrška u radu s djecom, nude dodatne informacije o sadržajima koje njihova djeca uče. Nastavnici pak imaju mogućnost obogatiti i unaprijediti obrazovni proces kroz medij koji je učenicima zanimljiv i motivirajući – pojašnjavaju u Profil Klettu. I oni iščekuju bolje uvjete za biznis s digitalnim udžbenicima.

>> Vrdoljak Vladi: Prestanite s militarizacijom društva i počnite ulagati u znanje

>> Učenici već 4 mjeseca ne pišu domaće zadaće: Evo kakav je rezultat!

Digitalni udžbenici daju više vremena za kritičko razmišljanje

Osim što ih učenici u školi mogu koristiti na tabletima, ako ih koriste profesori na nastavi, učenici svoje udžbenike mogu ostaviti kod kuće. – Ideja je da digitalni udžbenici daju više vremena za razgovor o temama, razvoj kritičkog razmišljanja i kreativnosti – pojašnjava Bulić.

Elipso

  • Avatar lvan12
    lvan12:

    U čemu je problem da ministarstvo obrazovanja raspiše natječaj za nove i konačne udžbenike za škole, koji bi bili svima dostupni i besplatni, pa tko želi neka si ih printa, ili drži na tabletu ili kupuje printano izdanje od bilo ... prikaži još! kojeg izdavača koji to želi tiskati. Time bi se razbio oligopol postojećih nakladnika, zbrka sa bezbroj udžbenicima gdje svaka škola/profesor gura svoje!! Molim da riješite taj problem čim prije, ne košta puno, ne traje dugo a učiniti će te sve nadolazeće generacije puno sretnijima kao i njihove roditelje!

  • Deleted user:

    Ista stvar, drugo pakovanje - neće roditelji više kupovati knjige i bilježnice, već hardware i software - no, zahvalimo se dragom Bogu na činjenici što Hrvati po vrlo niskim cijenama i učinkovito proizvode tablete i programe za učenje!!! Pa bolje ... prikaži još! je davati novac Mozaiku ili ŠK-u nego Bill Gatesu i ostalim kapitalistima kojima mala djeca slažu mobitele i ostale "pametne" uređaje...