Dassault Rafale, čije se ime s francuskog prevodi kao "udar vjetra" ili u vojnom kontekstu "prasak vatre", predstavlja vrhunac francuske zrakoplovne tehnologije i filozofije strateške neovisnosti. Proizvod tvrtke Dassault Aviation, ovaj dvomotorni lovac s delta krilima i kanardima dizajniran je kao istinski "omnirole" zrakoplov. To znači da je sposoban unutar samo jednog leta obavljati različite vrste misija koje su nekoć zahtijevale čitavu flotu specijaliziranih aviona – od presretanja i ostvarivanja zračne nadmoći, preko preciznih napada na kopnene i pomorske ciljeve, pa sve do taktičkog izviđanja i nošenja nuklearnog oružja. Upravo ta svestranost, koja omogućuje pilotu da se u nekoliko sekundi prebaci s jedne vrste zadatka na drugu, čini Rafale jednim od najučinkovitijih i najopasnijih borbenih sustava današnjice.
Njegov razvojni put bio je obilježen odlučnim potezom Francuske da se osloni na vlastite snage. Krajem 1970-ih, Francuska je bila dio paneuropskog konzorcija s Velikom Britanijom, Njemačkom, Italijom i Španjolskom s ciljem razvoja zajedničkog lovca, projekta iz kojeg je kasnije nastao Eurofighter Typhoon. Međutim, zbog neslaganja oko podjele posla i fundamentalno različitih zahtjeva – Francuska je tražila lakši, svestraniji zrakoplov koji može djelovati i s kopna i s nosača zrakoplova, dok su Britanci preferirali teški presretač velikog dometa – Pariz se 1985. povukao iz projekta. Ta je odluka osigurala da Rafale bude gotovo u potpunosti francuski proizvod, razvijen i proizveden od strane domaćih obrambenih divova poput Dassaulta, Thalesa i Safrana. Iako je to povećalo troškove i usporilo uvođenje u službu, Francuskoj je zajamčilo potpunu kontrolu nad tehnologijom i izvozom, bez mogućnosti veta od strane drugih država.
Rafale je zrakoplov 4.5 generacije, što znači da posjeduje naprednu avioniku i softver usporediv s petom generacijom, ali bez pune "stealth" nevidljivosti. Njegova agilnost je legendarna; zahvaljujući aerodinamički nestabilnom dizajnu i digitalnom fly-by-wire sustavu upravljanja, može izdržati opterećenja od -3.6G do +9G, a u hitnim slučajevima čak i do +11G. Dva motora Snecma M88 omogućuju mu postizanje tzv. superkrstarenja (supercruise), odnosno nadzvučne brzine bez korištenja naknadnog izgaranja, što značajno štedi gorivo i povećava domet u borbenim misijama. Naoružan je širokim spektrom ubojitih sredstava: za zračnu borbu koristi rakete MICA i Meteor velikog dometa, dok za napade na ciljeve na zemlji nosi krstareće rakete SCALP EG i modularne, precizno vođene bombe AASM "Hammer".
Ono što Rafale izdvaja od konkurencije jest njegov integrirani sustav za elektroničko ratovanje SPECTRA. Ovaj sofisticirani sustav omogućuje zrakoplovu da samostalno detektira, locira i ometa prijetnje s kopna i iz zraka, dajući pilotu izvanrednu situacijsku svijest. Njegova učinkovitost dokazana je u borbenim operacijama iznad Libije 2011. godine, gdje su Rafalei djelovali bez pratnje specijaliziranih zrakoplova za suzbijanje neprijateljske protuzračne obrane (SEAD), što je sposobnost koju posjeduje vrlo mali broj lovaca u svijetu. Uz to, kombinacija naprednog AESA radara RBE2, koji može istovremeno pratiti više ciljeva, i pasivnog infracrvenog sustava za pretraživanje i praćenje (IRST) OSF, omogućuje mu da "vidi" neprijatelja bez odavanja vlastite pozicije, što je ključna taktička prednost.
Iako se u početku mučio s pronalaskom stranih kupaca, Rafale je nakon dokazivanja u borbenim operacijama u Afganistanu, Libiji, Maliju, Iraku i Siriji doživio pravi izvozni procvat. Prvi inozemni kupac postao je Egipat 2015. godine, a ubrzo su uslijedile narudžbe iz Katara i Indije, koja je nabavila 36 zrakoplova za svoje zračne snage te dodatnih 26 mornaričkih verzija Rafale M za svoj nosač zrakoplova. Grčka je također postala korisnik, a Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali su povijesni ugovor za 80 najmodernijih Rafala u F4 standardu, postavši tako najveći inozemni operater. Popis budućih korisnika uključuje Indoneziju i Srbiju, dok se za njega zanimaju i Saudijska Arabija, Irak i druge zemlje, što potvrđuje njegov status jednog od najpoželjnijih borbenih zrakoplova današnjice, o čemu pišu i portali poput The Aviationist.
Hrvatska se pridružila elitnom klubu korisnika Rafala potpisivanjem ugovora o nabavi 12 rabljenih zrakoplova (deset jednosjeda i dva dvosjeda) u standardu F3-R. Dolaskom prvih šest zrakoplova u travnju 2024. godine, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo napravilo je generacijski iskorak, zamijenivši zastarjele MiG-ove 21 jednim od najsposobnijih borbenih sustava u Europi. Ova akvizicija ne samo da drastično povećava obrambene sposobnosti Hrvatske, već je i čvrsto pozicionira unutar NATO saveza kao pouzdanog partnera.
Pakistan ih je srušio bez da su znali da ih ciljaju. Nakon toga dionice su pale 20%. I nisu se baš vratile, običan pr, kojeg je jedan sukob srušio. Kinezi su svima pokazali da njihovi avioni i rakete mogu bez problema uništiti ponos francuza. Priča je gotova, bajka završila, car je gol. Rafale je nemoćan protiv generaciju stariijh kineskih radara i raketa. Rafale je svoj život završio bez da ga je živio. Ruske kante? Zbog njih f16 u ukrajini bježi u rumunjsku. Samo potcjenjujte i dalje tuđu tehniku, i Austrijanci su gordo izjahali protiv turaka, pa ih ovi iskasapili. Kineska mudrost i dalje stoji, idi u rat kad si siguran u pobjedu.