Naslovnica Tech/Sci Tehnologija

Roboti novinari brzi su i neumorni, ali i dalje ne znaju pisati prave priče

Novinarstvo, kao ni ostali, ne može opstati bez modernih tehnoloških alata...
06. veljače 2019. u 20:12 1 komentara 95 prikaza
Roboti
Foto: Getty

Što su i kako rade roboti novinari? Izdavačka industrija, bilo da se radi o digitalnim izdanjima ili tradicionalnim tiskanim novinama, pod pritiskom je tržišta, ali i tehnologije. Poslovni modeli nisu na strani ljudi novinara, no zato jesu na onoj automatiziranih robota novinara koji doživljavaju pravi procvat. Ipak, u doba lažnih vijesti koje preplavljuju online prostor, prava kombinacija ljudske pameti i tehnologije trebala bi biti dobitna kombinacija.

Dražen K Emisija Novinarstvo u sudnici 'Olako potezanje obarača sudstva prema medijima rezultiralo zajedničkom akcijom'

Cyborg zna i brz je

No gdje to roboti novinari rade i kako? Prema najnovijim izvješćima, primjerice, jedna trećina sadržaja koju objavljuje Bloomberg News koristi neki oblik automatizirane tehnologije. Cyborg, kako je nazvan Bloombergov sustav, uglavnom pomaže novinarima u izvlačenju tisuća članaka iz izvješća o rezultatima tvrtki u svakom tromjesečju. Program može raščlaniti financijsko izvješće gotovo istog trenutka nakon što se pojavi te producirati vijesti koje uključuju najrelevantnije činjenice i brojke. I za razliku od poslovnih novinara koji smatraju da rad na pukom filtriranju podataka nije intelektualno zahtjevan, Cyborg to čini bez prigovora. Pritom je neumoran i točan.

Video - Napredno robotičko natjecanje MakeX u Zagrebu 2018.

[video: 27788 / ]

Cyborg tako pomaže Bloombergu u njegovoj utrci protiv, primjerice, Reutersa, njegova glavnog suparnika u području automatiziranih i brzih poslovno-financijskih vijesti. Pri tom i Bloomberg i Reuters sada pružaju pravi otpor novim konkurentima na polju poslovnih vijesti – hedge fondovima. Koji također upogonili umjetnu inteligenciju ne bi li što prije imali svježe poslovne podatke za svoje klijente. Naime, financijska tržišta već su odavna dokučila moć AI-ja i filtriranja hrpe podataka na pravi način, svjestan je John Micklethwait, izvršni urednik Bloomberga. Osim što robot izvještava o profitu, za, primjerice, Associated Press radi izvještaje o bejzbolskoj ligi, dok ga The Washington Post koristi za rezultate srednjoškolske lige nogometa, a The Los Angeles Times za vijesti o potresima. Proteklog tjedna pak australsko izdanje The Guardiana objavilo je prvi put članak u kojem je softver bio suautor na temu o donacijama političkim strankama.

Novine uspon velikih medija Novinarstvo postaje sve važnije, ali ne i snažnije

AP je tehnološki pionir kada se radi o novinarstvu jer su još u 2014. sklopili ugovor s Automated Insights, tehnološkom tvrtkom specijaliziranom za izradu softvera koji može generirati kratke priče. Osim što se oslanja na softver za generiranje manjih priča o ligama i koledžima, AP, kao i Bloomberg, iskoristio ga je kako bi poboljšao pokrivenost financijskih vijesti. Tako je AP s 300 članaka tromjesečno stigao na 3700.

Forbes je pak nedavno izvijestio da testira alat koji novinarima nudi sirove materijale i obrasce priča.

Dakle, razni programi postaju korisni alati u kreiranju priča i sve su popularniji, no urednici istovremeno tvrde da oni na koji način nisu prijetnja novinarima, već bi im trebali olakšati posao tako da se više ne bave pukim skupljanjem podataka i njihovim filtriranjem, već analizom i stvaranjem priče potkrijepljene podacima. Robotski generirane vijesti za sada imaju tek standardizirane rečenice u koje se ubacuju rezultati, odnosno brojevi.

Galerija - Upoznajte prvog hrvatskog industrijskog robota

Roboti
1 / 22
Osječki startup Gideon Brothers predstavili prvog hrvatskog industrijskog robota

Novinari neće nestati

– Novinarski posao je kreativan, tu se radi o znatiželji i pričanju priče, radi se o primjećivanju i istraživanju i prozivanju odgovornih za njihove greške i propuste. Radi se o kritičkom promišljanju i sklapanju činjenica u prave i vjerodostojne priče – kazuje Lisa Gibbs, direktorica u AP-u, te dodaje kako žele imati novinare koji neće trošiti energiju na dodatne nezahtjevne poslove.

KORADO KORLEVIĆ KORADO KORLEVIĆ Da, bliži se kraj naše civilizacije. Roboti će biti samosvjesni, a nas ljude uzet će kao zapis

Dosad je umjetna inteligencija bila tek tehnološki pojam kojim su se razmetale velike tehno tvrtke, no sada ulazi i u područje medija. Tehnologija je zapravo uvijek bila prisutna u izdavaštvu, a ovo je samo nova primjena koja neće tektonski promijeniti biznis. Nekoć je telefon napravio revoluciju, danas to radi AI, za deset godina bit će nešto drugo. Učinit će ga konkurentnijim, a ono što se ne smije mijenjati novinarski su standardi, kazuju medijski izdavači.

Zdravstveno osiguranje
Koliko košta zdravlje u 2019. i kako izbjeći duge liste čekanja

A1 izdvaja za Vas

  • bf2:

    pa ne znaju ni ovi naši...otvorim portal VL,a ono bombastični naslovi kojekakvih reality smeća,tu i tamo koji članak koji poziva na iseljavanje šireći dezinformacije o mitskim primanjima vani (navodno čovjek dobije zlata koliko je težak kada dođe u irsku,a svi ... prikaži još! oni silni magistri ekonomije,kulturologije,baroka moldavije nađu posao u struci...),kojekakve polu-informacije koje bi mogli protumačiti kao vijest (ako smo jako optimistični)...uglavnom jako tužno-dajte nam robote!!