Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 186
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
VELIKI INTERVJU

Rimac: Za posao s Porscheom pregovarao sam 3 godine, a kraj Zagreba gradit ćemo tvornicu

Mate Rimac
Foto: Žarko Bašić/Pixsell
1/7
20.06.2018.
u 21:00

Veliki Porsche nema praksu ulaganja u tuđe tvrtke, ali u našu je novac ipak investirao

Nakon vijesti koja je poput munje obišla svijet, a u kojoj stoji kako je u Rimac Automobile i Greyp Bikes uložio i jedan Porsche AG Mate Rimac, osnivač uspješnih tehnoloških tvrtki poznatih i po električnim superautomobilima Concept_One i C_Two dao je za Večernji list ekskluzivni intervju.

Kako je uopće došlo do suradnje u kojoj je Porsche preuzeo deset posto udjela u tvrtkama?

O ulaganju se pregovara već gotovo tri godine. Razlozi iza toga su brojni, uz administrative i due diligence, ali treba spomenuti i to da Porsche nema praksu investiranja u druge tvrtke. Osim dvije investicije u softver start-up tvrtke, ulaganje u Rimac Automobile je veliki korak i za njih i za nas. O samom procesu ću možda moći govoriti jednog dana, ali ne danas, jer je uključivalo i tehničke suradnje o kojima još ne možemo govoriti. Ono što treba naglasiti jest da je Porsche naš strateški investitor, ne isključivo financijski. Želimo biti vrlo jasni da ćemo i dalje surađivati s drugim klijentima i da Porsche neće imati pristup informacijama o projektima koje radimo za konkurentske tvrtke, poput Aston Martina...

Ugovor vjerojatno ima i tehnološku stranu. Možemo li znati o čemu se radi?

Automobilska industrija je ogromna i konzervativna. Mi ne proizvodimo jednostavne elemente, nego „srce“ automobila – one komponente koje mijenjaju benzinski motor. Osim što su ti sustavi važni za sam karakter i osobine automobila, oni su vrlo veliki postotak proizvodne cijene te sigurnosni elementi. Takve sustave proizvođači automobila obično ne povjeruju vanjskim tvrtkama, a pogotovo ne mladom start-upu. Steći povjerenje naših klijenata da radimo toliko kritične i važne elemente za njih su naše najveće dostignuće. Porsche je izvrstan fit jer uz snažno okretanje prema električnim automobilima, targetiraju i vrlo visoke performanse i kratka vremena punjenja – u čemu smo mi vrlo jaki. Njihov glavni cilj je imati nas kao partnera za razvoj hibridnih i električnih vozila te proizvodnju ključnih komponenti.

Kolika je sada ukupna vrijednost svih dosadašnjih investicija te hoće li biti i treće runde?

Porsche je kupio udio od 10% u Rimac Automobilima. Tvrtka je po kunskoj vrijednosti značajno premašila „unicorn“ status, no već sada pregovaramo s drugim investitorima o višestruko većoj procjeni vrijednosti firme. Do sada su investitori u tvrtku uložili gotovo 60 milijuna eura.

U nedavnom izlaganju rekao si kako automobile više nećemo posjedovati niti ćemo ih voziti. U naprednijim zemljama taj je trenutak vrlo blizu. No, što je s nama, čini se da ovdje nikoga to ne zanima previše?

Elektrifikacija vozila i korištenje autonomnih vozila je neminovna budućnost. Automobilska industrija se danas mijenja više i brže nego u posljednjih 50 godina – za 20 godina nećemo više kupovati niti voziti automobile. To je novi model osobne mobilnosti koji će potpuno preokrenuti poslovanje automobilske industrije, a Hrvatska će, kao i ostale zemlje, prije ili poslije doživjeti te promjene.

Kada smo kod tehnologije, možemo li doznati nešto više o električnom Jaguaru u kojem su se vozili Harry i Meghan, kako je Jaguar završio na kraljevskom vjenčanju?

Jaguar E-type je kultni auto, mnogi tvrde i najljepši auto ikad proizveden. Velika je odgovornost bila sudjelovati u konverziji ove ikone na električni pogon na način da tržište i fanovi pozitivno prihvate promjenu. Ponosni smo surađivati s velikim partnerima iz autoindustrije na zanimljivim projektima, ovo je jedan od takvih.

Hoće li se kapaciteti za proizvodnju novog C_Two širiti, u kojem omjeru, koji je planirani ritam proizvodnje C_Two?

Prve isporuke modela C_Two su 2020. godine kao što je i najavljeno, do tada će se naši proizvodni kapaciteti značajno proširiti. Na trenutačnoj lokaciji ulažemo u povećanje prostora, ali radimo i na novim lokacijama. Uspostavljamo proizvodne linije za pojedine projekte poput serijske proizvodnje baterijskih paketa i ostalih ključnih sustava za neke od naših klijenata.

Jesu li u planu neki novi, možda jeftiniji modeli? Ili je to za sada to pa ćemo vidjeti možda neki Concept_Three?

Imamo dugoročne planove, no prvi cilj je realizirati globalnu homologaciju, proizvodnju i isporuku C_Two, predstavljanog ranije ove godine. Veliki su izazovi pred nama samo u tom projektu. Velike serije planiramo postići kroz naš program razvoja i proizvodnje komponenti – pogonskih i baterijskih sustava, infotainmenta i drugih sustava. Već sam puno puta objasnio zašto nije realno očekivati da proizvodimo automobile za hrvatski džep pa stoga neću ići u detalje – samo ću reći da je Tesla do sad uložila preko 15 milijardi eura i ima 30.000 zaposlenika pa i dalje ne proizvode automobile za „hrvatski džep“.

Svaki put kada razgovaramo, spominje se nova lokacija. Ima li kakvih pomaka?

Moj cilj od samih početaka je realizirati ideju, san o uspješnoj automobilskoj kompaniji, baš ovdje u Hrvatskoj. Unatoč i usprkos svemu. I dalje ćemo stvarati radna mjesta za naše ljude, proizvoditi autentične automobile i tehnologiju te privlačiti sjajne investitore kao što je to Porsche i time otvarati vrata i ostalim tvrtkama sa sjedištem u Hrvatskoj. Uz Svetu Nedelju, otvorili smo lokacije u Splitu i Osijeku, ali i aktivno radimo na izgradnji nove tvornice u blizini Zagreba.

Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Koliko ljudi zapošljava tvrtka, koliko je planirano da ljudi radi u Rimac Automobilima i Greyp Bikesu, koji je omjer domaćeg i stranog osoblja?

Rimac i Greyp zajedno broje već 400 ljudi, a planovi su nastaviti intenzivno zapošljavati. S obzirom na to da se kod nas unutar jedne ograde odvija čitav razvoj i proizvodnja: od skice do gotovog automobila, trebamo ljude raznih profila. Zapošljavamo puno mladih ljudi željnih znanja i vrijednog iskustva kakvo rijetko gdje mogu dobiti, ali i mnoge međunarodne stručnjake u svojim područjima. U Hrvatskoj naravno ne postoji iskustvo u razvoju automobila i njegovih ključnih komponenti pa ljude s iskustvom ili možemo stvarati godinama u firmi, ili dovoditi iz zemalja s automobilskom industrijom. Od ukupnog broja ljudi otprilike deset posto čine stranci koji dolaze sa svih strana svijeta, trenutačni “sastav” Rimac Automobila je vrlo raznolik i na to smo ponosni. Zapošljavamo čak 26 nacionalnosti: Italija, BiH, Pakistan, Latvija, Španjolska, Indija, USA, Njemačka, Srbija, Meksiko, Brazil, Šri Lanka, Grčka, Koreja, Litva, Mađarska, Slovenija, Češka, Francuska, Austrija, Irska, Kanada, Rumunjska, Crna Gora…

U Hrvatskoj nema velikih automobilskih kompanija. Što možeš po tom pitanju zaključiti iz kontakata sa stranim proizvođačima?

Hrvatska kao država nije privukla niti jednog proizvođača automobila u svojoj povijesti dok su zemlje u okruženju dovele na desetke ogromnih investicija u proizvodne pogone te kao rezultat gledamo s čuđenjem rang-liste rasta, konkurentnosti i drugih pokazatelja gdje nas zemlje koje su bile daleko iza nas po razvijenosti, davno i debelo prestižu. Proizvođači su u te zemlje išli prvenstveno zbog jeftinije radne snage, dok je danas njihov doprinos u tim zemljama puno širi. Zemlje su danas poput tvrtki – jedna se protiv druge natječu i svojim ponudama pokušavaju privući najbolje investitore. Ako nisi konkurentan – neće doći. Porscheova investicija bi se mogla gledati i kao prva izravna investicija velikog proizvođača automobila u Hrvatsku, ali ne zbog jeftine radne snage, nego zbog tehnologija budućnosti i vjeru u ljude koji stoje iza tvrtke. Osobno radim na tome da za Hrvatsku bude višestruke koristi od našeg položaja i otvorenih vrata kod naših partnera od samih Rimac Automobila, ali o tome drugog puta…

Jednom si mi rekao kako Rimac Automobile vidiš kao jedan samoodrživi Google. Koliko ste daleko od tog cilja?

Tvrtka se transformira iz maloserijske proizvodnje u velikoserijsku, što je ogromna promjena apsolutno svega što radimo – od organizacije, procesa, prostora, strojeva, tehnologija pa do načina razmišljanja. Za to su potrebne ogromne investicije i ovo sigurno nije posljednja runda. Ovo partnerstvo jedan je od važnih koraka prema ostvarivanju našeg cilja: postati vodeći dobavljač tehnoloških rješenja za tržište za električnih automobila visokih performansi te proizvođač najuzbudljivijih sportskih električnih automobila. Ipak, stvaranje ozbiljnog dobavljača u automobilskoj industriji i proizvođača sportskih automobila je izazov za cijeli život pa imamo još dug put pred sobom.

Mate Rimac
1/39

Komentara 118

DO
Donald
21:47 20.06.2018.

Bravo gospodine Rimac, ,činite za Hrvatsku jako velike stvari, a jedna od najvažnijih je da ste svjetli primjer uspješnog poduzetnika, koji pokazuje da se može, samo ako se hoće. Sa takvima kao Vi Hrvatska ima, ako Bog da, vrlo izglednuu budućnost. Nadam se da ćete tako motivirati mnoge druge mlade da budu aktivni i maštoviti u stvaranju vlastite budućnosti. Još jednom, čestitam.

AD
adrian
21:58 20.06.2018.

Veliki Hrvat = zavidan i zajedljiv na svačiji uspjeh. Mate, nemam ništa od toga što ti radiš, niti ću imati, ali srce mi je veliko kao kuća kada vidim da uspjevaš!! Ponajviše imajući na umu da te ovi saborski lešinari nisu još uspjeli oguliti

DU
Deleted user
21:49 20.06.2018.

zarac i dežurni okot na aparatima.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije