Naslovnica Tech/Sci Tehnologija

Čitamo više nego ikad prije, ali ne knjige, nego Facebook i igramo Candy Crush

- 21. stoljeće nije stoljeće nacija, nego stoljeće globalizacije. Onaj tko tako razmišlja pobjeđivat će sljedećih 10-20 godina – poručuje poznati svjetski govornik, Šveđanin Fredrik Härén
25. rujna 2015. u 13:05 1 komentara 1009 prikaza
combis
Foto: Combis
Pogledajte galeriju 1/3

Iako nas izbjeglička kriza vraća u realnost u kojoj su granice između zemalja još uvijek vrlo postojane, upravo mogućnost da se nadiđu granice i ponude sadržaji i tehnologije koje će biti globalno primjenjive polazište je za poslovnu konkurentnost. Na tom tragu su poruke svjetski poznatog govornika Fredrika Häréna, Šveđanina sa singapurskom adresom.  

– 21. stoljeće nije stoljeće nacija, nego stoljeće globalizacije. Onaj tko tako razmišlja pobjeđivat će sljedećih 10-20 godina. Živimo u vrlo zanimljivim vremenima i usred velikih promjena. Stvari koje su prije bile nemoguće danas postaju moguće. Već 20 godina bavim se promocijom poslovne kreativnosti i mogu reći da je digitalna revolucija dugo već aktualna tema u poslovnom svijetu, no sada se to konačno i događa – poručio je Fredrik Härén u nadahnutom predavanju "Svijet brzih promjena" na poslovno-tehnološkoj Combis konferenciji u Šibeniku. 

Što može ponuditi hrvatska tvrtka?

Härén je na svom prvom gostovanju u Hrvatskoj govorio je o promjenama koje se događaju u svijetu te savjetovao sudionicima Combis konferencije da budu što više fokusirani na kreativno razmišljanje i razmišljanje izvan granica.

– Da sam hrvatski poduzetnik, ne bih razmišljao na način ''Kako moja hrvatska tvrtka može promijeniti svijet'.' Pitao bih se: ''Kako moja tvrtka može pomoći svijetu da postane bolji?'' Fokus treba biti stavljen na rješenja, a ne na zemljopisnu lokaciju. Poslovni svijet ne zanima odakle dolazite – njega zanima ono što mu nudite. Pobjednici današnjice i sutrašnjice bit će ljudi, odnosno tvrtke koje su sposobne misliti izvan granica. Ako u Hrvatskoj ima dosta takvih ljudi – to je dobro za Hrvatsku. Mislim da se na takvo razmišljanje prije može naići kod ljudi iz manjih zemalja, jer velike zemlje imaju i veće tržište unutar vlastitih granica te nemaju toliku potrebu misliti na spomenut način – ocijenio je Härén koji je to potkrijepio i primjerom švedskog kulinarskog nacionalnog tima koji redovito osvaja medalje na kulinarskim olimpijadama baš zato što uzimaju najbolje iz najpoznatijih kulinarskih nacija i potom nude svoje originalne kombinacije. 

Čitamo više, nego ikad prije, ali ne knjige nego – Facebook

Kao čest putnik i gost brojnih aerodroma po svijetu Šveđanin ističe da je malo zabrinut što više po čekaonicama ne vidi ljude kako čitaju novine, nego 9 od 10 ljudi danas umjesto papira zuri u svoje mobitele. 

– Sve što smo radili na papiru, novine, novac, slike, sve je otišlo u digitalno. Osim notesa za bilješke i WC papira. Sljedeća generacija preskočit će bilježnicu, upotrebljavat će Evernote i digitalne servise. Knjiga je mrtva i to je loše jer ljudi knjigu zamjenjuju Candy Crushom. Ljudi čitaju više nego ikad prije, ali čitaju Facebook objave i gledaju video. Prije smo postajali pametniji jer smo pročitali neku dobru knjigu. Ne mislim da su ljudi bolji jer igraju Candy Crush. No, vjerujem da će u sljedećoj fazi doći pametnije igre iz kojih ćemo moći nešto više naučiti. 

Djelić originalnosti

Goran Car, direktor strateškog područja za integrirana IT rješenja i usluge u Combisu, istaknuo je kako digitalno doba zahtijeva da se promijene svi bez iznimke.

Digitalizacija nije samo upotreba interneta i mobilnih aplikacija, ona mijenja način rada i proizvodnje, potrebna radna mjesta, uspješne poslovne modele, proizvode koje tržište želi. Danas se društvo mijenja bez zaustavljanja. Stalno stižu nove tehnologije i novi poslovni modeli, a to donosi disruptivne promjene u industriji. Teško je planirati gdje ćete biti danas, a kamoli za dvije-tri ili čak pet godina. Hrvatska je još i malo tržište pa moramo stvarati dodanu vrijednost i izvoziti. Svjedoci smo trenda da nam sve više mladih odlazi iz zemlje, a velik broj tvrtki radi kao najamna snaga. Outsourcing strancima može biti primamljiv, ali zapravo time ne stvaramo dodatnu vrijednost, nego vrijednost odlazi izvan zemlje. Time postajemo zemlja tek nogometa i turizma. Zato smatramo da je budućnost u vlastitim rješenjima, s ''twist of lemon'' – djelićem originalnosti koja nas čini zanimljivim i kompetitivnim", rekao je Car i predstavio Combisov program internog startupa – neostartup.

– Neostartup, kako smo mi nazvali model internih startupova, upotrebljava postojeće resurse i znanja Combisa, ali timu koji je unutar startupa istodobno daje slobodu u izradi i generiranju novih rješenja koja sutra mogu postati relevantan produkt", dodaje Car.

Na taj način Combis omogućuje svojim zaposlenicima da se unutar svog radnog vremena mogu baviti i drugim idejama i rješenjima izvan svog osnovnog zadataka. 

Vrhunski predavač koji je na hit-ideju došao iz – panike

Fredrik Härén uvršten je među švedske top-predavače svih vremena. Härén je Certified Speaking Professional (CSP), među 700 govornika na svijetu te Certified Global Speaking Professional (GSPGlobal) koje čini društvo od samo njih 30 u cijelome svijetu.

Održao je više od 1500 predavanja u više od 60 zemalja (samo je prošle godine gostovao u 30 različitih zemalja na pet kontinenata). Autor je devet knjiga, uključujući ''The Idea Book'', koja je uvrštena u publikaciju "100 najboljih poslovnih knjiga svih vremena". Njegova druga najpopularnija knjiga, ''The Developing World'', ispituje kreativnost, snove i znatiželju kako poslovanje postaje sve kreativnije, ali i zamke na koje se nailazi ako se ne razumije svijet koji nas danas okružuje. Fredrikova najrecentnija knjiga ''One World. One Company'' bavi se temom što to znači biti uistinu globalna kompanija.

No, čak i takav vrhunski stručnjak katkada treba sreću za uspjeh. Nakon predavanja u Šibeniku na koji je stigao na poziv hrvatske tvrtke Combis, regionalnog sistem integratora, Šveđanin je otkrio kako je zapravo došao na ideju svoje hit-knjige "The Idea Book", koja je napola knjiga, a napola bilježnica za unos ideja. 

– Održao sam govor za jednu švedsku tvrtku i htjeli su naručiti i 400 komada moje knjige. No, ja nisam imao knjigu pa sam je krenuo pisati u ubrzanom roku i kad sam završio, imao sam premalo stranica. Iz panike sam na brzinu odlučio u sredini objaviti samo prazne stranice. Nisam znao da će to na kraju ispasti odlična ideja. Imao sam sreće – priznao je Šveđanin. Knjiga se na kraju prodala u 250.000 primjeraka. 

Husky – big data rješenje za bolje praćenje korisnika

Na Combis konferenciji predstavljena je nova Combisova Big Data platforma – Husky. Ovo rješenje koristi se u analizi mrežnog prometa mobilnih operatera za potrebe unaprjeđenja kvalitete usluge te kao dodatan izvor novih vrijednih informacija u procesu planiranja proširenja mreže.

– Husky je višedimenzionalni uvid klijenta u način kako korisnik koristi njihovu mrežu i usluge te prati i što taj korisnik kaže o usluzi na društvenim mrežama. Daje sliku o našim korisnicima koju prije nismo uračunavali – rekao je Ivan Gabrić, predsjednik uprave Combisa. 

Ove informacije i uvidi pomažu operateru da precizno investira u proširenje mrežne infrastrukture s naglaskom na zadovoljstvo korisnika usluge. Husky prikuplja i obrađuje podatke i iz drugih izvora kao što su demografski podaci, Google Places, Twitter i slično kako bi pružio novi uvid i spoznaje o ponašanju korisnika. Tako dobivene spoznaje izravno su iskoristive u području maloprodaje, poslovanja turističkih agencija ili u javnom sektoru.

Valamar
Prilika za posao
Ovo je troje mladih koji rade u turizmu, evo zašto su zadovoljni i žele ostati u Hrvatskoj