Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Tech/Sci SMART - Pogled u tehnološku sadašnjost i budućnost

Banke trebaju tehnološke inovacije za opstanak

Banke više ne mogu tek ostati pri svojoj primarnoj zadaći osiguranja i čuvanja novca za potrošače, već im moraju pružiti cjelovite usluge koje moraju biti lako dostupne, brze i jednostavne za korištenje.
07. lipnja 2021. u 09:21 0 komentara 123 prikaza
Fintech kompanije
Pogledajte galeriju 1/3

Jednostavnost, brzina i sigurnost plaćanja ono su što potrošači očekuju od svojih banaka i ostalih financijskih institucija. Upravo ti zahtjevi potrošača u promjeni načina plaćanja temelj su za sve veću digitalizaciju financijskog sektora i primjenu tehnoloških inovacija. Jer banke više ne mogu tek ostati pri svojoj primarnoj zadaći osiguranja i čuvanja novca za potrošače, već im moraju pružiti cjelovite usluge koje moraju biti lako dostupne, brze i jednostavne za korištenje. 

Iako je pandemija donijela još jednu krizu, već znamo da su online kupovina i mobilno bankarstvo doživjeli procvat u proteklih godinu dana. Prema nekim procjenama, pandemija koronavirusa ubrzala je primjenu modernih tehnologija i digitalizaciju čak za pet godina. Između ostalog, te nove navike stečene tijekom lockdowna neće nestati, a više od trećine potrošača planira nastaviti s plaćanjem putem mobitela i interneta. Tako da oni koji žele da se nastavi rast njihovih usluga svojim klijentima moraju omogućiti da sve poslove mogu obaviti na ‘daljinu’, putem mobitela i ostalih uređaja, a pritom ih moraju sigurno povezati sa svima od kojih usluge kupuju ili ih prodaju. Osim toga što usluge moraju biti što jednostavnije i brze, cijela transakcija mora biti sigurna.

Stoga je ‘brak’ financijskih institucija i IT industrije neminovan, pandemija je postavila nove standarde, ubrzala promjenu navika ljudi i stavila pred financijski sektor niz zahtjeva koje ne mogu odlagati žele li opstati na tržištu. Usto, pojavljuje se mnoštvo novih inovativnih fintech kompanija koje svojim uslugama zaobilaze tradicionalne načine bankarenja i mijenjaju način plaćanja.

Otvoreni za nove tehnologije

Boris Vujčić, guverner HNB-a, smatra da su građani Hrvatske otvoreni za nove tehnologije i da će korisnici u budućnosti biti i znatnije na dobitku jer će se banke sve intenzivnije prilagođavati potrošačima i njihovim potrebama, a orijentiranost prema korisniku bit će posebno vidljiva upravo u digitalnom, tehnološkom pristupu. – Budućnost bankarstva vezana je uz inovacije i digitalizaciju – istaknuo je Boris Vujčić na nedavno održanoj online panel-raspravi DisscusIT ‘Inovacije za bolje društvo’ koju je organizirao Combis. Glavni direktor Combisa Goran Car istaknuo je da tehnologija može gotovo sve, ali od iznimne je važnosti digitalna vizija i motivacija, odnosno odgovor svake banke na pitanje što točno želi postići uz pomoć tehnologije. “Nama u IT industriji, pa tako i u Combisu, cilj je pokrenuti razgovor o važnim temama i edukaciju kako bismo postali svjesniji da tehnološkim inovacijama možemo pozitivno utjecati na društvo”, ističe Car.

Financijski sektor, dakle, kroči u smjeru sve intenzivnije primjene tehnoloških inovacija, što će uz djelovanje pandemije COVID-19 koja intenzivno mijenja navike ljudi, snažno utjecati na preobražaj ove industrije u godinama koje dolaze, osnovna je poruka online panela.

Nives Sandri 5G je peta generacija mreža za mobilne, ali prva generacija za industrijske korisnike

Predsjednica uprave RBA banke Liana Keserić naglasila je, pak, da banke teže scenariju u kojem korisnici odmah, pri prvom susretu s nekom uslugom osjete da je mogu ugodno i jednostavno koristiti. Ako se to ne dogodi, nestaje interes, čak i ako aplikacija sadrži brojne prednosti i funkcije, kaže Keserić koja pozitivno gleda na trendove digitalne transformacije u bankarstvu. “Klijenti danas očekuju da svoje poslovanje s bankom mogu obavljati s bilo kojeg mjesta, i to brzo i digitalno. A mi svojim klijentima želimo omogućiti upravo to, nudeći im transparentne i lako razumljive proizvode po atraktivnim uvjetima, kao i iznimnu uslugu i digitalno korisničko iskustvo”, rekao je Roberto Bitunjac, član uprave za tehnologiju i operativne poslove Sberbanke. Goran Car, član uprave i glavni direktor Combisa, istaknuo je da tu kompaniju zanima tehnologija ispod svih fintech tema, dok je njihov način rada u prvom redu partnerski pristup kompanijama što znači da zajednički gledaju kako najbolje iskoristiti tehnologiju ne samo kad je riječ o tvrtkama s kojima rade, već i krajnjim korisnicima financijskih usluga.

Koja je sve to tehnologija

Količina rješenja i usluga koje Combis ima spremne za korisnike, prema riječima Gorana Cara, golema je i teško ih je popisati, no izdvojit ćemo trenutačno najaktualnija rješenja poput Clouda po kojem je Combis poznat u čitavoj regiji. Banke su, kao i tvrtke u ostalim industrijama, prepoznale kakvu vrijednost korištenje servisa iz Clouda može imati za njihovo poslovanje.

No kao i u drugim, strože reguliranim industrijama prihvaćanje Clouda u velikoj mjeri ovisi o samom regulatoru i pravilima koja se nameću, no isto tako, često se zapinje i na samoj interpretaciji pravila.

Neke su banke u Hrvatskoj već odavno pronašle način kako zadovoljiti zahtjeve regulatora, a da istodobno iskoriste prednosti Clouda. Najčešći su primjeri korištenja kolaboracijskih rješenja u Cloudu, jer se u tom slučaju ipak ne radi o ‘core’ informacijskim sustavima banaka, pa je i same zahtjeve regulatora jednostavnije ispuniti. U posljednje se vrijeme, a osobito u vrijeme pandemije, pojavljuje i sve više manjih banaka koje kreću prema korištenju kolaboracijskih platformi koje su pogodne za rad od kuće, dok su sami podaci i dalje na ‘on-premise’ sustavima banke. Treba napomenuti da pružatelji Clouda osiguravaju korisnicima sve potrebne preduvjete da se mogu ispuniti svi zahtjevi vezani uz sigurnost korištenja Cloud usluga, privatnost i sve ostalo što regulator nalaže. Što se tiče korištenja infrastrukture u Cloudu, tu je razina prihvaćanja puno manja, no mogu se primijetiti trendovi u kojima se, dok je core business infrastruktura i dalje on-premise, počinju koristiti servisi kod kojih nema smještaja samih poslovnih podataka u Cloudu poput sigurnosnih rješenja, rješenja za nadzor i upravljanje, automatizaciju procesa i slično.

Davor Runje, Hajdi Ćenan, Božidar Pavlović, Tin Težak PREDLAŽU OLAKŠICU OD 75 % Zaboravite štednju i kupnju nekretnina, IT poduzetnici preporučuju novu vrstu ulaganja

Combis korisnicima može ponuditi osmišljavanje idealnog Cloud sustava za svaku pojedinu tvrtku u financijskoj instituciji jer njihov pristup kreće od procjene, takozvanog Cloud Assessmenta, uz pomoć kojeg se prelazak u Cloud bilo koje vrste provodi na način koji je prilagođen početnim okolnostima tvrtke. A potom slijedi sam odlazak u Cloud, njegovo održavanje, prilagođavanje i nadograđivanje.
Jedno od rješenja je i automatizacija robotskih procesa (RPA – Robotic Process Automation) - softver za automatizaciju repetitivnih poslovnih operacija čija primjena donosi smanjenje troškova i povećanje efikasnosti te općenito ubrzanje poslovanja.
Uz pomoć RPA sustava mogu se automatizirati zadaci koji se često obavljaju ručnim unosom, zatim popunjavanje i kopiranje iz Excel formi, ali i svi zadaci i procesi kod kojih nije potrebna subjektivna procjena odnosno odluka čovjeka. RPA sustavi primjenjuju se u različitim financijskim uslugama, ali i službama za korisnike, računovodstvu i ljudskim resursima.

Sva lica sigurnosti

Proaktivnost u odnosu prema kibernetičkoj sigurnosti sve više se ističe kao prioritet, posebice ako gledamo da je dosad najučestalija praksa za zaštitu bila gradnja većih sigurnosnih zidova oko ICT infrastrukture. Kako bi se centralizirali prevencija, detekcija i odgovor na sigurnosne prijetnje, uspostava vanjskog sigurnosnog operativnog centra zapravo je logičan korak za tvrtke koje žele unaprijediti zrelost svog sustava kibernetičke sigurnosti. Combisov sigurnosni operativni centar upravo je ono što sugerira njegovo ime – lokacija s timom stručnjaka posvećenih kibernetičkoj sigurnosti za kompanije.

Njegov je cilj otkriti, analizirati i odgovoriti na cyber incidente koristeći spoj vještina i (zahtjevno stečene) ekspertize, tehnoloških rješenja i dobro uspostavljenih procesa. Sigurnosni operativni centar usko surađuje s timovima s ciljem da se sigurnosni incidenti rješavaju i kontroliraju bez odgađanja. Isto tako, centar prati abnormalne aktivnosti na krajnjim točkama sustava, na mrežama, poslužiteljima, bazama podataka, aplikacijama i web-mjestima te je odgovoran za prepoznavanje, analizu, obranu i prijavljivanje takvih prijetnji.

Vanjski sigurnosni operativni centar pruža i usluge poput prikupljanja obavještajnih podataka o prijetnjama, odgovora na incidente, sigurnosne analitike, otkrivanja naprednih i trajnih prijetnji na mreži i izvlačenja podataka. Uz sigurnosno operativni centar, kroz 30SEC Combis je objedinio sva rješenja i usluge za cyber sigurnost

auti nedopušteni
Razgovarali smo s čovjekom koji je dovezao Smart na Susak: Jedno me najviše zasmetalo...
Hrvatski Telekom
Prijenos signala
HT ima optičku infrastrukturu koja pokriva udaljenost od Zemlje do Mjeseca
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.