Naslovnica Tech/Sci Tehnologija

Ableton, hardver koji kontrolira glazbu

Live je instrument za nastupe uživo, ali i alat za komponiranje, aranžiranje, miksanje
 te masteriranje
16. ožujka 2014. u 18:00 1 komentara 1104 prikaza
Tomo in der Mühlen
Foto: Nina Đurđević/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/4

Nije bilo lako biti DJ. Ako klub gdje nastupate nije bio baš opremljen, gramofone i CD playere nosili ste sa sobom. Uz standardnih nekoliko kašeta s vinilom i magnetom. Ovisno o tome koliko ste dug nastup dogovorili. I onda je došlo digitalno doba, čista revolucija. Sve je na nekoliko diskova, skreča se digitalno, a glavna je utrka proizvođača profesionalne opreme napraviti digitalnu radnu audiostanicu, Digital Audio Workstation, koja će omogućiti da se bavite samo glazbom i koja će gotovo potpuno isključiti fizički rad. No to nije značilo da revolucije više ne može biti. Itekako može. Ableton je njemačka tvrtka smještena u Berlinu. Oni proizvode softver za glazbenu produkciju koji se zove Live, i to u nekoliko verzija. Po tome sigurno nisu jedini niti su prvi, ali taj je Live najbolji u svojoj branši. Umjesto da bude običan sekvencer, Live je zapravo instrument za nastupe uživo podjednako kao što je i alat za komponiranje, aranžiranje, miksanje i masteriranje. Live je ujedno i prvi takav softver koji može automatski uskladiti ritam pjesme s drugim umiksanim ritmovima.

Live je nedavno izašao u svom devetom izdanju i jedina stvar koja je priječila glazbene DJ-e i producente bio je nedostatak pravog hardverskog kontrolera. Softver se instalira na Windowse ili Mac i jasno je da se preko tipkovnice kakvog Maca ili PC-a ne može koristiti kako spada. Live se naveliko koristi i u Hrvatskoj pa smo za prezentaciju njegovih mogućnosti zamolili poznatog glazbenog producenta Tomu in der Muhlena. I on nas je iznenadio, donio je hardver koji potpuno mijenja ne samo doživljaj Livea nego i glazbenog nastupa te produkcije u cijelosti.

– Da, Live se može instalirati i na Windowse, ali svaki producent u pravilu koristi Mac – objašnjava nam vadeći iz torbe svoj iBook.

– Sve je to super, no teško je bez vanjskog kontrolera koristiti ga kako treba iako je Liveu intuitivnost najjača strana. Postoji niz poznatih tvrtki koje izrađuju takav hardver, njih čak 30, poput Akaija, ali tek kad je Ableton osmislio svoj kontroler, to je bilo to. Ovo je Push – gotovo s ponosom pokazuje robusno izrađenu, tri kilograma tešku, matiranu napravu s tipkovnicom nalik na šahovsku ploču, s ravno 64 polja. Tri kilograma tešku spravu za Ableton je izradio Akai, ali samo izradio. No toj tvrtki Push duguje izuzetno pogođen feeling tipki, pametno smještanje svih kontrolera, jer Push ima dodatnih 16 tipki na glavnoj tipkovnici te potenciometre različitih namjena.

– Ono što je najbolje jest što svaki miks kontrolirate od početka do kraja. Cilj je bio odvojiti kreativni proces pri stvaranju i puštanju glazbe od ekrana laptopa. Po meni, uspjeli su u tome jer nikada lakše mi nije bilo semplirati neku pjesmu nego s Pushom. Dobar DJ znat će zašto publika ne voli pojedinu pjesmu, a s Pushom će tu istu pjesmu iznimno lako moći aranžirati jer iz nje naprosto može izbaciti ono što je po njegovu mišljenju kvari. Evo, ovaj Ladies Night mogu pustiti na nekoliko različitih načina, stara pjesma postaje potpuno novom. Posebna je fora ujednačavanje beatova i loopova s ritmom pjesme, to Push radi automatski i to ne može nijedan drugi kontroler raditi uživo, “on the fly” – kaže Tomo.

Iako se možda ne može reći da je Push klasični glazbeni instrument, on je zasigurno alat uz pomoć kojeg sada nastaju najbolje glazbene ideje umjesto, kao donedavno, klavijatura. Uz Push lako baratate klipovima, sofisticiranim sekvenciranjem ritmova, on automatizira i olakšava upotrebu Livea. Prekrasno je dizajniran te integriran s Liveom ne ostavlja puno prostora ostalim sličnim uređajima. No ako nemate toliko visoke zahtjeve čije bi savladavanje omogućio Push, ima i drugih metoda upravljanja Liveom. To možete činiti, recimo, iPadom. Za to možete koristiti neku od zaista brojnih aplikacija. Tomo koristi TouchAble, uočit ćete – Able(ton). Ta aplikacija tvrtke Zerodebug, također iz Berlina, emulira sve ono najbolje što nudi sam Push. Razlika je što sučelje na kojem radite dizajnirate sami. Ostalo je manje-više isto.

rajko dukmić kao ćiro i mlinka Rajko Dujmić i Zrinko Tutić pokreću projekt "Muzika zabavna" roditelji ive josipovića U zagrebačkom domu roditelja Ive Josipovića Josipovićevi roditelji: Curice je imao već od osnovne škole

Usto Tomo koristi i Novaton uz pomoć kojeg napunite iPad zvukovima i klipovima pa svirate preko simulirane tipkovnice s ekrana. E sad, da ne biste pitali što je sa skrečanjem, i za to postoji digitalno rješenje iako je ono već pomalo tradicionalno. Novozelandska tvrtka Serato izrađuje više različitih softvera za emulaciju glazbe, i to tako da ona bude što sličnija tonovima kakve smo nekada slušali s vinila. Prvo Itch i Scratch Live, a sada DJ gotovo su potpuno uspjeli imitirati originalni vinilni scratch. No i to sada polako prelazi u kategoriju fetiša jer kontroliranje glazbe vinilom sve se manje koristi zbog velike popularnosti elektroničke plesne glazbe. Electronic Dance Music DJ-i tako najčešće koriste Traktor tvrtke Native Instruments, inače vrlo poznate u svijetu profesionalnog zvuka. Traktorom je savršeno riješeno kontroliranje house/techno i druge elektroničke glazbe. Traktor i Serato koriste zaista najveći svjetski DJ-i i samo uz pomoć njih zarađuju milijunske iznose. Sam Push košta oko četiri tisuće kuna, što za nekog tko se ovim poslom bavi ozbiljno ne bi trebao biti problem s obzirom na to što sve omogućuje, ističe Tomo in der Muhlen.

Biznis akademija
PROMO
Besplatne video edukacije o digitalnom poslovanju
  • matija.matosevic.1:

    ma zabadava cijela ta oprema kad vecina dj-a ne zna odabrati bar dvije pjesme zaredom za zabavu ili su nepismeni u poznavanju raznih stilova glazbe... nekada smo sa dvije prave kasete imali festu do jutra... :) misle da je umjetnost ... prikaži još!t izmiksati dvije pjesme u ritmu ili mrcvariti pjesmu sa silnim efektima... osim toga najbolja glazba je 70´s i 80-ih :) ne znaju napraviti novi hit nego samo remixiraju stare i unistavaju pjesme, ja bih ih tuzio odmah :P poludim od uvoda 3 min samog bubnjanja pa onda tek pocnu prvi taktovi necega... :)