Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Premium Kolumne

Priča o dolasku Volkswagena samo je politički atraktivna

Hrvatskoj Vladi pametnije bi bilo pomagati aktivnosti u proizvodnom lancu autoindustrije koje već imamo
24. listopada 2019. u 17:00 6 komentara 1782 prikaza
Volkswagen predstavio prvi auto iz električne obitelji i novi vizualni identitet
Foto: Bojan Arežina
Pogledajte galeriju 1/3

Prije petnaestak godina jedan me ljubazni visoki dužnosnik Zagrebačke županije vozio automobilom prema Vrbovcu. Kad smo u Svetoj Heleni skrenuli s autoceste pokazao je rukom na velike neobrađene površine uz cestu i rekao: “Ovdje ja vidim veliku novu tvornicu automobila jednoga dana”.

Ilustracija Automobilski div u RH? Hrvatska ulazi u bitku za Volkswagenovu novu tvornicu

U međuvremenu tvornice automobila zaobišle su Hrvatsku (pretvorivši je u tipičnu “zaobiđenu regiju”, kako bi rekla Jane Jacobs) i ugnijezdile se u Sloveniji, Mađarskoj ili Slovačkoj. Ovih dana ponovo se priča i piše kako bi u Hrvatskoj svoju tvornicu automobila mogao podići njemački div Volkswagen. No, za razliku od prije 15-20 godina, danas je tvornica automobila upravo onakva privredna djelatnost kakvu si Hrvatska ne bi trebala željeti, a još manje bi je trebala financirati. Političari, naravno, ne misle tako.

“Dovesti” Volkswagen, Renault ili Toyotu u Hrvatsku za njih bi bio veliki politički uspjeh jer automobili u narodu bude strasti, s njima se puk lako identificira. Takva bi tvornica masovno zapošljavala, angažirala bi male i srednje velike lokalne kooperante, plaćala bi poreze i doprinose lokalnoj i široj zajednici. No, oni koji nemaju predodžbu o tome kako u jednoj maloj zemlji u razvoju zaista izgleda proizvodnja automobila za neku multinacionalnu korporaciju trebali bi to otići vidjeti u Novom Mestu. Nema tu glamura. Glavni posao obavljaju roboti i automati, izrađeni negdje u inozemstvu, baš kao i softver koji njima upravlja, kao što su automobili i dizajnirani negdje drugdje, a i prodaju se pod inozemnom markom. Tvornici je povjeren uglavnom fizički rad, a on je strahovito iscrpljujući, prljav, opasan po zdravlje i – slabo plaćen.

Kada podižu svoje tvornice u nerazvijenim ili zemljama u razvoju međunarodne korporacije računaju s njihovim nižim nadnicama i troškovima poslovanja, i povjeravaju im većinom rutinske proizvodne poslove s najnižom dodanom vrijednošću. One s većom dodanom vrijednošću – istraživanje i razvoj tehnologije, projektiranje, upravljanje proizvodnjom, marketing, distribuciju i servise – zadržavaju za sebe.

Davor Štern Borba za investiciju Davor Štern: Idealna lokacija za Volkswagenovu tvornicu je – luka Ploče!

To nije nešto čemu bi se Hrvatska trebala veseliti i čemu bi trebala težiti, samo zato jer političari na vlasti ne znaju ništa bolje. Privlačenje i poticanje rutinskih proizvodnih operacija, pa makar i sklapanja automobila, za Hrvatsku danas nesumnjivo je pogrešna, populistička industrijska politika koja zemlju vodi u krivom smjeru. Da ni ne spominjemo da su to operacije koje se prve gase u prvoj krizi, ili se sele dalje čim radnici počnu tražiti veće nadnice.

Hrvatskoj Vladi pametnije bi bilo pomagati one aktivnosti u proizvodnom lancu automobilske industrije koje Hrvatska već ima, ma koliko se činile parcijalnima i politički manje atraktivnima. Jer, u proizvodnji dijelova za automobile hrvatske tvrtke mogu usvojiti i aktivnosti s najvećom dodanom vrijednošću. Još pametnije Vladi bi bilo da ne propušta prilike i da financira razvoj djelatnosti u kojima Hrvatska ima akumulirano znanje, a u njih svakako spadaju i maritimne tehnologije.  

Dario Almesberger
Stručnjak za obnovu otkrio koja bi zagrebačka bolnica izdržala jači potres: Sve druge bi se srušile
Boris Miletić
INTERVJU
„Čovjek koji prestane biti čovjek, izgubio je smisao“
  • sramitese:

    proizvoditi svoju biciklu sa svojim judima je bilo i ostalo..jedino i najbolje rjesenje za svaki narod i drzavu..ali sta ces kad imas idiote..neznalice..lazljivce i lopove na vlasti..koji nista ne razumiju..

  • crocop97:

    Puno pametnije bi bilo da recimo DOK -INg ili Rimac ili netko treci otvore masovniji pogon za elektro automobile ili motocikle .Bilo je davno o tome rijec ,kao neki DOK INg ov zgodno slozeni elektro city auto se trebao proizvoditi ... prikaži još! u Rijeci ( u bivsim - naravno renoviranim pogonima Torpeda) . To su trendovi. Ok ne bi bilo lose ni da VW dodje u HR proizvoditi nesto perspektivno - elektro automobile ili sl. Klasicna auto industrija je danas doista visoko robotizirana i radnici nisu posebno placeni. Tu je autor u pravu. Pa Skoda je nedavno cak i tu po Hrvatskoj trazila radnike. Nude placu do 1000 EUR netto- Smijesno. Ok nije ako si istocnije od HR ali ...ta lova sa uvijetima rada i stanovanja je neisplativa .Tako je i u Revozu u N.Mestu. Isplati se mozda ljudima iz Hr koji su u Karlovackoj zupaniji ili blizu N.Mesata pa pendaju svaki dan inace ne bas.

  • Avatar Django
    Django:

    Je, kaj sad? Ili je istina ovo što piše, ili je Slovačka, koju nam se stalno tura na nos kao uzor-zemlju ustvari poligon za izrabljivanje slabo plaćenih polurobova. Ili je ono što je dobro u Slovačkoj loše u Hrvatskoj. Dajte se dogovorite.