Naslovnica Premium

Naše nove čokolade napravile su toliki bum da radimo non-stop u četiri smjene

U Krašu su na tržište izbacili tri nove Dorine – s Domaćicom te s klasičnim i čokoladnim napolitankama. Zbog njih se proizvodne linije doslovce ne gase
28. siječnja 2016. u 12:15 0 komentara 45044 prikaza
Kraš
Foto: Borna Filić/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/6

Nekoliko kilometara uokolo zagrebačkih Ravnica, kad zamamne mirise iz Kraševe tvornice raspiri sjeverac, teško je razmišljati i o čemu drugom osim o kockici sreće – crnoj, bijeloj, gorkoj ili slatkoj čokoladi – koje se nismo odrekli čak ni u krizi i recesiji. Ni Barcini Neymar, Pereira ili Rakitić Hrvate ne trebaju uvjeravati u moć čokolade. Najosjetljiviji nosovi oko tvornice raspoznaju i kad su na linijama popularne Domaćice, a kad hrskave napolitanke ili čokolade. Samo kockica Bajadere, najjače i najpoznatije Kraševe praline na kojoj su rasle generacije, pod budnim se okom “teta” u bijelom dnevno zapakira više od 280 tisuća komada kojih će više od 65 posto završiti u izvozu, u zemljama regije, pa uokolo globusa, u SAD-u i Kanadi, azijskim zemljama i Australiji.

– Praktično nema kućanstva u Hrvatskoj koje se proteklih blagdana nije sladilo ili poklonilo barem jednu bombonijeru Bajadere, koju 90 posto građana s lakoćom može prepoznati i bez ikakve ambalaže – kaže brend menadžerica Pamela Bolarić.

Prve Bajadere, što je zapravo ime za orijentalnu plesačicu, s tvorničkih su linija krenule još 50-ih godina prošlog stoljeća, a iako se s godinama njihov vizualni identitet dotjerivao i modernizirao, ispod „face liftinga“ ostala je originalna „baka“ koja se i danas radi po izvornoj recepturi od finih lješnjaka i badema, oplemenjenih kakao maslacem i masom od kakaa. Jedino što je nedavno dobila i „unučicu“ Bajaderu Amarus, tamniju inačicu s komadićima slatkih i gorkih badema, koje Kraš od lanjske godine ubire u voćnjacima u Ravnim kotarima.

Statistike kažu kako svaki Hrvat godišnje u prosjeku pojede 2,14 kilograma čokolade, te ukupno 20-ak kilograma svih proizvoda od kakaa, čime “debelo” zaostajemo za Njemačkom ili Belgijom gdje je potrošnja veća i od 30 kilograma. U hrvatskoj statistici potrošnje više je od četiri kilograma Kraševih proizvoda po stanovniku. No iako se “glad” za slatkišima u odnosu na prijeratno razdoblje na domaćem tržištu udvostručila, na 9 milijuna kilograma godišnje, čak 70 posto čokolade, keksa i vafla je iz uvoza. Izazovima liberalizacije tržišta te ratu s cijenama, često i s upitnom uvoznom robom, Kraš je, doznajemo, odlučio odgovoriti ulaganjima koja su samo lani iznosila više od 10 milijuna eura.

Skuplji, ali popularniji

– Konkurencija na domaćem tržištu je jaka, glavni alat u prodaji su akcija i deflacija, a uvoz je iznimno velik. Preklani smo imali i veliki problem s lješnjacima kojih je nedostajalo i kvalitetom i kvantitetom, ali su cijene te sirovine vrtoglavo rasle. Paralelno s time, cijene čokolade i proizvoda od kakaa na tržištu su padale, što nije dobro jer se industrija mora razvijati, ulagati, pratiti svjetske trendove, a ako je u trgovinama samo akcija i akcija od koje jedino profitiraju trgovci, nema druge nego se okrenuti trećim tržištima i graditi svoju sreću prema vani. Mi ne pristajemo na kompromise oko kvalitete i cijena, koje su, svjesni smo, više od konkurencije, ali smo zato zadržali svoju lidersku poziciju u Hrvatskoj, nije nam pala ni proizvodnja čokolade ni keksa, i imali smo i volumenski i financijski rast u odnosu na godinu prije – tvrde u Krašu.

Hrvatska je uz Belgiju i Švicarsku jedina zemlja u Europi koja više čokolade proda na inozemnom nego na vlastitom tržištu. No kad je u pitanju Kraš, domaća prodaja i izvoz čine pak podjednako udjela, što u tvornici, iz koje godišnje izađe oko 32 milijuna kilograma slatkih proizvoda, mogu zahvaliti i starim provjerenim brendovima, ali i inovacijama s kojima domaći trgovci ponovno postaju destinacija za slatkiše.

Dorine, koja je nastala 90-ih, a ime je dobila po Dori Krupićevoj iz Šenoina Zlatarova zlata te francuskoj riječi “d’or” (što znači načinjen od zlata), na tržištu je već 20-ak varijacija okusa, a tri nove – s Domaćicom, klasičnim i čokoladnim napolitankama – koje su lansirane u zadnjem kvartalu lanjske godine, pravi su tržišni bum. Zbog njih linije Kraša rade u četiri smjene, i subotom i nedjeljom.

Kraš | Autor : Goran Stanzl/Pixsell i Getty Images Foto: Goran Stanzl/Pixsell i Getty Images

Foto: Borna Filić/PIXSELL

– Proteklih mjeseci proizvodimo ih bez prestanka. Ne možemo ih proizvesti dovoljno koliko su tražene, posebno na hrvatskom, slovenskom i bosanskohercegovačkom tržištu – kaže asistent uprave Goran Lovrek. Rekordna je i potražnja za Kraševim 38-gramskim napolitankama u Saudijskoj Arabiji pa je u tvornicama u Zagrebu, Karolini u Osijeku te Miri u Prijedoru posljednjih mjeseci zaposleno više od 100 novih radnika. Do Uskrsa će izaći s još jednom novom paletom proizvoda koju zasad drže u tajnosti, a radi se i na modernizaciji prokušanih brendova Mota i Jadra.

Saudijci vole nougat kocke

Saudijci, koji su lani pojeli više od 4000 tona nougat kocaka, što je rast potražnje od 20 posto i već 12 posto ukupne godišnje Kraševe proizvodnje čokolada, vafla i keksa, vjerojatno i ne znaju odakle stižu najobožavanije slastice u toj zemlji koje se tamo prodaju od 1979., dok zagrebački konditor ima pune ruke posla kako bi ih zaštitio od turskih i inih plagijata. Hrvatske napolitanke tamo vole s ekstra šećerom, dok su čokolade na tom tržištu, gdje je zimi „ugodnih“ 31-32 stupnja Celzija, preosjetljiva, a time i još nezanimljiva roba. Osim u Saudijsku Arabiju, izvoz najviše raste u Australiju, BiH, Sloveniju, Crnu Goru i Švedsku. Otvorili su tržište Katara gdje su ušli u prestižni lokalni lanac supermarketa Almira u kojemu su, s obzirom na veću kupovnu moć stanovništva nego u Saudijskoj Arabiji, uvelike tražene i Dorine, Bajadere, čajna peciva..., te nastavili širenje u Južnoj Koreji kamo su se zaputili preklani. Tamo obožavaju i Kiki gumene bombone i karamele, za koje je i danas poznat slogan “Bilo kuda, Kiki svuda” osmislio pjesnik Ratko Zvrko, i to prije 80 godina, dok je još bio gimnazijalac. Na korejskom se tržištu prodaju u vodećim trgovačkim lancima, a odnedavno i u 7-elevenu.

Nakon što su japanski turisti “otkrili” Hrvatsku, i u matičnoj se zemlji sada slade Bajaderama, a dok je sjeverni dio Afrike zbog nedavnih događaja “na čekanju”, Kraš pregovara o svojim proizvodima i u Kuvajtu i Omanu.

>> Dorina s Domaćicom ili Napolitankama – napokon zajedno!

>> Čokoladu rade u četiri smjene

ccccccc
VJEČNE SALONKE
Crvene ili one sa zmijskim uzorkom? Doznajte koje su štikle must have ovog proljeća

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.