Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Premium

'Kad sam odjenula hidžab, odahnula sam. Nitko me više nije promatrao kao seksualni objekt'

Većinom je riječ o mladim, nesigurnim ženama koje traže identitet i odbijaju misliti da ih je netko izmanipulirao
12. listopada 2014. u 11:18 115 komentara 34236 prikaza
muslimanka
Foto: DPA/PIXSELL

Kad je Irena Horak, Bjelovarka koja se udala za vođu Al-Qa’ide Anwara al-Awlakija, katolicizam zamijenila islamom, odmah je promijenila i ime. Irena je postala Amina. Tako se zvala majka proroka Muhameda i Irena ga je brižno odabrala. Uostalom, svaki korak preobraćenja na islam dobro je promišljen.

Irena Horak, a sada i Dora Bilić, dvije su mlade žene iz Hrvatske i u hrvatskom kontekstu incidentne na dvije razine. Udaja za islamiste i priključenje radikalnim snagama je kuriozum, no to je i sam prelazak na islam. U Hrvatskoj prelazaka gotovo i nema, osim u rijetkim slučajevima zbog braka, no Dora i Irena dio su trenda koji na Zapadu jača iz godine u godinu. Velik broj preobraćenja “mladih, urbanih, obrazovanih žena” postao je vidljiv nakon 11. rujna kad je islam ušao na velika vrata na Zapad. I dok su ga izjednačavali s terorizmom, što nikako nije točno, u sarkastičnom obratu, broj prelazaka na islam rapidno je rastao. Malo je poznato da su čak dvije trećine od nekoliko desetaka tisuća preobraćenika koji u Zapadnoj Europi svake godine prihvate islam žene. K tomu, deset posto Zapadnjaka koji odlaze u Siriju boriti se na strani ISIL-a čine djevojke u dobi između 16 i 24 godine. Najmlađa za koju se zna ima samo 13 godina.

Zbog čega im je privlačan?

– Veza s muslimanom je najčešće okidač za preobraćenje, i te žene vrlo često prelaze samo formalno, što ne znači da neće jednog dana postati i praktične, čak i gorljive vjernice – kaže Britanac Kevin Brice, autor utjecajne studije o “bijelim muslimanima”, kako ih zove. Začuđujuće, većina žena koje prijeđu na islam gravitira konzervativnim islamskim skupinama – onim mizoginim i opresivnim prema ženama – dok one same govore da se u novoj vjeri osjećaju “slobodne”, govori Abigail R. Esman, autorica koja se bavi prelascima na islam, kao i tisuće njezinih kolega, od SAD-a, preko Velike Britanije do Francuske i Njemačke. U Hrvatskoj nema studioznijeg proučavanja te teme.

– Nitko mi nije oprao mozak niti me uvukao u sektu. Da, poznajem neke djevojke koje su na islam prešle iz inata prema roditeljima koji su ih držali u strahu i tjerali na gnušanje prema islamu. Kod mene nije bilo tako – odlučna je 34-godišnja Britanka Shahla K. Roditelji su je inače nazvali Sheila. U razgovoru doznajemo da je odgojena u katoličkoj obitelji, završila je fakultet, a na islam je prešla prije tri godine. Jednostavno, dodaje, islam joj je pružio odgovore na brojna pitanja. Zašto joj odgovore nije ponudilo kršćanstvo i je li ih uopće tražila? – Jesam, no nisu me zadovoljili. Islam je ishodište svih religija. Čist i jednoznačan. I univerzalan. Kod kršćanstva je puno toga ostavljeno na volji vjerniku – govori. No, dodaje, postojali su i drugi razlozi zbog kojih je prihvatila novu vjeru.

muslimanka | Autor : Reuters/PIXSELL/Ilustracija Foto: Reuters/PIXSELL/Ilustracija

"Učenja Kur’ana daju ravnopravnost ženama"

Yvonne Haddad, profesorica kršćansko-muslimanskih odnosa na sveučilištu Georgetown, ustvrdila je kako je “islam privlačan ženama koje je feministički pokret zaboravio”. No Shahla tvrdi drugačije. Prešla je na islam baš zbog feminističkih razloga. – Učenja Kur’ana daju ravnopravnost ženama i izrazito su protiv ženomrzaca – govori Shahla. Itekako dobro zna kakvo mišljenja o tretmanu žena u islamu vlada u njezinoj okolini.

– Je l’ te i tuče, vikali su za mnom. Diskriminacija žena je ukorijenjena u kulturi, ne u Kur’anu. Uostalom, nitko ne pita kako je bilo odrastati pod opresijom zapadnih vrijednosti – dodaje. Prihvatljive norme na Zapadu su to da se žena mora ponašati kao muškarac, nastavlja. – Moraš se opijati, oskudno odijevati. Usputni seks je poželjan. Ne sudjeluješ li u tome, bit ćeš izopćen. I onda piješ i tulumariš i sve ti postane bez veze. Islam mi je dao oslonac. Jasna su pravila. Prije mi je sve bilo dopušteno. Kad sam stavila hidžab, odahnula sam. Nitko me više ne procjenjuje po izgledu, nisam više seksualni objekt – govori Shahla.

Žene nanose šminku da bi izgledale privlačnije muškarcima

Na takav argument Abigail odmahuje glavom. Apsurdno je kako se nisu sjetile odjenuti dulju suknju, kaže. Abigail zabavnom smatra činjenicu kako se mnoge djevojke ponosno pojavljuju u hidžabima, no našminkane. I Morten Storm, koji je unovačio Irenu Horak, prisjeća se kako je Irena, prije nego što je prvi put vidjela Al-Awlakiji, nanijela još jedan sloj maskare.

– Žene nanose šminku da bi izgledale privlačnije muškarcima. Zato je to što ove djevojke rade kontradiktorno do apsurda. Potpuno su nesvjesne činjenice što je prava bit prekrivanja tijela i što pokrov predstavlja: činjenicu da je žena ništa drugo nego seksualni objekt i kao takva mora biti skrivena, kao što na Zapadu pokrivamo i skrivamo genitalije – govori Abigail. No Shahla se ne slaže. Kad žena krene u profesionalne vode, ponovno od nje traže da bude muškarac, objašnjava. – Ne želim se osjećati loše zato što želim biti majka i supruga, a stalno nam nameću osjećaj krivnje: ako radimo, nismo dobre majke, ako smo majke i žene, onda smo zatucane i ne radimo dovoljno – govori.

I Kevin Brice je u velikoj anketi po britanskim džamijama uočio isto razmišljanja. Četvrtini preobraćenica islam je privlačan baš zbog odnosa prema ženama. – Jasne su rodne razlike, demarkacijska linija između muškaraca i žena je jasno postavljena – govori. Štoviše, kaže, upravo “novi” muslimani češće posežu za vanjskim pokazateljima identiteta, poput hidžaba, u odnosu na one rođene i odgojene u toj vjeri. Neke privlači osjećaj zajedništva i pripadanja – vrijednosti koje su na zapadu erodirale. – Mnogi žale za tim što je nestalo tradicionalno poštovanje prema ženama i starijima. A te su vrijednosti očuvane kao svetinja u Kur’anu – dodaje Brice.

– Većinom je riječ o mladim ženama, nesigurnima, koje traže strukturu i identitet. Odbijaju pomisliti da ih je netko izmanipulirao. Iznova govore o tome da žele biti dobre muslimanke i dobre supruge. To dvoje postaje jednako, prvo u submisiji prema suprugu, a onda i prema Alahu. Spremnosti da slušaju, da bespogovorno slijede autoritet, čini ih lakim metama za uvlačenje u radikalne krugove – govori. Islamisti često igraju na emocije, pokazujući ženama fotografije djece žrtava rata Iraka i Afganistana i objašnjavajući važnost džihada.

muslimanka | Autor : Reuters/PIXSELL/Ilustracija Foto: Reuters/PIXSELL/Ilustracija

Bračne ponude islamista

Prema podacima londonskog Centra za proučavanje radikalizma, dosad se ISIL-u pridružilo 60-ak Francuskinja te po 40-ak žena iz Britanije i Njemačke. Austrija je također plodno tlo. Štoviše, u Beču počinje “balkanska ruta” – otamo radikalisti dolaze u Srbiju te BiH, odakle ih šalju u Siriju, ISIL-u. Odlaze djevojke u dobi od 16 do 24 godina. Redom bježe od kuće kako bi pronašle muža među borcima. Društvene mreže najčešći su medij novačenja.

– Internet je preplavljen ponudama žena da se vjenčaju za islamiste – kažu iz Centra. U toj je populaciji zavladao očaj kad se nedavno oženio jedan od poznatijih boraca ISIL-a. Islamistička propaganda je jaka. Ona predočuje kalifat kao utopiju, mjesto zajedništva, sestrinstva. Većini je to avantura. U glavi imaju romantičnu sliku predanja “svom čovjeku”, snažnom ratniku. Rodit će mu djecu. Nakon mučeničke smrti supruga, obožavat će ih i diviti im se. Takva projekcija daje im osjećaj da su važnije nego što bi bile u “običnom” životu. Neke pak vjeruju da odlaze u humanitarnu misiju, a islamisti im pokriju troškove puta i osiguraju prijevoz. No postoji i određen broj djevojaka koje fascinira ubijanje, ali i taj dio doživljavaju kao avanturu, kažu iz Centra. Mnoge odlaze i s malom djecom, kao što je više zabilježenih slučajeva u BiH, slijedeći svoje supruge.

Nerazmjer očekivanja i iluzija i realnosti najbolje se vidi po fotografijama koje iz Sirije postavljaju na različite društvene mreže. Na jednoj fotografiji tako djevojka pozira s eksplozivom, druga prikazuje zalazak sunca ili odlazak u kupnju. Takvi su i razgovori, obični. Pokoji trač, razmjena recepata. I žaljenje na dosadu. Neke od njih u Raqqi, gdje živi i Dora Bilić, toliko se dosađuju da mole da ih se pusti u borbu, što im nije dopušteno. No dobro je onima kojima je najveća briga dosada. Rolf Tophoven iz njemačkog Instituta za proučavanje terorizma podsjeća kako je ISIL iznimno nasilan prema ženama – silovanja, prisilna vjenčanja, ropstvo, odvijaju se kao na traci. – To je islamistički, brutalni pokret s jasnom strukturom vodstva – kaže: – Njima upravljaju muškarci i to se nikad neće promijeniti.

>>Samra i Sabina zatrudnjele sa borcima ISIL-a, a sada bi se vratile u Beč

>>Bjegunka iz ISIL-a: Ispred mene su muškarcu odrezali glavu

U Hrvatskoj je u posljednjih desetak godina tek jedno ili dvoje prešlo na islam

Irena Horak i Dora Bilić izazvale su šok u javnosti, ali i u svojim obiteljima, kad je otkriveno da se prva udala za vođu Al-Qa’ide, a druga sa suprugom otišla u Siriju boriti se na strani ISIL-a. No njihove priče su iznimka. Kod nas radikala nema, a i prelasci na islam su rijetki.

– Možda jedan ili dva u posljednjih deset godina – rekao nam je muftija Islamske zajednice u Hrvatskoj dr. Aziz ef. Hasanović.

– Riječ je uglavnom o potrebama zbog ženidbe ili udaje, radi “papira”. Prolaze jednogodišnju pripremu i postaju članovi zajednice. Nema tu senzacija, kao što je ovo s gospođom Bilić. Ona nema veze s nama – kaže muftija Hasanović, koji ne zaboravlja istaknuti kako su odnosi islama i države kod nas najbolje riješeni u Europi. Hrvatsku nije zahvatio trend prelazaka na islam. To može biti povezano i s činjenicom da su muslimani u našoj zemlji u većini Bošnjaci (rođeni ili podrijetlom) te Albanci, odnosno da su vjera i nacija međusobno podudarni. Zapad je trendovski primljiv za duhovnosti koje dolaze s Istoka, pa se i islam može gledati u tome kontekstu. Islam onima koji se traže u osobnoj duhovnosti pruža jasna i jednostavna pravila prakticiranja i življenja vjere. Obveza muslimana je moliti, tj. klanjati namaz pet puta dnevno. (dp)

Likovi Matana i Šunje
NI MATAN NI ŠUNJE NE MOGU PREKO
Pustoš uz granicu: U BiH su kupovali gajbu piva za 40 kuna, gorivo za dvije, lijekove... Toga više nema
ISTRAŽUJEMO
Ovo je najčešćih 10 vrsta spavača – prepoznaješ li sebe među njima?
  • rojnik:

    Žena koja neće da ju gledaju kao seksualni objekt se tako i ponaša, a, i najvažnije oblaći.Primjerice ,nitko se neće okretat ili dobacivat za ženom koja nije u minici ili tajicama.Znaći svaka žena odlućuje sama hoće li biti "gledana" ili ... prikaži još!i samo prolaznik kroz mnoštvo.

  • tolitol:

    Treba poštivati svačiji izbor pa i onda kad je u potpunosti protivan svakoj logici. Kaže da je odjenuvši hidžab prestala biti seksualni objekt. No budući da je opće poznato kakvu ulogu ima žena u islamskim društvima, propustila je samo reći ... prikaži još! da je prešavši na islam, dragovoljno pristala na to da je se kao ženu tretira kao stvar koja nikad neće imati ista prava kao muškarci. Zbog čega je imala potrebu da se na taj način kazni, je li to mazohizam ili nešto drugo, ne znam. No kao što sam napisao, svatko zna što je najbolje za njega. Tako i ona.

  • Avatar Pipl mus tras as
    Pipl mus tras as:

    a najgore je kad nas Kriscane proglasuju nevjernicima a onda dovlace svoju djecu da ih nevjernici hrane ,brane,skoluju itd....to nepase jedno s drugim...ili?