Naslovnica Premium Kolumne

Iznijansirana kronika posljednjih petnaestak godina hrvatske povijesti s elementima trilera

“Tužitelj” novi je roman iskusnog novinara i pisca Vlade Rajića koji je objavila zagrebačka Alfa, čiji je glavni urednik Božidar Petrač. Cijena knjige je 150 kuna
02. srpnja 2017. u 16:33 0 komentara 487 prikaza
Tužitelj

Vlado Rajić iskusni je novinar i sve iskusniji pisac, koji je za dječju knjigu “Ljetovanje s čovjekom koji nije moj tata” prije četiri godine dobio nagradu “Anto Gardaš”. Potom mu je EPH media objavio pravosudni triler “Sudac”, a Hena com biografiju poznatog hrvatskog odvjetnika Ive Politea. Nedavno je Rajiću, koji je u mirovinu otišao iz ugašenog (i neprežaljenog) Vjesnika, zagrebačka Alfa u biblioteci Dobra proza objavila još jedan svojevrsni pravosudni triler, roman “Tužitelj”, sasvim sigurno intrigantno štivo u kojem se fakcija susreće s fikcijom na relativno tankom literarnom brvnu iznad totalne društvene provalije.

david albahari KNJIGA NA STOLU Albaharijeva knjiga “21 teza o sreći” idealan je dokaz njegove ljubavi prema esencijalnom

“Tužitelj” je drugi dio Rajićeve trilogije čiji je treći dio “Odvjetnik”, knjiga u nastajanju. Naravno, “Tužitelj” je roman s ključem, štivo koje će biti iznimno zanimljivo ljubiteljima hrvatske političke i pravosudne zbilje, zakulisnim igrama i spletkama koje hrvatskim građanima surovo diktiraju životnu sudbinu. Istina, “Tužitelj” nije publicistička knjiga, ali nije niti daleko od publicistike jer se u njoj kristalno jasno ocrtavaju (ali i, koliko je to moguće, objašnjavaju) događaji koji su pratili kontroverznu karijeru najdugovječnijeg hrvatskog glavnog državnog odvjetnika. Ima u Rajićevu romanu doista svega, od onih lukavih i skrivenih političkih gospodara hrvatskog političkog života koji su ne samo kreirali hrvatski Ustav i zakone nego i kadrovirali po hrvatskom sudstvu i tužiteljstvu, pa do generala o kojima se sada snimaju filmovi, a koji su korišteni za nesmiljene političke borbe. Tu su opasni i manje opasni mafijaši, predsjednički kandidati sa sjajnim gospodarskim karijerama koji su se također u jednom trenutku (zasad tek privremeno) našli u zatvorskim ćelijama u bespuću hrvatskog pravosuđa, ali i premijer nad premijerima, čovjek kojeg su i strane države koristile kao svog pokajničkog pulena, da bi ga onda prepustile hrvatskom sudstvu.

U središtu priče je osamljeni i usamljeni tužitelj, prikazan kao čovjek od krvi i mesa, karijerni državni službenik, miljenik nekadašnje hirovite muškobanjaste haaške tužiteljice, dobro potkovan u pravu, britak, ali introvertan, nepoznanica i drugima, ali i sebi. O njemu autor zna jako mnogo, ili barem odaje takav dojam, što je zasigurno dobra preporuka za čitanje ove knjige jer ljudi vole zavirivanje u tuđe tajne, napose ako imaju općenacionalnu i općedržavnu težinu. Zanimljivo je i slikovito autor oslikao i tužiteljevu okolinu iz Državnog odvjetništva smještenog u Ulici ilirskog velikana, ali i njegove kontakte s “rashodovanim” i u pravilu najupućenijim policajcima, ali i s mafijašima i svjedocima pokajnicima za koje nikada točno ne znate za koga i zašto rade. Ima u romanu podosta fikcionalnih zapleta, nije Rajić samo prepisivao od stvarnosti koja je u hrvatskom posttranzicijskim primjeru, na žalost, ponekad i strašnija od mašte.

Djevojčica u crvenom kaputu Nova knjiga Borba majke za oteto dijete koje brani svoj identitet i čuva sjećanja

No, možda je Rajić s pomoću temeljitijeg psihološkog nijansiranja svojih likova trebao otići i dalje od njihova realističkog i predoslovnog portretiranja iako bi tada roman vjerojatno izgubio na dokumentarnosti i plastičnosti.
Ovako smo dobili iznijansiranu kroniku hrvatske povijesti iz posljednjih petnaestak godina koja je prepuna korupcijskih stranputica i skandala od kojih većina nije procesuirana. Iako je Rajić hrabro pisao o javnim i tajnim moćnicima hrvatske scene, a i vrlo upućeno o mehanizmima djelovanja u Državnom odvjetništvu, jasno je da u jednom romanu nije mogao obuhvatiti baš sve one likove koje je iznjedrio višestranački hrvatski sustav, o čijim arhitektima još uvijek ne znamo potpunu istinu jer se još uvijek bavimo tek slabije plaćenim građevinskim radnicima koji su fizički radili na baušteli hrvatske samostalnosti.

Stoga od Rajića s pravom očekujemo i nove romansirane trilere na temu hrvatske politike ne misleći pritom samo na već najavljenog “Odvjetnika”, koji će očito zagrebati i u osjetljivo polje odvjetničkih odlično povezanih i odlično upućenih i obrazovanih klanova koji su preživjeli i tranziciju i rat i mafijaške obračune, pa i profiterstvo u svim njegovim maštovitim pojavnim oblicima.

Antikvar Željko Međimorec ŽELJKO MEĐIMOREC Da nestanu sve knjižare, ništa se ne bi promijenilo Algoritam denis derk Stvara li se upravo novi Potemkinovski lanac knjižara Algoritam Goran Gerovac Hoće li hrvatska Vlada pasti i zbog ‘lex knjiga’?
ogorčena glumica
Marijana Mikulić: Moj sin ne govori, ne gleda u oči i ne odaziva se na svoje ime, a terapija počinje tek za 6- 9 mjeseci
Pevex