Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 96
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Dizajner rasvjete

Dean Skira: "Prvi dobar potez u životu bio je odlazak u SAD, a drugi povratak kući"

Dean Skira
Foto: Dusko Marusic/PIXSELL
1/3
20.02.2019.
u 23:12

"Radimo na tri velika projekta u hrvatskoj, ali još ni investitori ne znaju koje smo sve sastojke ubacili u naš ‘lonac’ svjetlosnih čarolija."

Velebni moskovski neboder Evolution Travel, sjedište korporacije Transneft, odnedavno svijetli prema zamislima svjetski poznatog Hrvata, dizajnera rasvjete Deana Skire. Domaćoj javnosti Skira je najpoznatiji po svjetlećim dizalicama u Puli, ali njegov potpis nose i brojni drugi spektakularni svjetlosni projekti u Hrvatskoj i inozemstvu.

S ovim velikim kreativcem, koji je osvjetljenje i dizajn interijera studirao u New Yorku, razgovaramo o trendovima u dizajnu rasvjete, svjetlosnom zagađenju, novim projektima, ali i o povratku u domovinu.

Mnogi odlaze, rijetki se vraćaju, jeste li vi zažalili zbog povratka?

Ne! Često kažem da je prvo najbolje što sam napravio bilo to kad sam otišao u SAD, a drugo kad sam se vratio u Hrvatsku. Odgajani smo da mislimo da je nebo drugdje plavije, ali nakon nekog vremena, kad se slegnu dojmovi, kad se suočite s realnošću, tad shvatite da mjesto u kojem živite nije važno, nego da je važno ono koje vam je srcu.

Prvi projekt po povratku bio je crkveni toranj u Premanturi gdje živite, a posljednji sjedište globalne korporacije Transneft u Moskvi. Možete li predstaviti taj posljednji projekt?

U današnje vrijeme investitore mogu podijeliti na one špekulativne, kojima je Excel-tablica jedini kriterij za ulaganja, i entuzijaste, koji vole svoj posao i zgrade u kojima rade ili žive. Evolution tower definitivno je primjer ovih drugih koji, na moju sreću, još postoje.

Ti su investitori svjesni važnosti ulaganja u dugoročni benefit, i to ne samo za one koji u zgradi borave, nego i za cijelu zajednicu, čime istodobno povećavaju ugled svoje tvrtke i uljepšavaju vizuru svojeg grada.

Kao što je i predsjednik uprave Nikolaj Tokarev izjavio: “Kremlj i katedrala sv. Vasilija Blaženog predstavljaju prošlost, a Evolution tower predstavlja budućnost Moskve i Rusije. U ovom je projektu implementirano sve akumulirano znanje, kreativnost, a donekle i hrabrost – i mene i mojih suradnika. Bio je to posao na kojem smo radili skoro pune četiri godine.

Smatram da bi u svim zgradama na svijetu trebalo primijeniti ovakve principe projektiranja rasvjete jer pretpostavka je da održavanje neće biti potrebno barem 15-ak godina, a potrošnja energije za rasvjetu svedena je na otprilike 4,8 W po m2 što je daleko ispod preporučenih normi EU ili SAD-a. A takvi rezultati mogući su jer su svi donositelji odluka radili u sinergiji i imali zajednički cilj da ova zgrada bude jedinstvena, u estetskom i funkcionalnom smislu.

Arhitekti interijera IQ Architects i glavni izvođač radova cijelo su vrijeme surađivali s nama u želji da uvjerimo skeptike u ispravnost naših odluka, jer bilo je i onih koji su željeli implementirati već viđeno da bi bili sigurniji u ishod. Konačan ishod je i rezultat inovacije LED rasvjete koja je u posljednjih nekoliko godina bitno promijenila način na koji projektiramo svjetlo. Svi su čuli za LED izvore i svi znaju da oni štede energiju, ali malo tko zna što se sve krije iza tih izvora i kako ih koristiti da bi mogli imati kvalitetno svjetlo u prostoru.

Osvijetlili ste i pulske dizalice “Svjetleće divove”, podvodni bosporski tunel Eurasia, okoliš lošinjskog hotela “Bellevue”, Zeleni most u Zagrebu, sinagogu u Jeruzalemu itd. Koji vam je projekt najdraži?

Kao što sam naglasio, svaki projekt u kojem postoji barem malo entuzijazma i ljubavi svih sudionika u konačnici rezultira dobrim rezultatom. Teško mi je reći koji je najdraži jer svaki iza sebe ima svoju priču koja ostaje trajno upisana u moju knjigu lijepih sjećanja.

Svjetlost vam je posao, ali ne bježite ni od tema svjetlosnog zagađenja. Gdje je granica korisnog, lijepog nasuprot pretjeranom i u kojoj mjeri vodite računa o svjetlosnom zagađenju?

Svjetlosno onečišćenje je tema koja brine sve nas koji se profesionalno bavimo svjetlom, posebno zbog aktualne situacije u kojoj se nalazimo.

Naime, zakon koji je nedavno prošao drugo čitanje u Saboru pun je radikalnih mjera koje zadovoljavaju samo jednu vrlo malu grupu koju čine ljudi koji su zaboravili da je za dobrobit zajednice potrebno aktivno sudjelovati u pronalaženju razumnih rješenja, a ne samo biti aktivist po profesiji. Na žalost, mišljenje nas kojima je svjetlo životni poziv i koji se njime bavimo desetljećima gotovo uopće nisu uvažili u pisanju tog zakona.

Čak i kad smo na vrijeme upozorili nadležne na sve negativne učinke provedbe takvog zakona u praksi na, primjerice, građanstvo i energetsku učinkovitost, uz vrlo malu korist za ono zbog čega je pisan u odnosu na štetu koju će proizvesti, nije bilo sluha da se išta bitno promijeni.

Žalosno je da je Hrvatska jedina zemlja na svijetu koja ima ovakav prijedlog zakona u parlamentu i jedina u kojoj stručnjaci nisu sudjelovali u kreiranju tog zakona. A posljedice ćemo osjetiti svi. Još uvijek postoji mala šansa da se zakon izradi u suradnji sa strukom, što bi bilo vrlo korisno za zajednicu.

Što mislite o adventskoj svjetlosnoj dekoraciji Zagreba i Božićnoj bajci u Čazmi, gdje tih nekoliko tjedana gore milijuni raznobojnih žaruljica? Što je blagdanski ugođaj, a što kič?

Evo, to je jedan od vrlo jasnih primjera u kojima je svjetlo medij koji stvara pozitivne emocije i samom svojom prisutnošću privlači ljude. Ako izuzmemo komercijalni segment takvih manifestacija i koncentriramo se samo na vizualni ugođaj, onda razgovaramo o individualnim preferencijama i tu je teško govoriti o ukusima.

Koliko svjetlo može biti u službi turizma i jeste li zadovoljni kako su osvijetljene naše znamenitosti?

Svjetlo je izuzetno moćan alat u promociji određenih znamenitosti, spomenika, gradova pa i većih područja. Adekvatno osvjetljenje naglašava volumen i otkriva detalje koji nam po danu možda ne bi bili toliko uočljivi.

Kao što ste i sami primijetili, svjetlosne instalacije danas su postale sastavni dio kulturnih manifestacija koje se u mnogim gradovima organiziraju, kao npr. festivali koji privlače stotine tisuća posjetitelja, pa je svjetlo praktički neodvojivo od turizma.

Po jednima su nam gradovi premračni, po drugima bi mogli i s manje uličnih lampi da bi se manje ometali noćni prirodni procesi. Tko je u pravu?

Paradoksalno, ali istinito: i jedni i drugi. Gradovi moraju imati kvalitetnu javnu i dekorativnu rasvjetu što ne znači da ona mora biti upaljena uvijek i svugdje cijelu noć.

Zato postoje stručnjaci koji znaju kako primijeniti tehnološke inovacije u zadanom mikroprostoru tako da svi budu zadovoljni i zaštićeni; i ljudi i priroda koja nas okružuje.

Skup takvih mikrolokacija čini jedinstven sustav u jednom gradu, selu ili cijeloj zemlji, koji zadovoljava potrebe svih koji u njima žive i smanjuje negativne učinke na prirodu bez odricanja od noćne vidljivosti, zbog čega električna rasvjeta i postoji.

U odnosu na tu osnovnu funkciju svjetla, postoji i nadogradnja koja je vezana za ponos vlasnika, tj. nas samih na mjesto u kojem živimo. Naši jedinstveni povijesno-kulturni spomenici ne bi smjeli egzistirati u potpunom mraku. Suvremen način življenja smanjio je granicu između dana i noći, stoga je skoro 70 posto čovječanstva, koliko će nas uskoro živjeti u gradovima, zaslužilo kvalitetnu rasvjetu.

Kad je u pitanju očuvanje okoliša, kritički ste govorili i o tzv. štednim, ali i o LED žaruljama. I dalje ostajete pri tome da su najbolje obične žarulje?

Najbolje je relativan pojam. Ako govorimo o kvaliteti samog svjetla, onda je obična žarulja sa žarnom niti još uvijek moj favorit, jer je u tom svjetlu adekvatno sadržana svaka frekvencija vidljivog elektromagnetnog vala pa nam boje izgledaju zaista onakve kakve jesu, a toplina tog svjetla je najprimjerenija prostorima gdje je potrebna minimalna količina svjetla da biste se ugodno osjećali.

Međutim, ako govorimo o dugoročnim uštedama energije i smanjenju troškova održavanja, onda je LED rasvjeta sigurno izvor koji zauzima primat u budućnosti te industrije.

Kultura svjetla odavno ne znači luster na stropu i noćnu lampu uz krevet. Koliko su ljudi kod nas svjesni i što je danas trend u svijetu?

Većina i dalje doživljava svjetlo isključivo kao sredstvo kojim vidimo noću, tj. kvantiteta im je primarna i dovoljna. Kvaliteta svjetla i emocionalni doživljaj ono je čime se mi u Kući svjetla bavimo.

Puno putujete, držite predavanja u raznim zemljama, ima li razlike kako se svjetlosnom uređenju pristupa u ovom dijelu Europe u odnosu na svijet?

Globalizacija i internet “smanjili” su svijet. Jedino što nam je preostalo je kreativnost kao najvažnija komponenta u projektiranju rasvjete.

Prije otprilike godinu dana najavili ste još jedan velebni projekt u Hrvatskoj: cijeli grad svjetla s vodopadima, rijekama i mostovima. Možete li otkriti i nešto više?

Sada radimo na tri velika projekta u Hrvatskoj. Vrlo su različiti, ali podjednako izazovni i siguran sam da će uvelike doprinijeti ne samo imidžu gradova u kojima projektiramo, nego i cijeloj Hrvatskoj. Još ne mogu otkriti detalje jer su dijelovi projekta još u fazi koncepta, tako da ni investitori još ne znaju koje smo sve sastojke ubacili u “lonac” u kojem kuhamo naše svjetlosne čarolije.

Pobjednik Dore Roko Blažević

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije