Naslovnica Auti Automobili

Završila je velika Marchionneova era, zlatna za Fiat

U 14 godina Marchionne je najveću talijansku automobilsku industriju pretvorio u jednu od pet najvećih na svijetu.
24. srpnja 2018. u 07:00 0 komentara 467 prikaza
Sergio Marchionne
Foto: Reuters/Pixsell

“Uvijek će se naći neki šeik da kupi Ferrari, ali tko će kupovati Pandu ako nestane srednja klasa”, jedna je od brojnih uzrečica Sergia Marchionnea (66), delegiranog upravitelja automobilske industrije FCA (Fiat Chrysler Automobiles). U svibnju 2004. Fiat su nakon smrti Umberta Agnellija preuzeli Luca Montezemolo i Sergio Marchionne. Poslije je Montezemolo vodio Ferrari, a Marchionne ostatak Fiata koji je bio u velikim gubicima, da bi zatim preuzeo i Ferrari. Marchionne, kojega je zbog bolesti (smješten je u bolnicu u Zürichu 28. lipnja, ali mu se zdravstveno stanje zakompliciralo) na čelu FCA-a zamijenio Mike Manley (rođen 1964. u Velikoj Britaniji, dakle prvi stranac na čelu nekadašnje torinske tvornice automobila), ostavlja FCA u dobitku. U 14 godina Marchionne je najveću talijansku automobilsku industriju pretvorio u jednu od pet vodećih u svijetu.

cijene goriva benzin dizel Boschov sustav Dizelaši su spašeni! Njemački izum čini ih 10 puta čišćim od dopuštenog

Pogoni kao laboratoriji

Marchionne je rođen u talijanskom gradiću Chietiju, ima prebivalište u Švicarskoj, a živi u svijetu. Kada je imao 14 godina, roditelji su se preselili u Kanadu gdje se školovao, a stekao je diplome na tri fakulteta, na filozofiji, ekonomiji i pravu. Potom je magistrirao poslovno upravljanje. Kada je preuzeo Fiat, obišao je pogone i kazao kako nalikuju na one opisane u Dickensovim romanima. “Kako tražiti od radnika da izrađuje kvalitetne proizvode u uvjetima u kakvima rade”, upitao je Marchionne i pokrenuo obnovu proizvodnje. Danas pogoni u Italiji nalikuju na farmaceutske laboratorije. Međutim, trebalo je riješiti financijsko pitanje. General Motors je trebao preuzeti Fiat (takav je bio dogovor u slučaju da se ne riješe dugovanja), ali Marchionne je uvjerio ljude na čelu američkog proizvođača ne samo da ne preuzmu talijansku industriju, već da joj i plate 1,55 milijardi dolara za odustajanje od obveze preuzimanja Fiata. Kada je izbila ekonomska kriza 2008., Marchionne je, s dozvolom američkog predsjednika Baracka Obame, preuzeo Chrysler a da Fiat nije platio ni jedan dolar. Fiat je u Italiji napustio udruženje industrijalaca te se zakačio sa sindikatima oko novih radnih ugovora. Na koncu su radnici odbili sindikate i prihvatili Marchionneove uvjete.

Zašto smo podbacili U autoindustriji radi 15.000 ljudi, ali prave ‘igrače’ nismo privukli

Profit četiri milijarde dolara

Kada je lansirao novi Fiat 500, skinuvši ime tvornice i ostavivši samo brojku na logu, Marchionne je za promociju novog modela smislio slogan: “Život je spoj mjesta i ljudi koji ispisuju vrijeme, naše vrijeme”. On je znao kako ispisati svoje vrijeme. FCA danas proizvodi automobile marki Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, FIAT, Fiat Professional, Lancia, Jeep, Ram Trucks, Abarth i Maserati (Ferrari je izvan FCA), zapošljava više 230.000 ljudi u 40 zemalja svijeta, ima 87 istraživačkih centara, ostvaruje dohodak od 112 milijardi dolara s profitom od gotovo četiri milijarde dolara. Iz Torina je administrativno sjedište prebačeno u Amsterdam, a fiskalno u London.

Nesretna sudbina u 2. svjetskom ratu

Otac Sergia Marchionnea bio je karabinjer i poslije Prvog svjetskog rata poslan je u Istru gdje je upoznao buduću suprugu veneto-istarskog podrijetla Mariu Zuccon. Poslije Drugog svjetskog rata Titovi su partizani progonili obitelj Zuccon, a Sergiov djed po majci, Giacomo Zuccon, bačen je u fojbu. Majčinog brata Giuseppea ubili su Nijemci misleći da je Titov partizan.

Hrana
Mood food
Hrana za dobro raspoloženje: Doznajte što bi trebalo jesti da se osjećate sretnije

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.