Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti Vozim na gorivo budućnosti

Zašto je bitno da prirodni plin zauzima važno mjesto u prometu

Promet je zbog uporabe fosilnih goriva odgovoran za 30 posto globalnih emisija stakleničkih plinova, najviše ugljičnih oksida, a od ukupnog broja svih prijevoznih sredstava, 40 posto otpada na automobile i 30 posto na kamione
11. siječnja 2020. u 16:01 206 prikaza
prirodni plin
Foto: Shutterstock
Pogledajte galeriju 1/2

Staklenički plinovi stvaraju efekt staklenika koji uzrokuje globalno zagrijavanje koje pak dovodi do globalnih promjena klime. Klima se mijenjala i u prošlosti ali ubrzano topljenje ledenog omotača Zemlje kojem danas svjedočimo, dokazana je posljedica globalnog zagrijavanja nastalog djelovanjem čovjeka.

Ako ništa ne poduzmemo kako bi smanjili svoj utjecaj na globalno zagrijavanje, temperatura zraka će do 2100. narasti za 1,5 do čak 5,8 stupnjeva Celzija. U tom slučaju, ledenjaci i vječni snijeg će se otopiti što će podignuti razinu mora koje će poplaviti naselja uz obalu. Vremenske nepogode će izazvati suše ili obilne oborine, a visoke temperature pogubno djelovati na zdravlje ljudi. Zarazne bolesti toplih područja kao što su malarija i žuta groznica proširit će se na područja gdje ih dotada nije bilo dok će biljne i životinjske vrste potpuno nestati ili se premjestiti iz svojih prirodnih staništa te trajno poremetiti prirodnu ravnotežu.

Taj najcrnji scenarij moguće je izbjeći drastičnim smanjivanjem uporabe fosilnih goriva i što bržim prelaskom na alternativna goriva od kojih se najviše spominju dva. Sve popularnija električna vozila s “0%” emisije štetnih plinova, sveti su gral zelene budućnosti auto-industrije iako imaju vrlo neugodnu manu o kojoj se malo govori- struja za pokretanje električnog vozila također se proizvodi od fosilnih goriva. Da bi električni automobil prešao 100 kilometara, potrebna mu je električna energija proizvedena u termo-elektrani koja će pritom u atmosferu ispustiti 30 kilograma ugljičnog dioksida. “Običan” će automobil pak, onaj kojeg se nastojimo riješiti, za prelazak iste udaljenosti u atmosferu ispustiti 20 kilograma ugljičnog dioksida ili 1,5 puta manje od električnog automobila. Dakle, to što električni automobil ne zagađuje kao dizelaš ili benzinac dok vozi i kuda vozi ne znači da je čist, dapače, globalno zagađuje još i više.

prirodni plin | Autor : Shutterstock Foto: Shutterstock

Glamur koji prati električna vozila ne može umanjiti činjenicu da su vozila na stlačeni prirodni plin (CNG) i ukapljeni prirodni plin (LNG) ta zelenija budućnost dostupna već danas. Prirodni plin je smjesa jednostavnijih spojeva ugljikovodika u odnosu na benzinsko ili dizelsko gorivo, pretežito metana, te izgara potpunije i čišće što ga čini najučinkovitijim alternativnim gorivom za smanjivanje emisije stakleničkih plinova. Na 100 prijeđenih kilometara vozilo na prirodni plin u atmosferu ispušta samo 16 kilograma ugljičnog dioksida, to jest gotovo duplo manje nego električno vozilo. U odnosu na dizelski motor emitira 20 posto manje ugljičnog dioksida dok u odnosu na benzinski motor emitira 29 posto manje ugljičnog dioksida, 80 posto manje ne-metanskog ugljikovodika NMHC, 50 posto manje sumporovog oksida NOx, te 67 posto manje ugljičnog monoksida. Isto tako, u odnosu na benzin, kod prirodnog plina su emisije teških toksina i kancerogenih tvari poput benzena i toluena manje za čak 96 posto.

Da je prirodni plin ekološki superioran energent prepoznale su i brojne zemlje članice Europske Unije koje državnim poticajima i poreznim olakšicama stimuliraju investicije u izgradnju infrastrukture punionica i kupnju CNG i LNG vozila. Neki europski gradovi zabranjuju dizelska vozila u pojedinim ulicama ili cijelim četvrtima i sustavno zamjenjuju dizelske autobuse javnog gradskog prijevoza autobusima na prirodni plin. Isto čini policija, hitna medicinska služba, taksisti, rent-a-car agencije i prijevoznici koji se pritom oslobađaju plaćanja cestarina.

Prirodni plin dodatno pozitivno utječe na očuvanje ekosustava zato što potpunije izgara te znatno smanjuje nastajanje taloga čađe u motoru. Zbog čišćeg izgaranja, ulje za podmazivanje traje dvostruko dulje pa se dvostruko smanjuje i potrošnja ulja i rezervnih dijelova. Sustav opskrbe prirodnim plinom je i sigurniji u usporedbi s ospkrbom naftom ili benzinom, te u slučaju havarije, za razliku od nafte koja curenjem može zagaditi zemlju i vodu, prirodni plin ispari bez onečišćenja.

Odabrati prirodni plin kao alternativno gorivo u prometu najbolje je rješenje za regeneraciju klime i očuvanje prirode. Osim smanjivanja stakleničkih plinova povećanje broja vozila na prirodni plin očistit će gradove i naselja od raznih alergena, toksina, smoga i buke, te ih učiniti boljim i kvalitetnijim mjestom za život. Ekološki osviješteni vozači odlučit će se za prirodni plin uz osjećaj zadovoljstva što su globalno utjecali na očuvanje Zemlje, pozitivno djelovali na okolinu u kojoj žive, te poboljšali svoje i zdravlje svoje djece.

Norveška rukometna reprezntacija
Hrvatska u finalu
Pogledajte što norveški mediji pišu nakon poraza, još ne mogu vjerovati da neće u finalni boj
Plin
SMANJENJE CO2
Perspektive plina kao alternativnog goriva u prometu u Hrvatskoj