Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti Automobili

Hoće li vozači nakon 65. ipak morati na liječnički da bi produljili vozačku?

Hoće da radimo do 67. godine, a nakon 65. da prestanemo voziti?!, čude se umirovljenici
16. listopada 2017. u 21:34 31 komentara 4532 prikaza
Foto: Thinkstock
Pogledajte galeriju 1/2

Kada je početkom godine u prethodno savjetovanje uputila izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, Vlada je namjeravala ograničiti rok trajanja vozačkih dozvola.

London prometne nesreće Tako to rade u V. Britaniji: Za smrt na cesti u zatvor do kraja života!

U prvoj verziji zakona bilo je predviđeno da se vozačka dozvola izdaje do navršene 65. godine života vozača, koji bi se nakon toga, ako želi i dalje voziti, morao podvrgnuti liječničkom pregledu. Nešto kasnije, kroz javnu raspravu u travnju, ta je granica pomaknuta na 70 godina, a primjedbe Sindikata i Matice umirovljenika da se radi o diskriminaciji po dobi i socijalnom udaru na najsiromašniji društveni sloj nadležno Ministarstvo unutarnjih poslova odbacilo je uz obrazloženje da je takvu odredbu podržalo Ministarstvo zdravstva. U konačnoj verziji zakona, o kojoj je ovih dana raspravljao Sabor, te odredbe, međutim, nema, kao ni obrazloženja zbog čega se od nje odustalo. To znači, ostane li Vlada pri takvom naumu, zdravlje starijih vozača i ubuduće bi kontrolirali izabrani liječnici obiteljske medicine te reagirali i upozorili policiju uoče li zabrinjavajuće zdravstvene smetnje.

Emotivno i uz polemike

Na činjenicu da je ta odredba iz zakona izbačena bez obrazloženja, amandmanom je reagirao Klub zastupnika Mosta, tražeći da se u zakon vrati dobno ograničenje od 65 godina. Pitanje ograničenja vozačke dozvole uvijek je izazivalo oštre polemike pa i vrlo emotivne reakcije umirovljeničkih udruga, koje postavljaju pitanje zbog čega se od građana traži da rade do 67 godina života, kada nakon 65. ne mogu voziti. HSU-ovca Željka Šempera tako je prije dvije godine, u zadnjoj saborskoj raspravi o tom pitanju, primjedba HNS-ovca Petra Baranovića da “puštamo starce koji jedva mogu hodati da voze” toliko isprovocirala da je kolegu pozvao da se utrkuju na 100 metara.

– Dajem vam 10 metara fore pa ćemo vidjeti tko će biti prvi – izazvao je tada Šemper Baranovića, kojemu nije preostalo drugo nego da se “ispriča Šemperovoj mladosti”.

Pozivaju se i na niz znanstvenih radova, među ostalim i na europsku studiju GOAL 2013., koja je na više od 300 stranica ukazala na jasne dokaze o povećanom riziku prometnih nesreća kod stanja koja se javljaju u starijoj dobi i vezana su isključivo uz dob.

Kako preživjeti s 2000

Slično misli i Hrvatska liječnička komora, koja je u javnoj raspravi također tražila da vozačke dozvole istječu s navršenih 65 godina, na što su umirovljenici uzvratili pitanjem znaju li u HLK-u kako je preživljavati s manje od 2000 kuna, pogotovo u ruralnoj sredini bez dobre mreže javnog prijevoza, gdje je automobil nužan za svakodnevno funkcioniranje. Da bi obveza pregleda za starije mogla biti udar na osjetljivu umirovljeničku populaciju, koja je izložena najsnažnijem riziku od siromaštva, upozorila je i pučka pravobraniteljica.

Iz Mosta uzvraćaju kako nema razloga da država starije od 65 ne oslobodi troška zdravstvenog pregleda te kako to nije argument za odustajanje od same obveze pregleda koja, uvjereni su, značajno umanjuje rizik od nesreća na cestama. Hoće li Mostove argumente i amandman uvažiti i Vlada, tek ćemo vidjeti.

horvatinčić Slučaj Horvatinčić Hoće li se sad svi braniti da su pali u nesvijest kad skrive prometnu nesreću? tomislav horvatinčić Udruga Zviždač Pred zgrade hrvatskog pravosuđa treba staviti natpise 'Geld macht frei' Nikola Grmoja Grmoja na fejsu 'Danas je zelenim valom u džipu jurila tempirana bomba. Tomo Horvatinčić'

Uglavnom krivi za nesreće u kojima sudjeluju

Most se zalaže za formulaciju po kojoj bi se vozačke dozvole izdavale na rok od deset godina, a nakon navršenih 65 godina, vozači koji žele nastaviti voziti morali bi ići na liječnički pregled za vozače. Mostovci se u obrani svoje argumentacije pozivaju na službene statistike MUP-a koje bilježe da su stariji vozači krivi za čak dvije trećine nesreća u kojima sudjeluju. Statistike upozoravaju i na porast broja nesreća koje su skrivili stariji od 65 nakon 2015., kada je zakonom ukinuto ograničenje. Osobe starije od 65 godina tako su u 2014. prouzročile 2786 prometnih nesreća, godinu kasnije taj broj popeo se na 3074, a 2016. na 3127, što u Mostu tumače kao dokaz da je rok trajanja vozačkih dozvola nužno ograničiti s obzirom na dob vozača.

NASMIJALI SE
Milanović se htio rukovati, Plenković odbio: 'Ti kažeš da je karijes, ja kažem da ne smijemo'
A1 Hrvatska
DONOSI A1
Čak 72% hrvatskih kompanija inoviralo je u zadnje dvije godine: Evo kako su neke od njih otvorile 300 radnih mjesta, a neke transformirale cijele industrije
  • verrmaj:

    Interesntne statistike sad odjednom stariji od 65 prave nesrece a kad citamo crnu kroniku sve su to mladji ljudi koji ginu ili pijanice , mislim da su ljudi koji su u godinama sami svjesni dali su sposobni voziti ili ne ... prikaži još! a netreba nikakvo ljekarsko uvjerenje i nije nista cudno da vlada uvjek nesto izmislja kako da se izvuce novac ali nisu sposobni da naprave nekekav pametni potez !!

  • Avatar Artoo Detoo
    Artoo Detoo:

    Ako su upitne vozačke sposobnosti nakon 65. godine, kako nije upitna radna sposobnost?

  • Avatar krkcro
    krkcro:

    Na srecu zivim u njemackoj pa za 15 godina kad navrsim 65 necu imati takvih problema tu je vozacka dozivotna