Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti

Tko će prvi ubaciti u devetu

19. kolovoza 2008. u 09:38 398 prikaza
Foto: Renato Branđolica
Foto: import

Na predizbornim je skupovima prije posljednjih izbora jedan stranački čelnik koristio uzrečicu “ubacimo u petu brzinu”, valjda kao poruku svojim biračima da će pod njegovim vodstvom  automobil kao simbol države brzo krenuti prema naprijed.

Međutim, omašio je jer peta brzina u automobilskom svijetu odavno nije simbol napretka i inovativnosti. Neki noviji automobili već imaju mjenjače sa sedam ili osam brzina, a šest je brzina uobičajena brojka. Samo je pitanje vremena kad će netko prestići sve ostale i “ubaciti u devetu”.

Osim što smo se kratko podsjetili dokud je stigla tehnologija u razvoju automatskih mjenjača, istražili smo i koji se auti, s naglaskom na manje klase, mogu kupiti s automatskim mjenjačima i koliko koštaju.
Zanimljiva je usporedba francusko-japanskih blizanaca jer Citroen C1 nije ponuđen s automatskim mjenjačem, a Peugeot 107 i Toyota Aygo ga imaju.

U Peugeotu je riječ o 2tronic mjenjaču koji uz motor 1.0 sa 68 KS stoji 5000 kuna, a u Toyoti o Multi-Mode poluautomatskom mjenjaču, koji stoji 5840 kuna uz opremu Cool i motor 1.0 VVT-i.

Isti mjenjač se po istoj cijeni nudi i za malo veću Toyotu Yaris, uz opreme Stella i Sol, ali i za Corollu Verso (motor 1.8, opreme Luna i Sol).

Kompaktni Auris dostupan je s istim mjenjačem za 7300 kuna uz motore 1.6 i 1.4 D-4D.
Već spomenuti Peugeot ima "automatik" za 8500 kuna u modelima 207 CC i 207 SW s motorom 1.6 sa 120 KS.

Cijena od 7500 kuna istaknuta je za 4-stupanjski automatik u Peugeotu 308 1.6 VTI ili 2.0 HDI. Sestrinski Citroen nudi Sensodrive mjenjač u modelu C2 VTR uz motor 1.6 16V, po 114.800 kuna, te u modelu C3 Pluriel 1.4i Sensodrive za 146.000 kuna.

Najmanji Opel, riječ je o Corsi, nudi se s Easytronic mjenjačem s pet stupnjeva za 4950 kuna u modelu 1.2 Essentia, a isto košta i Easytronic sa šest brzina u modelu 1.3 CDTI Enjoy.

Kod modela 1.4 Enjoy doplata za automatik sa 4 brzine je 7275 kuna. Najprodavaniji hrvatski model, Astra, ima Easytronic za 4730 kuna u verzijama 1.4 Enjoy i 1.3 CDTI. Kod modela 1.8 Enjoy plaća se čak 12.370 kuna za automatik sa 4 brzine.

Renault za svoje najmanje modele Twingo i Clio ne nudi automatske mjenjače. Za Megane ili Megane CC s motorom 1.6 16V nadoplata je 9000 kuna.

Škoda Fabia u ponudi je s Tiptronic mjenjačem uz motor 1.6 16V i nadoplatu 10.200 kuna. U Roomsteru s istim motorom cijena je 15.000 kuna. U Octaviji nadoplata je 16.600 kuna za Tiptronic te 17.000 kuna za DSG mjenjač.

Volkswagen Polo 1.6 16V Comfortline je 11.870 kuna skuplji s Tiptronic mjenjačem nego s ručnim. Kod Golfa je najpopularniji DSG mjenjač, s nadoplatama 14.500 do 19.500 kuna, ovisno o motoru i opremi.

Fiat 500 dobit će Dualogic robotizirani ručni mjenjač s automatskim modom rada, a cijena će biti 9620 kuna. Panda ga ima već sad, uz motor 1.2 8V, za 10.234 kune. Grande Punto ima Selespeed mjenjač u paketu opreme koji stoji 11.700 kuna.

Ford Fiesta 1.4 s Durashift mjenjačem stoji 8250 kuna više nego s ručnim, a 8900 kuna skuplji je Ford Fusion s automaticima uz motore 1.4 i 1.4 TDCI.


Sedam brzina

Mjenjače sa 7 brzina koriste četiri njemačka proizvođača. Mercedesov mjenjač 7G-Tronic predstavljen je 2003. godine i bio je tada prvi sedamstupanjski mjenjač na serijskom vozilu. Najprije se koristio uz V8 agregate na najluksuznijim modelima, a u međuvremenu se proširio na gotovo sve modele. Proslavljeni DSG mjenjač iz Volkswagen grupe u početku godine dobio je nadogradnju u obliku sedme brzine. Ugrađuje se u Golf i sve njegove izvedenice s motorima TDI sa 105 KS i TSI sa 122 KS, a poslije će biti u ponudi od Pola do Passata. Nedavno je predstavljen i svojevrsni blizanac - Audijev sedambrzinski mjenjač s dvjema spojkama, nazvan S tronic. Posebna je priča BMW-ov SMG III mjenjač iz modela M5 i M6, koji koriste motor 5.0 V10 sa 507 KS i 521 Nm. Sam naziv (Sequential Manual Gearshift) kaže da je riječ o sekvencijalnom mjenjaču, odnosno elektrohidrauličnom ručnom mjenjaču, prema uzoru na mjenjače iz trkaćih automobila.


Jedini s osam brzina

Japanski luksuzni brand Lexus, prvi, i zasad jedini, ima u upotrebi osamstupanjski automatski mjenjač, a ugrađuje se u modele LS 460 sa 4.6-litrenim V8 motorom i IS-F s 5-litrenim. Lexusov revolucionarni mjenjač je lagan, tih i kompaktan, a dimenzije su mu, kao i starom šesterostupanjskom automatiku iz modela LS 430. Kutija mjenjača sastoji se iz jednog dijela, izrađenog od lijevanog aluminija, radi minimalne težine uz maksimalnu čvrstoću. Točnost i snaga svakog zuba zupčanika, napravljenih također od aluminija, dovedeni su do maksimuma upotrebom posebnog sustava za laštenje koji koristi mikrolasersku tehnologiju. Za neprekidan prijenos snage zaslužne su dvije spojke.

ZADIRANJE U PRIVATNOST
Skandal na granici: Novinara Večernjeg lista policija skinula do gola zbog filtera za cigarete
Renault Zoe
U POTRAZI
Od Samobora do Ivanić Grada: Kako smo tražili najbolje jagode?