Naslovnica Auti Automobili

Svaki peti poginuli na cestama u 2018. vozači su ili putnici na mopedima ili motociklima

Prema MUP-ovim statistikama najčešće greške, zbog kojih stradavaju vozači motocikala i mopeda neprilagođena su i nedopuštena brzina, nenošenje zaštitne kacige, kretanje površinama koje nisu namijenjene tim vozilima, pretjecanje ili obilaženje kolone kada to nije dopušteno, vožnja s neupaljenim svijetlima, a često i precjenjuju svoje vozačke sposobnosti.
01. travnja 2019. u 00:20 1 komentara 466 prikaza
Ilustracija
Foto: Dino Stanin/PIXSELL

Proljeće je pred vratima, a s ljepšim vremenom na prometnice se vraćaju i vozači dvokotača. Iako, blaga ovogodišnja zima donijela nam je više najhrabrijih vozača mopeda i motocikala nego što je to uobičajeno u zimskim mjesecima, ali masovniji izlazak na ceste tek očekujemo. 

Nepropisno parkiranje BORBA PROTIV BRZIH VOZAČA OTKRIVAMO Ovo su 122 mjesta za nove kamere na hrvatskim cestama

Za novu motociklističku sezonu spremiti se prije svega trebaju sami vozači mopeda i motocikala, ali na njihov povratak na ceste trebaju obratiti pozornost i vozači drugih vozila. Poznato je da su "motoristi" uz pješake i bicikliste najugroženiji sudionici prometa, jednostavno zbog toga što su na svom vozilu - koje može postizati velike brzine - prilično nezaštićeni. Često stradavaju zbog svojih pogrešaka, a često i zbog nepažnje i pogrešaka drugih vozača.

Primjerice, lani je od 317 poginulih osoba na našim cestama njih 59 život izgubilo kao vozači ili suputnici na mopedu ili motociklu. Dakle, svaki peti poginuli u prometu u 2018. svoj je život izgubio na dvokotaču. Još su 722 osobe na dvokotačima teško ozlijeđene, a 1248 osoba zadobilo je lakše tjelesne ozljede. Koliko su ugroženi vozači dvokotača, vidimo usporedbom broja registriranih vozila na našim cestama jer lani je u Hrvatskoj registrirano 148.258 mopeda i motocikala, a ostalih vozila nešto više od 2 milijuna.
Prema podacima MUP-a, od ukupno 2427 nesreća u kojima su sudjelovali u 2018., vozači mopeda i motocikala skrivili su 1282 nesreće, odnosno 52,8 posto.

Dakle, odgovornost za prometnu nesreću je u ukupnom broju prometnih nesreća gotovo podijeljena između vozača dvokotača i drugih sudionika u prometu. Ali, motociklisti i mopedisti su od 67 prometnih nesreća sa smrtno stradalim osobama skrivili njih 44, odnosno 65,7% ili dvije trećine pa se može zaključiti da su vozači dvokotača češće krivi za kobne nesreće u kojima najčešće oni sami najgore stradavaju. Primjerice, policija je kaznila čak 5365 mopedista i motociklista koji u 2018. nisu u vožnji imali zaštitnu kacigu.

Kutija prve pomoći Sigurnost Riskirate kaznu: Imate li ispravnu kutiju prve pomoći?

Prema MUP-ovim statistikama najčešće greške, zbog kojih stradavaju vozači motocikala i mopeda neprilagođena su i nedopuštena brzina, nenošenje zaštitne kacige, kretanje površinama koje nisu namijenjene tim vozilima, pretjecanje ili obilaženje kolone kada to nije dopušteno, vožnja s neupaljenim svijetlima, a često i precjenjuju svoje vozačke sposobnosti. 

- Na početku sezone motociklisti trebaju voditi računa da se nisu cijelu zimu vozili, cesta nije topla i guma ne prianja za podlogu na najpoželjniji način. Treba voditi računa da su ceste pune rupa i pijeska te ostataka posipanja solju koje motociklistima nije jednostavno izbjeći. A najgore je u zavojima i nepreglednim dijelovima ceste jer ih ne mogu na vrijeme uočiti - savjetuje dugogodišnji motociklist Vitomir Lučić.

Velika je odgovornost za sigurnost vozača dvokotača i na ostalim vozačima.

Volkswagen T-Roc Suvomanija Glavno da je povišen: Svi su poludjeli za lažnim terencima

- Važno je imati na umu da su mnogi vozači automobila tijekom zime zaboravili da postojimo i manje gledaju u retrovizore odnosno manje pažnje posvećuju motociklistima i mopedistima. A većina motociklista dođe s leđa vozačima koji ih ne očekuju, a često dođu prebrzo i kako su manjeg volumena vozačima automobila ih je teže uočiti u retrovizorima. Na početku sezone stoga i vozači automobila i vozači dvokotača trebaju biti na većem oprezu, prilagoditi brzinu ostalima i ne raditi nagle pokrete i radnje. Motociklisti bi zbog svoje sigurnosti trebali imati kompletnu opremu, dakle, čizme, hlače i jaknu s protektorima i rukavice, a ne samo kacigu koja je nažalost jedina od opreme zakonom obvezna - kaže Lučić. 

Prema MUP-u vozači automobila često oduzimaju prednost motociklistima pri prestrojavanju, pretjecanju ili skretanju, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, pa im se često nađu u tzv. mrtvom kutu. Pri prestrojavanju često ne koriste pokazivač smjera i ne vode računa da motocikli zbog svog omjera mase i snage na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.

BMW s neobičnim karlovačkim pločicama ZG-007-JB Personalizirane pločice nekima su bacanje novca, a neki ih vole - evo koliko koštaju

Lani tehnički palo 6,1% motocikala i 22,1% auta

Ukupan broj mopeda pregledanih na tehničkom pregledu u 2018. godini  iznosio je 75.519, od čega 9789 mopeda nije zadovoljilo na tehničkom pregledu. Ukupan broj pregledanih motocikla na tehničkom pregledu u 2018. godini iznosio je 65.042, od čega 3991 motocikl nije zadovoljio na tehničkom pregledu. Što se tiče osobnih automobila, na tehničkom pregledu je u 2018. godini pregledano ukupno 1,573.761 vozilo od čega je na 347.696 vozila utvrđena neispravnost.

Stoga možemo zaključiti da dvokotači osjetno bolje prolaze na tehničkim pregledima nego osobni automobili. U 2018. godini 12,6% mopeda i 6,1% motocikala nije prošlo tehnički pregled, dok je u istom razdoblju na tehničkom pregledu palo čak 22,1% osobnih automobila.

- Prije svake motociklističke sezone preporuka je da svaki vlasnik motocikla provjeri stanje i potrošenost gaznog sloja i tlak u pneumaticima, rad kočnica (zbog možebitnog dugog zimskog mirovanja prije ozbiljnije ih je vožnje možda potrebno razraditi, odnosno provjeriti njihov rad), stanje i rad svih svjetala, postojanje eventualnih zračnosti u upravljaču itd. Posebno naglašavamo: ako su na motociklu rađene preinake, one trebaju biti napravljene s homologiranim i ispitanim dijelovima (najčešće svjetla i ispušni sustav) te ih treba podvrgnuti postupku ispitivanja kako bi ih upisali u prometnu dozvolu i tako izbjegli komplikacije pri tehničkom pregledu i na cesti - savjetuje Goran Pejić, pomoćnik uprave Centra za vozila Hrvatske. CVH u suradnji s HAK-om svake godine organizira Dane tehničke ispravnosti za motocikle, a tako će biti i ove godine, vjerojatno početkom svibnja.

Popravak razvaljenog BMW-a Što se skriva iza 'fasade' Nakon ovog videa dobro ćete razmisliti prije kupnje polovnjaka 'u sjajnom stanju'

Pazite na loše pokrpane rupe i pukotine na cesti

Nije zanemariva ni činjenica da većina motociklista svoj dvokotač ne vozi tijekom čitave godine, već u hladnijim mjesecima pauziraju od vožnje. Kako je pri vožnji motocikla aktivno čitavo vozačevo tijelo, tako se tijekom ove zimske pauze pojedini mišići ulijene. Stručnjaci često ističu da najčešće u prometu problem nisu istinski motociklisti, koji sa svojim motociklom žive kroz čitavu godinu, već češće stradavaju tzv. vikend-vozači. U ovaj niz problema valja uvrstiti i lošiju kvalitetu asfalta na prometnicama, kao i loše pokrpane pukotine i rupe, na kojima motocikl može proklizati.

Važna zaštitna oprema

Bez kacige - 1000 kuna

Kaciga glavu čuva, stara je poslovica, a prije vožnje treba očistiti vizir, obvezno je staviti na glavu i pravilno zategnuti. Kazna za nenošenje kacige iznosi 1000 kuna.

Rukavice i bubrežnjaci

Rukavice su uz kacigu vjerojatno najbitnija oprema jer u slučaju pada vozač nesvjesno ide rukama prema tlu pa one štite dlanove i zglobove. Zaštitni pojas umiruje vibracije koje se prenose na tijelo vozača i pogađaju unutarnje organe, pogotovo bubrege.

Štitnici 

Najbolje je imati štitnike, već ugrađene u opremu, primjerice, hlače sa štitnicima. A protektore možete staviti i posebno na kritične dijelove tijela, poput koljena i laktova. 

Jakna i čizme

Najbolje je imati visoke čizme koje štite zglobove i prste, ali i potkoljenicu. Posebne motociklističke jakne imaju štitnike za laktove, ramena i leđa te ne propuštaju vjetar i vodu. Kožni materijal bolje štiti kod pada, ali su drugi materijali topliji pa su prikladniji za hladnije vrijeme.

VIDEO Pogledajte lokacije kamera na hrvatskim cestama:

SightRun
PAMETNIJE TRČANJE
Oduševljeni smo: Aplikacija koja spaja tehnologiju, trčanje i putovanja

A1 izdvaja za Vas

  • Avatar messerschmidt
    messerschmidt:

    Barem 20% motorista nema tablice i nikom ništa. To čine zato da ih ne mogu snimiti kamere, mogu se prošvercati da ne plate cestarinu na autoputu, mogu i u pljačku starica i banaka vlastitim motorom. Sankcija- 300 kuna za tablice ... prikaži još!ice koje se ne vide. Još jedna stvar- kad već to prolazi , ne moraju tako ni registrirati motor.